۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۱۳۵۳۸۶
آیت الله مکارم شیرازی:

بیداری اسلامی آینده درخشانی را نوید می دهد/ اهمیت تقریب مذاهب بیش از هر زمان دیگری است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با تاکید بر این که امروز اهمیت تقریب مذاهب بیش از هر زمان دیگری شده است، بیداری اسلامی در صورت منحرف نشدن از مسیر اصلی خود را نوید بخش آینده درخشان برای مسلمانان جهان ارزیابی کرد.
آيت الله مکارم شيرازي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار آیت الله محسن اراکی دبیرکل جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با بیان این که مساله تقریب الان به یک مساله حیاتی برای تمام مسلمان تبدیل شده است، گفت: البته قبل از زمان آیت الله العظمی بروجردی حرکت های تقریبی وجود داشته است، از جمله کتبی که مرحوم شیخ طوسی نوشته است یا نوشته های مرحوم سید مرتضی و دیگر علما و بزرگان؛ مسیر این بزرگان مسیر فقه مقارن بوده و این خود حرکتی به سوی تقریب است. 
وی با بیان این که ادبیات حاکم بر این کتاب ها ادبیات تقریبی است، افزود: این بزرگان به این نکته توجه داشته اند و در زندگی شخصی خود نیز نزد علمای عامه می رفتند و از آنها مطالبی می گرفتند و به مذاهب مختلف فتوا می دادند، این کارها اقدامات تقریبی بوده است. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که اهمیت تقریب امروز بیش از گذشته و از یک مساله مذهبی به مساله سیاسی نیز کشیده شده است، بیداری اسلامی را فرصتی طلایی برای رسیدن امت اسلام به اهداف مورد نظر دانست. 
وی افزود: اگر بیداری اسلامی به صورت صحیح استمرار یابد فصل تازه و جدید در زندگی مسلمانان گشوده خواهد شد، اما اگر خدایی ناکرده دشمن بتواند آن را با ایجاد تنازع داخلی بشکند فرصت مهمی از دست خواهد رفت. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر توجه به راهکارها در تقریب مذاهب، اطلاع رسانی صحیح و قوی را از جمله این راهکارها دانست و افزود: آنها تمام فعالیت خود را از طریق اطلاع رسانی غلط دنبال می کنند تا آتش خشم در دل مسلمانان شعله ور شود و ما را به جان هم بیندازند. 
وی بیان داشت: دستگاه اطلاع رسانی آنها از ما قوی تر است، ما باید هم در این جهت سرمایه گذاری کنیم و بدانیم که بدون این مهم کار مشکل خواهد شد. 
این مرجع تقلید افزود: باید از فرصت ها و مناسبت هایی همچون حج، سمینارها و همایش ها استفاده شود و طرفین رودروی هم قرار گیرند تا بدانند آنچه دشمن می گوید دروغ است و آنها به دنبال سؤ استفاده هستند، نوشتن کتاب هایی در این زمینه نیز می تواند بسیار مؤثر باشد. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید اهداف دشمن را برای مسلمانان تبیین کنیم، اظهار داشت: اینها از بیداری اسلامی زیان هایی را می بینند و راه حل را جنگ داخلی دانسته اند و شواهدی نیز این موضوع مهم را تایید می کند که آنها به دنبال اختلاف قومی، قبیله ای و طایفه ای هستند. 
وی تصریح کرد: از سویی دیگر باید داخل خودمان را نیز اصلاح کنیم، اگر برخی افراد کم اطلاع یا عوام حرف هایی را می زنند و بهانه به دست آنها می دهند؛ آنها می گویند شیعه این گونه است در حالی که حرف آنها سند نیست بلکه حرف علمای بزرگ و مراجع سند است. 
این مرجع تقلید خطاب به دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: اگر مجموعه این مسائل در دستور کار قرار گیرد امید موفقیت زیاد است، ما هرچه در راستای تقریب مذاهب گام برداریم مؤثر است و می توانیم در این راستا فعالیت هایی را صورت دهیم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه شایسته است یک سلسله کنگره ها و همایش هایی نیز در خارج از کشور برگزار شود، گفت: با توجه به حساسیتی که آنها روی ایران دارند می توان به صورت غیر مستقیم در برگزاری این گونه همایش ها مشارکت داشت. 
این مرجع تقلید با اشاره به تحولات کشور مصر، اظهار داشت: حرکت هایی اخیرا شده که نتیجه منفی دارد، عده ای در مصر به فکر افتاده اند که بروند فوراً حسینیه بسازند، اینها باید بدانند الان وقت این کارها نیست. 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هیچ زمانی مشکلات ما به اندازه الان نبوده است، جنگ نرم الان شدیدتر از جنگ تحمیلی است، راه حل جنگ نظامی معلوم است، اما راه حل این جنگ مشکل و پیچیده است ولی به لطف الهی می توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم.
وی بودجه مجمع جهانی تقریب مذاهب را برای کارهای محوله ناکافی دانست و گقت: ای کاش دولت و سایر نهادها هم از اهمیت این مساله اطلاع کافی پیدا کنند و بودجه های لازم را در اختیار شما قراردهند چون بودجه فعلی شما کافی نیست./924/پ202/ج

 

ارسال نظرات