۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۳۶۰۰۹
سخنران حرم مطهر رضوی:

انسان آثار اعمال معنوی خود را در همین دنیا می بیند

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی اظهار داشت: گاهی برخی از افراد این گونه تصور می کنند که مسائل معنوی و آن چیزی که مربوط به تربیت نفس است، آثار و نتایجش برای آخرت است در حالی که انسان آثار اعمال معنوی خود را در همین دنیا می بیند.
حجت الاسلام محمد سيدآبادي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی، عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در جمع هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی این حرم ملکوتی گفت: یکی از چیزهایی که در ماه رمضان از سوی پیغمبر اکرم در دستور العمل و شرح وظایف مسلمانان بیان شده صله ارحام است، بنابراین مردم باید در ماه رمضان با بستگان و خویشاوندان خود صله رحم کنند حتی با یک سلام.

وی افزود: از نشانه های تقوا مهرورزی و رحمت داشتن نسبت به ضعفا و بینوایان است؛ اهل تقوا انسان هایی هستند که به مستمندان و بینوایان بذل و انفاق می کنند.

این استاد حوزه علمیه یکی دیگر از نشانه های تقوا را داشتن اخلاق نیک و حسنه دانست و تصریح کرد: یکی از دستورات پیغمبر اکرم به مسلمانان در ماه رمضان این بود که اخلاق شان را در این ماه نیک کنند و به عبارتی تمرین خوش خلقی کنند. اگردر پایان ماه رمضان این امر در درون ما ایجاد شده باید امیدوار باشیم که به این رشته از اصول تقوای الهی دست یافته ایم.

وی ادامه داد: اگر فردی می خواهد مردم او را دوست بدارند راهش این است که به مردم نیکی کند. آن هایی که دل ها را فتح می کنند که در واقع فتح المبین هستند به مردم نیکی کرده اند و توانسته اند در دل مرد جای بگیرند.

سخنران حرم مطهر رضوی با تأکید بر این که مردم باید خود را مزین به صفات خوش رویی، خوش خقلی و خوش رفتاری با یکدیگر نمایند، اظهار داشت: هر انسانی در برابر اخلاق خوب خاضع است، همگان وقتی از انسان خوش رویی، نرمی و اخلاق و معاشرت خوب ببیند با انسان رابطه برقرار می کنند لذا حضرت می فرماید از نشانه های تقوا اخلاق نیکوست.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که انسان را متقی می کند حلم و بردباری است انسان با تقوا ظرفیت پیدا می کند و خیلی زود عصبانی و غضبناک نمی شود و حلم و صبر دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی در پایان گفت: معمولا گاهی برخی از افراد این گونه تصور می کنند که مسائل معنوی و آن چیزی که مربوط به تربیت نفس است، آثار و نتایجش برای آخرت است یعنی برای معادلات معنوی جایی در زندگی خودشان قائل نمی شوند، در حالی که این گونه نیست، زیرا کسی که نگاه دینی و معنوی داشته باشد این گونه تفکر نمی کند؛ بنابراین انسان آثار اعمال معنوی خود را در همین دنیا می بیند. یکی از آثار تقوا که در این عالم بیان شده این است که تقوا به انسان نورانیت باطن و بصیرت می دهد، بصیرت یعنی بینایی و توانی که انسان به واسطه آن بتواند راه را ببیند و حق و باطل را تشخیص دهد./968/پ202/ب

ارسال نظرات