۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۳۵۶۶۶
آیت الله ناصری:

تقوا پلیس فرد مؤمن است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان این‌که تقوا پلیس فرد مؤمن، است، گفت: تقوا احساس مسئولیت نسبت به خدا و پیامبران و امامان و علمای با عمل است، اگر نبود فداکاری علمای گذشته و شهادت شان در راه دین اسلام، امروز چیزی به نام دین در دست ما نبود.
آيت الله محمد ناصري

 

 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، درس اخلاق امروز خود را به بررسی فرازی دیگر از دعای مکارم الاخلاق اختصاص داد و گفت: حضرت امام سجاد (ع) از خدا می‎خواهند که به ایشان تقوا عنایت فرماید؛ توجه کنید که اهل بیت(ع) در کتب ادعیه نحوه دعا کردن و حاجت از خدا خوستن را به ما یاد می‎دهند.


وی افزود: دویست و چهل بار لفظ تقوا در قرآن آمده است و یکی از خطبه های امام علی(ع) هم خطبه همام است که در آن به بیان صفات متقین می‎پردازند.


این استاد حوزه علمیه اصفهان ضمن اشاره به این مطلب که هرکس به درجه ای از معنویات رسیده به دلیل تقوای الهی است، اضافه کرد: تقوی چیست؟ آیا قابل خرید و فروش است؟ بله، اهل دنیا، ایمان خود را می‎فروشند، بعضی به دینار و بعضی به شهوات دیگر، در جریان کربلا بسیاری از بزرگان، ایمان خود را به مبالغ ناچیزی فروختند.


وی در تعریف تقوا گفت: تقوا مانند ایمان، عملی قلبی است، حال است، عمل جوانحی است اگر چه مُظهِر می‎خواهد و مظهر آن اعمال جوارحی است؛ تقوا حالتی است نفسانی به معنای خود را از نارضایتی حق حفظ کردن یا اعضا و جوارح خود را از نافرمانی حق بازداشتن، انسان مؤمن، تقوایش پلیس اوست، تقوا احساس مسئولیت نسبت به خدا و پیامبران و امامان و علمای با عمل است، اگر نبود فداکاری علمای گذشته و شهادت شان در راه دین اسلام امروز چیزی به نام دین در دست ما نبود.


آیت الله ناصری افزود: اگر حق دیگران را ادا کنید به مقام تقوا می‎رسید، سخت است اما اگر در این راه گام بگذارید و واقعا بندگی خدا را بخواهید خداوند راه را نشان تان خواهد داد؛ اگر در بیابانی پر از تیغ قدم برداریم آیا از وسط تیغ ها با سرعت عبور می‎کنیم یا با دقت و احتیاط و آرام از میان تیغ ها عبور می‎کنیم؟ معنای تقوا همین است که در دنیا با احتیاط و مراقبت گام برداریم.


وی به نشانه و آثار حضور تقو در زندگی انسان نیز اشاره ای داشت و گفت: تقوا یعنی آن که اگر اعمال یک شبانه روز انسان را در ملا عام بگذارند انسان از اعمالش خجالت نکشد و نخواهد آن را مخفی کند، آن گاه حالی پیدا می‎کنی که اگر دنیا را به تو بدهند حاضر نیستی یک گناه کنی، یا حتی به حیوانات ظلم بکنی.


استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در دعا از خدا می خواهیم«ألهِمنِی التَّقوی» این الهام یعنی چه؟ الهام مگر مخصوص پیامبران نیست؟ پس من چه می‎گویم؟ خداوند به مادر موسی الهام کرد همان‎گونه که به زنبور الهام می‎کند، الهام یعنی القای به قلب و قرار دادن مطلبی در فکر انسان، حتی شیطان هم به دوستانش الهام می‎کند.


وی در پایان توصیه کرد: در این شب های باقیمانده بار خود را ببندید، دو رکعت نماز بخوانید و خود را به امیرالمؤمنین (ع) بسپارید.


گفتنی است جلسات درس اخلاق آیت الله ناصری در ایام ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کمر زرین واقع در میدان امام علی (ع) اصفهان برگزار می شود. /929/پ202/ج
 

ارسال نظرات