۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۵۳۱۸

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از ریخت و پاش های بیهوده در ورزش

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، از ریخت و پاش های بیهوده در ورزش انتقاد کرد و گفت:‌ ورزش حرفه ای حداکثر یک سرگرمی است و اگر ساده باشد اشکال ندارد، اما با این ریخت و پاش ها تا رسیدن به حقیقت فاصله بسیار است.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
  
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به دستمزد بالای برخی ورزشکاران واکنش نشان داد. 
وی گفت: ورزش یک امر ساده است، اگر ورزش حرفه ای نباشد و مردم همه ورزش کنند کار خوبی است به ویژه در زمان ما که زندگی ماشینی بر همه چیز سایه افکنده و تحرک بدنی کم شده است.
واکنش به دستمزدهای کلان ورزشکاران
وی با بیان این‌که کسی مخالف ورزش همگانی نیست و باید در همه شهرها برنامه های ورزشی برای اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان وجود داشته باشد، گفت: اما وقتی ورزش تبدیل به حرفه ای می شود و آنهایی که آن طرف آب هستند الگوی جوانان ما می شوند مشکل ایجاد می شود؛ ‌چه حقوق های کلانی به برخی ورزشکاران داده می شود که اخبار آن را رسانه ها و جراید منتشر می کنند. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اما اگر جوان دانشمندی باشد که داروهایی کشف کند که جلوی بیماری های خطرناک را می گیرد و ما را بی نیاز از بیگانگان کند، وقتی حقوق شان با آن ورزشکار مقایسه می شود، قابل قیاس نیست. 
تا کی می خواهیم چشم و گوش بسته دنباله روی غربی ها باشیم
این مرجع تقلید گفت:‌ تا کی می خواهیم چشم و گوش بسته دنباله روی غربی‌ها باشیم؟‌ ورزش های حرفه ای حداکثر یک سرگرمی است و اگر ساده باشد اشکال ندارد، اما با این ریخت و پاش ها تا رسیدن به حقیقت فاصله بسیار است. 
مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه به تفسیر آیات بیستم و بیست و یکم سوره مبارکه احزاب پرداخت و گفت:‌ در آیه بیست و یکم سوره احزاب سرمشق مهمی به همه مسلمانان در هر عصر و زمانی داده شده است که باید از زندگانی پیامبر(ص) الگو بگیرند. 
وی با بیان این‌که هرچه ایمان انسان قوی‌تر باشد شجاعت و دلاوری او بیشتر می‌شود، اظهار داشت:‌ در بین اصحاب و یاران پیامبر(ع) افراد با ایمان، وارسته و شجاع حضور داشتند که در راه پیامبر و دین رشادت ها و شجاعت های بسیاری کردند. 
مفسر برجسته قرآن کریم اضافه کرد: از جمله این افراد می توان به عبدالله بن عفیف اشاره کرد که با وجود این‌که دو چشم خود را در جنگ های جمل و صفین از دست داده و نا بینا شده بود، در برابر ابن زیاد ایستاد و شجاعانه در مجلسی او را رسوا و مفتضح کرد و سرانجام در این مسیر به افتخار شهادت نائل شد. 
مکتب پیامبر و اهل بیت انسان ساز است
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر الگوگیری جامعه به ویژه نسل جوان از این گونه اصحاب پیامبر(ص)، مکتب پیامبر و اهل بیت(ع) را انسان ساز توصیف کرد و با اشاره به آیه شریفه «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» اظهار داشت: پیامبر الگویی برای همه مسلمانان در عرصه های مختلف بود، در میدان نبرد شجاعت حضرت رسول زبانزد و در جنگ‌ها ایشان از همه لشکریان به دشمنان نزدیک تر بود. 
وی با اشاره به این‌که در میدان ساده زیستی نیز پیامبر،‌امام علی و اهل بیت الگوی ما هستند،‌خاطرنشان کرد: ایشان برای شب ازدواج امام علی و حضرت زهرا(س) بسیار ساده عمل کرد،‌ اما متاسفانه امروزه برخی افراد می گویند اگر ساده برگزار کنیم آبروی ما می رود؛ آبرویی که به این گونه وسایل بند است هرچه زودتر برود بهتر است.
تجملات و تشریفات در ازدواج ضامن خوشبختی نیست
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تشریفات،‌ تجملات،‌مهریه های سنگین را از جمله موانع ازدواج جوانان دانست و گفت:‌ متاسفانه بسیاری از افراد در ازدواج به تشریفات و مسائل مادی نگاه می کنند، در حالی که این گونه مسائل سبب خوشبختی نمی شود. 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد:‌ امر به معروف و نهی از منکر پیامبر(ص) برای ما سرمشق است؛‌ ایشان به هنگام عبور از یکی از کوچه های مدینه بودند که با چندین جوان که مشغول وزنه برداری بودند مواجه شدند، جوانان از حضرت درخواست کردند که داور مسابقه آنها باشد،‌ ایشان قبول کرد و در پایان گفت این مسابقه یک مسابقه جسمی بود، اما شجاع ترین افراد کسی که بر هوای نفس خود غلبه کند. 
وی در پایان با اشاره به روزهای آخر ماه مبارک رمضان خواستار استفاده اقشار مختلف مردم از روزهای باقی مانده ماه مبارک رمضان شد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات