۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۱۳۶۱۸۸
معاون فرهنگی اوقاف استان اصفهان:

کارکردهای کلان مساجد مغفول مانده است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان گفت: مساجد از کارکردهای بسیار بالایی برخوردار هستند، اما متاسفانه روی این کارکردها کمتر سرمایه‌گذاری شده است.
مسجد

 

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که نزدیک به پنج هزار مسجد ثبت شده در استان اصفهان وجود دارد، گفت: اداره اوقاف و امور خیریه تنها ارگانی است که این مساجد را با یک مدیریت جامع زیر پوشش قرار داده و تمامی امور ساختمانی، امور وقفی و انتصاب هیأت امنا را تحت نظر دارد؛ البته در این بین مسائلی همچون امور مراسم داخلی و انتخاب امامان جماعت در حیطه وظیفه ما نیست.

 

وی در ادامه افزود: مسأله تولیت مساجد از مباحث اختلافی در بین علما است که البته اکثر علما به ویژه مقام معظم رهبری می‌فرمایند که مسجد تولیت بردار نیست، اما مساجدی وجود دارد که با تلاش تولیت فعالیت می‌کنند؛ ولی آنها نیز تحت نظارت کامل اداره اوقاف هستند.

 

حجت الاسلام نقدعلی در مورد بحث مالی مساجد اظهار داشت: کلیه موقوفات مساجد به دو دسته تقسیم می‌شود، گروه اول آنهایی هستند که ثبت شده اند و دارای پرونده می‌باشند که تمامی عملیات مالی اعم اجاره نامه، اخذ اجاره و هزینه های آنها یا به عهده اداره اوقاف است و یا زیر نظر این اداره هستند، گروه دوم موقوفاتی است که به ثبت نرسیده اند که ما تیمی را در این باره تشکیل داده ایم تا این موقوفات را شناسایی کنند و در اداره اوقاف و امور خیریه به ثبت برسانند.

 

وی در ادامه افزود: برخی از مساجد دارای رقبه‌هایی هستند، ولی متولیان آن سعی در پنهان کردن این مسئله از دید ما را دارند؛ البته این عمل شاید در کوتاه مدت دارای فوایدی برای آن مسجد باشد اما در بلند مدت پس از جابجایی هیأت امنا و تودیع و معارفه افراد جدید و عدم ثبت رقبه، ممکن است عواقب سنگینی از جمله موقوفه خواری را شاهد باشیم.

 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان در پایان ضمن درخواست از مردم برای مطلع ساختن اداره اوقاف از رقبه های ثبت نشده، به کارکردهای مسجد نیز اشاره ای کرد و افزود: در جامعه امروزی مساجد از کارکردهای بسیار بالایی همچون فعالیت های فرهنگی و ترویج مذهب شیعه برخوردار است، اما در حال حاضر اولویت اول در مساجد برقراری نماز جماعت است که ان شاالله با همت والای مردم این امر نیز به سرانجام می‌رسد. /9392/ت302/س

 

ارسال نظرات