۰۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۱۳۶۲۲۷
دکتر باهر در سالروز بزرگداشت ابوعلی سینا:

پزشک واسطه رساندن فیض الهی به بندگان است

خبرگزاری رسا ـ پزشک معالج امام خمینی‌(ره) سهولت استفاده از طب شیمیایی، راحت‌طلبی مردم، وفور دارو در دسترس مردم و عدم آگاهی نسبت به عوارض داروها را سبب عدم پیشرفت طب سنتی و طب اسلامی در ایران دانست.
دكتر غلامرضا باهر

  

دکتر غلامرضا باهر، از اعضای تیم پزشکی معالج امام خمینی(ره) و برخی دیگر از مراجع تقلید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک روز بزرگداشت شیخ الرئیس ابوعلی سینا که به روز پزشک نامگذاری شده است، لغت طب را به طهارت باطن ترجمه کرد و از پزشک به عنوان واسطه رساندن فیض الهی به بندگان نام برد.
 
وی در ادامه به بیان اهمیت و ضرورت پرداختن به طب سنتی و طب اسلامی و احیای آن پرداخت و با بیان این‌که «ط» علامت طهارت و «ب» علامت باطن است و طبیب کسی است که با طهارت باطنی خود در رفع دردهای بیماران تلاش می‌کند، افزود: بر این اعتقادیم که درمان تمام دردها نزد خداوند متعال و او نخستین طبیب است.
 
پزشک معالج امام خمینی‌(ره) بیماری را به سبب عدول از حدودی که برای انسان مشخص شده است دانست و تصریح کرد: استفاده از آب و هوای سالم و غذاهای سازگار با بدن سبب سلامتی و افزایش عمر و استفاده از آب و هوای آلوده و خوردن غذاهای نامناسب مانند گوشت و فست فود سبب بیماری و کاهش عمر انسان‌ها می‌شود.
 
وی بر پیشگیری از وقوع بیماری به جای درمان آن تأکید کرد و با بیان این‌که سهولت استفاه از طب شیمیایی، راحت‌طلبی مردم، وفور دارو در دسترس مردم و عدم آگاهی نسبت به عوارض داروها سبب عدم پیشرفت طب اسلامی در ایران شده است، گفت: اگرچه داروهای شیمیایی در کوتاه مدت سبب تسکین برخی دردها می‌شوند، اما در بلند مدت بسیار مضر هستند.
 
دکتر باهر ابراز داشت: قرص استامینوفن که امروزه به وفور در داروخانه‌ها یافت می‌شود و به راحتی در دسترس مردم قرار دارد اگرچه برای رفع برخی دردها مانند سردرد مفید باشد، اما بزرگ‌ترین سم برای کبد است و استفاده از قرص آسپرین اگرچه داروی شفابخشی است و مقدار کمش برای برخی ضرورت دارد، اما برای افراد دچار اختلالات عروقی و خونی خطر آفرین است.
 
وی با بیان این‌که عدم آگاهی به خواص داروهای گیاهی سبب مغفول ماندن طب سنتی در جامعه شده است، گفت: ارزش غذایی یک کیلو گندم به اضافه سبوس برابر با یک کیلو گوشت قرمز است با این تفاوت که گوشت قرمز غذای مرده و گندم غذای زنده است و رو آوردن به گوشت بیش از حد سبب ایجاد بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی، مغزی و روماتیسم می‌شود.
 
پزشک معالج حضرت امام خمینی‌(ره) تصریح کرد: مادامی که بشر به دامان طبیعت برنگردد و از آب و هوای سالم و غذاهای گیاهی و مناسب استفاده نکند، دچار درمان‌ها غیر سنتی خواهد شد و اگر مریض شود به امر پروردگار باید به پزشک مراجعه کند که پزشک واسطه رساندن فیض پروردگار به بندگان و الهام بخش آنان است.
 
وی همچنین از پزشکان خواست تا هنگام نوشتن نسخه نام پروردگار را بر زبان جاری کنند و به مردم توصیه کرد: تا زمانی که بیمار نشده‌اید به پزشک مراجعه نکنید، اگر بیمار شدید مدارا کنید و اگر دیدید مریضی شدت دارد به پزشکی مراجعه کنید که به روش طب سنتی آشنا باشند تا با استفاده از درمان‌های شیمیایی، آنان را دچار عوارض جدید نکنند.
 
باهر خاطر نشان کرد: از تمام گیاهان روزی هشت تا ده میوه و هشت تا ده لیوان آب استفاده کنید، اگر سردرد دارید خسته و افسرده‌اید آب بدن کم شده است، خیلی‌ها به آب توجه ندارند، در قرآن آمده است« تمام موجودات زنده با آب تولید شده‌اند»، با آب و مواد غذایی و گیاهی، روغن تنها زیتون باشد از انجیر استفاده شود، در قرآن کریم از انجیر یک بار نام برده شده و از زیتون هفت مرتبه نام برده شده است.
 
گفتنی است، دکتر غلامرضا باهر از سال 1357، سرپرستی گروه پزشکی امام خمینی(ره) در قم و همچنین سرپرستی گروه پزشکی حضرات آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، حائری یزدی، سید محمد روحانی، صفائی خوانساری، مولایی(تولیت آستانه قم)، فاضل لنکرانی و برخی دیگر از علما را عهده دار بوده است. /920/ت302/ن
ارسال نظرات