۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۳۵۶۶۷
مدیرحوزه علمیه خوزستان:

کاهش توجه به مفاهیم قرآنی در جامعه خطر زا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خوزستان به مسؤولان فرهنگی جامعه هشدار داد اگر توجه به مفاهیم قرآنی در جامعه کم رنگ شود، خطری بزرگ در انتظار مردم خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمين حاجتي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین میراحمد رضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، ظهر امروز در سیزدهمین جلسه از تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان، با بیان این که قرآن کتاب و برنامه زندگی است، اظهار داشت: قرائت قرآن باید به آرامی و با تدبر در آیات آن انجام شود.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در دیدار  قاریان قرآن بارها تأکید داشته اند که قرائت قرآن خیلی خوب است؛ قرائت با صوت زیبا مقدمه تلاوت بوده و تلاوت مقدمه تفکر و تأمل است؛ از این رو همواره تلاش کنید قرآن را همراه با معنا و مفهوم آن تلاوت کنید.

استاد حوزه علمیه خوزستان افزایش تأمل و تعمق در قرآن کریم را سبب بهبود روابط اجتماعی و زندگانی مردم دانست و گفت: هر کجا که تفکر و تأمل در قرآن و مفاهیم دینی بیشتر شود، زندگانی مردم سر و سامان پیدا کرده و استقلال اجتماعیشان نیز بیشتر می شود.

وی خطاب به خانواده ها گفت: برگزاری جلسات قرآن در خانه هایتان را از دست ندهید؛ چرا که قرآن نور است و با تلاوت آن نور را در درون خانه های خود آورده و فرزندان و خانواده خود را نیز نورانی خواهید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با بیان این که مسؤولان فرهنگی جامعه باید برای احیای فرهنگ قرآنی در جامعه تلاش کنند، هشدار داد: کاهش توجه آحاد و اقشار جامعه به مفاهیم قرآنی، سبب بروز ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی شده، که مسؤولان و فعالان عرصه های فرهنگی باید برای احیای فرهنگ ناب اسلامی در سطح جامعه تلاش مضاعف کنند.

استاد حوزه علمیه خوزستان توجه به مفاهیم قرآن را سبب زنده کردن روح و تفکر و جان آدمی دانست و تصریح کرد: توجه به مفاهیم قرآن کریم روح، جسم و فکر انسان را زنده می کند و افرادی که با نام خدا و حجت خدا ارتباط دارند هیچ گاه دچار فساد و تباهی نمی شوند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود، به تفسیر آیه 38 سوره توبه اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند سبحان در این آیه مطرح می کند که « ای کسانی که ایمان آورده اید چرا وقتی به شما می گوییم در راه خدا (نَفر) حرکت و هجرت کنید (اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ) قدم هایتان سنگین و راه رفتن برای شما مشکل می شود ».

وی در ادامه بیان داشت: به راستی که افرادی برای تبلیغ دین مبین اسلام گامی مهم برندارند جزء «اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ» خواهند بود و هم اکنون در این برهه حساس از زمان طلاب و روحانیان مدارس علمیه باید برای بیان معارف و آموزه های ناب اسلامی به نقاط محروم هجرت کنند.

امام جمعه موقت اهواز به دلایل بی توجهی مردم و مسؤولان فرهنگی نسبت به بیان معارف الهی اشاره کرد و گفت: بر اساس آیه «أَرَضِیتُمْ بِالْحَیَاةِ الدُّنْیَا مِنَ الآخِرَةِ» افرادی که نسبت به تبلیغ دین مبین اسلامی در جامعه دلسرد شده اند، راضی شدن انسان به همین حیات مادی و زود گذر بشری است اما او نمی داند که « فَمَا مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا فِی الآخِرَةِ إِلا قَلِیلٌ ».

استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه « إِلا تَنْفِرُوا یُعَذِّبْکُمْ عَذَابًا أَلِیمًا وَیَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ »، گفت: اگر کوچ  نکردید خداوند شما را عذاب شدید می کند و « وَیَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ » اگر به پیامبر خدا کمک نکردید افراد دیگری به جای شما قرار می دهم که دین اسلام را گسترش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حاجتی بیان داشت: در ذیل این آیات آمده است: آنگاه که اصحاب بیان کرده اند این مردم چه کسانی هستند، خود پیغمبر و پس از آن نیز امامان معصوم بیان کرده اند که اهل قم، ایرانی، در این آیه منظور از جمله (یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ) ایرانیان هستند.

وی در ادامه افزود: در حدیث دیگری نیز آمده است: هنگامی که رسول خدا(ص) آیه شریفه (وَإِن تَتَوَلَّوْا) را تلاوت کردند، حاضران عرض کردند: ای رسول خدا! کسانی که اگر ما اعراض کردیم خدا آنان را جانشین ما می کند و آنان مانند ما نخواهند بود، کیانند؟ رسول خدا دست بر ران سلمان فارسی زد و فرمود: این و طایفه اش هستند. (سپس اضافه نمود:) اگر دین خدا آویزه ستاره ثریا باشد، حتماً مردانی از فارس به آن خواهند رسید.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در پایان سخنان خود اظهار داشت: این ایمانی که اگر در ستاره ثریا هم باشد، بدان دست پیدا خواهند کرد، چیزی جز اشهد ان لا الله الا الله، اشهد ان محمد رسول الله و ولایت فقیه که همان اشهد ان علی ولی الله است، نیست./9465/پ202/ب

ارسال نظرات