۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۱۳۵۳۳۱

تاکید آیت‌الله سبحانی بر تقویت روحیه جهادی در جوانان

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی خواستار تقویت روحیه جهادی در بین جوانان شد و گفت: باید از کسانی که خون خود را در راه اعتلای اسلام ریختند و از کشور و نظام اسلامی دفاع کردند به نیکی یاد کرد.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، به تفسیر سوره «العادیات» پرداخت و با بیان این‌که در مکی یا مدنی بودن این سوره اختلاف است، گفت: سیاق آیات این را می‌رساند که که مکی باشد اما آنچه از شأن نزول آیات بر می‌آید مدنی بودن آن را می‌رساند.
این مرجع تقلید به بیان اغراض و اهداف سوره «العادیات» اشاره کرد و ابراز داشت: این سوره به اهمیت جهاد در میان مردم می‌پردازد و در آخر انسان را گوشزد می‌کند که دچار کفران نعمت نشوند.
این مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه به تفسیر آیه نخست این سوره پرداخت و با بیان این‌که دو احتمال در این آیه وجود دارد، اظهار کرد: برخی مراد از عادیات را شترانی گرفته‌اند که حاجیان را از عرفه به منی می‌برند.
حضرت آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: برخی نیز عادیات را به معنای اسب‌های دونده که به جهاد می‌روند در نظر می‌گیرند و این قول با قرینه «ضبحاً» که به معنای نفس زنان است بیشتر مطابقت می‌کند.
وی گفت: پیامبر اکرم(ص) پرچم را به دست یکی از اصحاب داد تا با گروهی که در منطقه‌ای به نام یابس علیه اسلام توطئه کرده بودند، بجنگد، اما آنها شکست خورده برگشتند و پیامبر(ص) پرچم را به دست حضرت علی(ع) داد و فرمود؛ روز پنهان باش و شب راه برو تا قبائل عرب تو را نبینند و به آنها خبر ندهند و نزدیکی صبح که دشمن خواب بود به آنها حمله کن، حضرت علی(ع) از این جهاد سربلند بیرون آمد و سوره عادیات بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد.
این مرجع تقلید در جواب افرادی که به قرآن ایراد می‌گیرند که این چه کتابی است که به اسب دونده نفس زنان قسم می‌خورد، عنوان کرد: خداوند به سبب این قسم می خواهد روح جهاد و مبارزه را در میان مسلمانان تقویت کند.
حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: قسم خداوند به این دلیل است که مسلمانان همیشه آماده حفاظت از اسلام و استقلال کشور باشند.
وی با بیان این‌که صدام در جنگ با ایران از سوی کشورهای فراوانی کمک تسلیحاتی می‌شد، ابراز داشت: اگر روح جهاد در جوانان نبود صدام یک روزه کشور را اشغال می‌کرد اما با این همه کمک غربی‌ها در برابر روح جهادی جوانان حتی یک وجب از خاک این مملکت را نتوانست تصرف کند.
این مرجع تقلید شهیدان را سبب بقای اسلام ذکر کرد و با تاکید بر تقویت روحیه جهادی در نسل جوان اظهار داشت: باید از کسانی که خون خود را در راه اعتلای اسلام ریختند و از کشور و نظام اسلامی دفاع کردند به نیکی یاد کرد.
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان زهد حضرت علی(ع) را مورد توجه قرار داد و با بیان این‌که ایشان بعد از شهادت هفتصد درهم بیشتر نداشت، گفت: زمامداران جهان باید از حضرت علی(ع) الگو برداری کنند./927/پ202/ج
 
ارسال نظرات