۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۱۳۵۴۲۳
آیت‌الله سبحانی:

دور شدگان از دمکراسی به دنبال ایجاد آن در خاورمیانه هستند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی از عملکرد سلطه گران در قبال کشورهای اسلامی انتقاد کرد و افزود: کسانی می‌خواهند در کشورهای اسلامی دموکراسی ایجاد کنند که در کشور خودشان آزادی و دموکراسی مشاهده نمی‌شود.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره «العادیات» گفت: در این سوره خداوند انسان را نکوهش می‌کند زیرا دچار کفران نعمت شده است.
این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند انسان را «کَنود» معرفی کرده در حالی که انبیا، اولیا و بسیاری از انسانها شاکر خداوند هستند، بیان داشت: قرآن به جنبه‌های منفی و مثبت انسان نگاه می‌کند و هر دو را مورد توجه قرار می‌دهد.
حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد:‌ اگر آدم مسجود ملائکه بود شخص انسان مورد تکریم قرار نگرفته است، بلکه این تکریم برای نوع انسان است.
وی با بیان این‌که اگر خداوند در انسان جنبه‌های منفی را پرورش می داد، دیگر تکلیفی بر او بار نمی‌شد و اگر جنبه‌های مثبت را برای انسان در نظر می گرفت ملک می‌شد، ابراز کرد: مقتضای انسان این است که شرایط کفور شدن و به مقام اولیا الهی رسیدن را دارا باشد.
این مفسر برجسته قرآن اضافه کرد: انسان در سایه تعالیم انبیا و از بین بردن مقتضای نخست که همان کنار گذاشتن شرایط کفور شدن و رفتن به سوی مقتضای دوم که همان راه رسیدن به رشد و کمال است، به مقام اولیا الهی خواهد رسید.
وی در ادامه با اشاره به آیات و روایاتی، جمع کردن مال برای ایجاد اشتغال، کمک به دیگران و حل مشکلات را مناسب دانست و اظهار کرد: باید از مال به عنوان وسیله استفاده کرد نه این‌که جمع آوری مال هدف باشد.
این مرجع تقلید با بیان این‌که دنیا برای ستمگران هدف شده و برای رسیدن به اهداف شوم خود دست به هر اقدامی می‌زنند، گفت: امروز شیاطین جمع شده‌ و می‌خواهند حکومت‌های اسلامی را ساقط کنند.
حضرت آیت‌الله سبحانی از عملکرد سلطه گران در قبال کشورهای اسلامی انتقاد کرد و افزود: کسانی می‌خواهند در کشورهای اسلامی دموکراسی ایجاد کنند که در کشور خودشان آزادی و دموکراسی مشاهده نمی‌شود.
وی هدف استکبار جهانی از دخالت در کشورهای اسلامی را سلطه بر منابع مادی و معنوی آنها دانست و ابراز کرد: آمریکا می‌خواهد بر ثروت خاورمیانه دست یابد و رژیم صهیونیستی را به عنوان سرباز خود در این منطقه تقویت کند، تمام این جنگ‌ها برای این است که بشر از مسیر الهی خود دور شده و دنیا را هدف قرار داده است./927/پ202/ج
ارسال نظرات