۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۳۶۱۳۶
همزمان با روز صنعت دفاعی صورت گرفت؛

رونمایی از دستاوردهای پیشرفته صنعت دفاعی کشور با حضور رییس جمهور

خبرگزاری رسا ـ همزمان با روز ملی صنعت دفاعی و با حضور رییس جمهور، از 6 دستاورد پیشرفته صنعت دفاعی کشور رونمایی شد.
دکتر احمدي نژاد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ارتقای نسل چهارم موشک فاتح 110، موتور دریایی بنیان 4 ، آزمایشگاه پرنده آرمیتا، خودروی تاکتیکی ارس، خمپاره انداز وفا و سامانه جهت یاب و شنود شاهد، شش دستاورد پیشرفته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که صبح امروز(سه شنبه)، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رونمایی شد.

موشک فاتح 110

موشک فاتح 110 از دقیق ترین و پیشرفته ترین موشک های بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد مرکب است که طی دهه اخیر نقشی موثر در ارتقای توان دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته است که باتوجه به نیازمندیهای نیروهای مسلح و بخصوص موضوع پر اهمیت دقت اصابت ، نسل های مختلف از این موشک با ویژگیهای خاص طراحی و به تولید انبوه رسیده است.

پس از آزمایش موفق نسل چهارم ، ارتقای این نسل از موشک فاتح 110 به دست توانمند متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده که نسبت به نسل های قبل دارای قابلیت های زیر است.

قدرت نقطه زنی در هر شرایط اب و هوایی با استفاده از جدیدترین فناوری سیستم های ناوبری، افزایش طول عمر موشک، افزایش زمان استقرار موشک مسلح برروی سکوی پرتاب و جهت شلیک به موقوع به سوی اهداف دشمن، کاهش زمان تست های قبل از پرتاب و حین پرتاب و کاهش زمان ترک موضوع پرتاب و عدم نیاز به بازدیدهای دوره ای کوتاه مدت از ویژگی های بارز موشک فاتح 110 است.

موتور دریایی بنیان 4

موتور دریایی بنیان 4 در تداوم اقدامات راهبردی سازمان صنایع دریای وزارت دفاع و متخصصان مجرب و کار آزموده صنایع دریایی وزارت دفاع برای تکمیل زنجیره توانمندیهای طراحی و ساخت شناورها با قابلیت های و توانمندی های جدید ساخته شده و با تعداد 16 سیلندر و با قدرت اسمی پنج هزار اسب بخار و 18تن وزن روی شناورهای بزرگ نظامی نصب می شود.

تولید بومی این موتور گامی بلندی در خود کفایی تولید موتورهای دریایی به شمار می رود و در ارتقای توان عملیاتی نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران و توسعه صنایع دریایی این کشور نقش بسزایی دارد.

آزمایشگاه پرنده آرمیتا

پروژه سکوی تست های پروازی یا همان آزمایشگاه پرنده آرمیتا با هدف آزمایش سامانه های هوایی در شرایط واقعی پرواز با استفاده از هواپیماهای در اختیار آغاز شد و در گام اول با انجام محاسبات طراحی کابین یک هواپیمابر روی دم هواپیما نصب شد.

نصب انواع موتورهای هواپیمابر روی این سکو و انجام تست های عملکرد موتور در شرایط واقعی پرواز که امکان انجام آنها در آزمایشگاه های زمینی امکان پذیر نیست از دستاوردهای این پروژه است.

همچنین نصب بخش یا تمامی بدنه هواپیمای جت آموزشی روی این سکو و انجام بخشی از آزمایش های آیرودینامیک و ورودی موتورها در حالت موتور روشن و خاموش از دیگر نتایجی است که طراحی آزمایشگاه پرنده آرمیتا حاصل شده است.

خودرو تاکتیکی ارس

این خودرو تاکتیکی 3.4 تن فرماندهی، با توان 133 اسب بخار، با دو کابین یکپارچه به عنوان خودرو حامل فرماندهان ، خودرو هجومی، خودرو پشت خاکریز قابلیت استفاده در مناطق عملیاتی، سعب العبور و شهری را دارد.

خمپاره انداز وفا

سامانه خمپاره انداز بردبلند وفا خمپاره اندازی است که در برد توپخانه های معمولی اجرای آتش می کند و از عالی ترین سطح خمپاره اندازها در دنیا به شمار می رود.

افزایش قدرت سرجنگی به میزان 2 تا 3 برابر خمپاره‌های معمول، عمر بالای مهمات نسبت به گلوله‌های موشکی، پراکندگی کمتر نسبت به گلوله‌های موشکی، قابلیت حمل به صورت خود کششی و نواخت تیر 5 تا 8 گلوله در دقیقه از مشخصات و ویژگی های این سامانه است.

سامانه جهت یاب و شنود شاهد

این سامانه پویش سیگنالی و جهت یابی در باندهاVHF وUHF مدلاسیون های مختلف را در فاصله زمان بسیار کم انجام می دهد.

سامانه شاهد قادر است سینگال های ثابت، آنالوگ و جهت فوقانی را تشخیص داده و مورد پردازش قرار دهد و امکان شنود چندین کانال را به طور همزمان دارد.

همچنین رییس جمهور در حاشیه این مراسم از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز بازدید کرد.

در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنایع دفاعی کشور در حوزه صنایع هوایی، صنایع دریایی و همچنین صنایع الکترونیک به نمایش درآمده است./924/د102/ج

ارسال نظرات