۲۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۳۶۰۹۵
امام جمعه شبستر:

حرمت روزه داری در عید فطر اثبات اصل عبودیت در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شبستر گفت: حرمت روزه داری در عید سعید فطر از ظریف ترین نقاط معنوی اثبات اصل عبودیت در اسلام است.
حجت الاسلام محمدزاده، امام جمعه شبستر

 

حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به فرا رسیدن عید سعید فطر اظهار داشت: عید فطر، عید مبارزه و غلبه مؤمنان حقیقی با شیطان درون و بیرون است، عیدی که آغاز زندگی سعادتمند در دنیا و آخرت خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در این روز بعد از یک ماه روزه‌داری بشریت به طهارت و پاکی درون و بیرون رسیده و این خود انقلابی عظیم در حرکت امت اسلامی است، در حقیقت فلسفه روزه داری در اسلام با مکاتب دیگر تفاوت های بنیادین دارد و روزه داری اسلامی راهی برای رسیدن به نشاط معنوی است.

 

حجت الاسلام محمدزاده به حرمت روزه داری در عید سعید فطر اشاره کرد و گفت: از ظریف ترین نقاط معنوی این حرمت روزه داری اثبات اصل عبودیت است، چنانچه فرد مسلمان در سی روز گذشته ملزم به روزه داری بود، اما در این روز حق روزه گرفتن ندارد و باید اطاعت و بندگی کامل خود را نشان دهد و هر آنچه آن حضرت اراده کرده، در هر روزی محقق شود.

 

امام جمعه شبستر افزود: در مکاتبی چون مسیحیت و یهود روزه داری یک نوع تنبیه خویشتن و کفاره ای برای گناهکاران است، اما در اسلام روزه داری یک مسیر رو به رشد و کمال نشاط آور تلقی می شود، اصولا در اسلام اصل بر تسلیم عبد در مقابل معبود است و از این رو تمام کسانی که در ماه رمضان معذور از روزه گرفتن بودند بنا بر قاعده تسلیم ماجور تلقی می شوند.

 

وی با تاکید بر حفظ معنویات ماه مبارک رمضان، با اشاره به حدیثی از معصوم خاطر نشان کرد: در حقیقت روزی که بنده گناهی مرتکب نشود، عید حقیقی محسوب می شود، از این رو باید با حفظ فضائل معنوی کسب شده در ماه ضیافت الهی، زندگی سراسر مورد رضایت حضرت ولی عصر(عج) داشته باشیم.

 

حجت الاسلام محمدزاده با اشاره به اینکه عید فطر عید بازگشت به فطرت پاکیزه است، گفت: در ماه رمضان زمینه زدودن زنگاره هایی که قلب را آلوده می کند، فراهم می شود و انسان به فطرت سلیم خود باز می گردد، فطرت پاکیزه انسان بستری مهیا برای پی بردن به وجود خالق حکیم و درک شهود الهی است.

 

امام جمعه شبستر با بیان این‌که عید فطر عید متقین است، گفت: این روز بزرگ برای عده ای نیز روز خسران و حسرت است، چرا که با عدم تسلیم در برابر امر حضرت حق خود را از فیوضات این ماه بزرگ محروم داشته اند و این در حالی است که این ماه برای هر دو عده روز دار و روزه خوار به اتمام رسیده است.

 

امام جمعه شبستر با تاکید بر اینکه عید فطر جشن رسیدن به قله های رفیع کمال است، ادامه داد: آنچه که در این میان مهم است؛ تداوم جریان زندگی در ایام پس از ماه مبارک رمضان و لزوم بهره گیری از توشه معنوی این ماه می باشد که متاسفانه برخی افراد پس از پایان ماه رمضان اعمال حسنه خود را نیز ترک می گویند.

 

وی با بیان این‌که عید فطر را می توان بزرگترین عید اسلامی از لحاظ کثرت حضور افراد در اصلی ترین برنامه عید یعنی نماز فطر دانست، گفت: حضور میلیونی مومنین روزه دار در صفوف نماز عید فطر قبل از هر چیز بیانگر حقیقتی معنوی به نام طهارت عمومی است که نوید تحول در عرصه زندگی فردی و اجتماعی را می رساند.

 

امام جمعه شبستر با اشاره به ادعیه های وارد شده در این روز و فقرات نماز عید تاکید کرد: مومن روزه دار خواهد توانست به گنج های پنهان در این ادعیه دست پیدا کند، منوط به اینکه از نگاه دنیوی فاصله بگیرد و با نگرشی معنوی و کمال جویانه بدان نگاه کند./935/ت302/ب

ارسال نظرات