۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۳۵۳۲۹
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

جنبش عدم تعهد باید به جایگاه واقعی خود برگردد

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به برگزاری اجلاس جنبش عدم سران در شرایط بیداری اسلامی به میزبانی کشورمان گفت: امیدواریم کشورمان در برگرداندن جایگاه این جنبش به وضعیت سابق موفق باشد.
مهدي دواتگري

 

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری اجلاس جنبش سران عدم تعهد به میزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: جنبش عدم تعهد در دوره‌ای از سوی کشورهای آزدی‌خواه و با محوریت سوکارنو، جواهر لعل نهرو و جمال عبدالناصر برگزار شد، اما متأسفانه با گذشت چندین دهه امروزه شاهد از دست رفتن جایگاه اولیه و خارج شدن از مسیر اصلی این جنبش هستیم زیرا تبدیل به ابزاری در دست دولت‌های غربی شده است.

منتخب مردم عجب‌شیر و مراغه در خانه ملت افزود: زمانی جمال عبد الناصر به عنوان یکی از رهبران این جنبش در شکل گیری آن نقش داشت، لکن بعد از او افرادی همچون انور سادات و حسنی مبارک جای او را گرفتند و به همین منوال نیز در سایر کشورها تغییراتی ایجاد شد.  

وی در ادامه با اشاره به برگزاری این جنبش در کشور جمهوری اسلامی ایران و ریاست دوره ای کشورمان بر این اجلاس، اظهار داشت: امیدواریم کشورمان در برگرداندن جایگاه این جنبش به همان وضعیت سابق موفق باشد و می‌توان گفت نقش جمهوری اسلامی و محوریتی که می تواند در این راستا داشته باشد غیر قابل انکار است. 

دواتگری در ادامه با اشاره به تلاش‌های بی ثمر جبهه استکبار در جهت القای انزوای جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی، ابراز داشت: دشمنی استکبار جهانی موضوع تازه‌ای نیست و در 33 سال اخیر کم و بیش با حربه‌هایی چون تحریم‌ و جنگ تحمیلی8 ساله مواجه بودیم و ملت ایران با وجود این که در حال سپری کردن سال‌های اولیه انقلاب بود توانست از همه این آزمایش ها سربلند بیرون بیاید و حضور مردم در کنار رهبری و ولایت فقیه ضربه مهلکی بر برنامه‌ها و اهداف استکبار جهانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزاری این اجلاس را فرصتی برای تبیین مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: باید با در نظر گرفتن اصول کلی سیاست خارجی که طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، «حکمت، عزت و مصلحت» معرفی شده است در شکل‌گیری قطعنامه‌ها و بیانیه پایانی اجلاس که اعلام موضع رسمی کشورهای جنبش عدم تعهد خواهد بود نقش کلیدی داشته باشیم.   

وی افزود: جمهوری اسلامی بایستی در جهت حفظ وحدت، در کنار پیگیری سیاست‌های خارجی خود، نسبت به نظرات کشورهای عضو این جنبش نیز احترام قائل باشد و بتواند با نمره قبولی این اجلاس را پشت سر بگذارد. 

نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی مبنی بر رو به زوال بودن رژیم صهیونیستی اشاره کرد و اظهار داشت: بیداری اسلامی در کشورهای عربی و خاورمیانه همچون زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی است، جنگ‌های 22 و 33 روزه که این رژیم را محکوم به شکست کرد و همچنین اقدامات تروریستی آنها در داخل مرزهای کشورمان نسبت به دانشمندان هسته‌ای باعث افشا شدن ماهیت واقعی این رژیم بر همگان شده است.   

وی اضافه کرد: اگرچه ممکن است این رژیم در مقاطعی نیز با موفقیت‌های محدودی روبه‌رو شده باشد، اما این واقعیت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای جایگاه آنها را تهدید کرده، غیر قابل انکار است.  

دواتگری در پایان با اشاره به تلاش مذبوحانه برخی دولت‌های به ظاهر اسلامی برای مقابله با جبهه مقاومت و کمک به رژیم اشغالگر قدس اظهار داشت: امروزه دیده می‌شود شورشیانی در کشور سوریه در مقابل دولت قانونی صف‌آرایی کرده‌ و از سوی دولت‌هایی همچون رژیم سعودی، ترکیه و رژیم جعلی و غاصب اسرائیل مورد حمایت قرار می‌گیرند که هدف از این کار قطعا تقابل با دولت سوریه و برچیدن بساط جبهه مقاومت در لبنان است. خوشبختانه شاهدیم دولت سوریه در همین راستا اقدامات مناسبی انجام داده و ارتش این کشور با قدرت هر چه تمامتر و با وجود تمام فشارها، توانسته است به خوبی انجام وظیفه کند، هرچند انتظار می‌رود در دفاع از تمامیت و حاکمیت خود حقوق بشر را نیز مورد توجه قرار دهد./908/ت302/ج

ارسال نظرات