۰۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۳۶۳۱۵

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ وجود 90 مسجد تاریخی ثبت شده در استان و تمدید مدت ارسال آثار به جشنواره پیامک ادبی رضوی در تبریز از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، تراب محمدی در حاشیه بازدید از کارگاه مرمت مسجد تاریخی شهر خاروانا ورزقان، با اشاره به مرمت و بازسازی 60 درصد از مساجد تاریخی استان در چهار سال گذشته اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای 90 مسجد تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است و در مدت مزبور 45مسجد از این تعداد به صورت کامل مرمت شده است.

 

وی افزود: 40 مسجد تاریخی نیز هم اکنون در دست مرمت هستند که نیاز آنها به مرمت از تفاوت هایی نسبت به سایر مساجد برخوردار است.

 

محمدی گفت: مرمت مساجد تاریخی در چارچوب عمل به نهضت مرمت مساجد انجام می شود، اگر چه در گذشته به خوبی به آن توجه نشده اما آذربایجان شرقی هم اکنون در این حوزه در ردیف استان های پیشرو قرار دارد.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به مرمت بخشی از مساجد این استان از محل 30میلیارد ریال اعتبار ملی 30 میلیارد ریالی سال 90گفت: با توجه به اینکه مساجد محل شکل گیری افکار و گردهمایی های اجتماعی و پیوند اندیشه ها و نزدیکی مومنان به همدیگر و وحدت انسان هاست توجه به این اماکن مقدس از جمله جدی ترین و اصلی ترین وظایف دینی، ملی و اجتماعی امروز به شمار می رود که به اذعان همگان سازمان میراث فرهنگی، در ثبت ملی، حفظ و احیای این اماکن عملکردی مطلوب داشته است.

 

وی افزود: بیشترین ثبت اثر تاریخی و معنوی در فهرست آثار ملی در حوزه مساجد تاریخی در چهار سال اخیر صورت گرفته و مرمت کامل تمام مساجد و بقاع متبرکه تاریخی روستایی و شهری شهرستان های آذربایجان شرقی در دستور کار امسال سازمان قرار دارد.

 

ابراز همدردی وزیر ارشاد با هنرمندان مناطق زلزله زده آذربایجان‌شرقی 
سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از  مناطق زلزله زده آذربایجان‌شرقی در ملاقاتی صمیمی با هنرمندان آسیب دیده از زلزله پای دغدغه و مشکلات آنها نشسته و در جریان نیازها و خواسته‌های فرهنگی و هنری آنان  قرار گرفت.


وی در این دیدار همچنین پویایی جامعه را در گرو پویایی و زنده‌دلی هنرمندان و اصحاب فرهنگ عنوان کرد و گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود تا هنرمندان آسیب دیده از زلزله اخیر فارغ از تالمات روحی آمادگی مجدد برای آفرینش آثاری متعالی را داشته باشند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از آنجایی که هنرمندان دارای روحیه لطیفی بوده و دل‌مشغولیهای فراوانی دارند نیاز است در این موقعیت حساس به نحوی مطلوب از آنها دلجویی نمود تا آنها با روحیه‌ای مضاعف به کار هنری خود ادامه دهند.


حسینی یادآور شد: مقرر گردید علاوه بر لوح سپاس و قدردانی، کمک و حمایتهای مالی نیز از هنرمندان این منطقه بعمل آید که این امر در اسرع وقت و طی روزهای جاری انجام خواهد شد.


براساس این گزارش همچنین طی سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناطق زلزله زده آذربایجان‌شرقی مبلغ یک میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی عملیاتی و تجهیز کتابخانه‌ها و کانونهای فرهنگی هنری مساجد آسیب‌دیده اختصاص یافت.


فیلمسازان و بازیگران شاخص کشور برای حمایت از زلزله زدگان در تبریز حضور می‌یابند 
یوسف واعظی، سرپرست معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: طی آئینی به همراه پخش فیلم خوابم میاد، فیلمسازان و بازیگران شاخص کشور برای حمایت از زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی در تبریز حضور می‌یابند.


 وی ادامه داد: در این آیین که پنجم شهریورماه جاری در سینما ناجی تبریز برگزار می‌‌شود فیلمسازان و بازیگرانی همچون رضا میرکریمی، پرویز پرستویی، رضا کیانیان، کمال تبریزی، رویا تیموریان و مازیار میری حضور خواهند یافت.


سرپرست معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این که در این برنامه همچنین کمک‌های نقدی اقشار مختلف مردم برای کمک به آسیب‌دیدگان از زلزله اخیر جمع آوری می شود، گفت: پس از زلزله اقداماتی همچون تخصیص یک روز از حقوق کارکنان اداره کل به آسیب دیدگان زلزله، ارسال کمک‌های غیرنقدی به این مناطق، برپایی نمایشگاه عکس و خوشنویسی در رابطه با مناطق زلزله‌زده، تشکیل کارگروه فرهنگی و عملیات روانی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام گرفته است.


گفتنی است فیلم "خوابم میاد" به کارگردانی رضا عطاران روز یکشنبه پنجم شهریورماه جاری ساعت 18 در سینما ناجی تبریز واقع در اول سربالایی ولیعصر اکران می‌شود.


مدت ارسال آثار به جشنواره پیامک ادبی رضوی در تبریز تمدید شد 
علی داننده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره پیامک ادبی رضوی تا هشتم شهریورماه جاری در تبریز خبر داد و اظهار داشت: با توجه به استقبال  گسترده ادبا و شعرا و ارسال پیامکهای نغز و پرمحتوا با محوریت امام رضا (ع)، مدت زمان ارسال آثار به این جشنواره تا هشتم شهریورماه جاری تمدید شد.


وی افزود: جشنواره پیامک ادبی رضوی، در نوع خود جشنواره ای با گستره عمومی بوده و فرصت مناسبی برای شرکت اقشار مختلف مردم با رده های سنی متفاوت است.


داننده گفت: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) توانسته است با گستره بین المللی و تنوع رشته های فرهنگی و هنری و همچنین با ایجاد طراوت و شادابی در عرصه فرهنگ  و هنر فضایی مناسب برای تولید آثار ارزشمند دینی فراهم نماید.


وی افزود: مفاهیم متعالی و ارزشمندی که در این  متون کوتاه ارسال شده است نشان دهنده ژرفای عشق و ارادت بی انتهای عاشقان دلسوخته ائمه اطهار (ع) به امام رضا (ع) است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: جشنواره پیامک ادبی رضوی در محورهای تک‌بیت‌ها و جملات ادبی با موضوع حال و هوای عرفانی بارگاه و صحن و سرای حضرت امام رضا (ع)، تمثیل‌ها، رویاپردازی‌ها و صور خیال و سایر آرایه‌های ادبی در شعر و نثر، زندگی‌نامه،‌ سفر تاریخی امام رضا (ع) به ایران، جملات کوتاه با الهام از روایات و احادیث مرتبط با امام رضا (ع) با ذکر منبع روایات، برگزار می‌شود.


براساس این گزارش علاقه‎مندان می‌توانند متن پیامک‌های خود را تا هشتم شهریورماه سال جاری به زبان فارسی و به شماره 10004113361179 ارسال نمایند.


گفتنی است، جشنواره ادبی پیامک ادبی رضوی توسط اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، معاونت امور فرهنگی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها برگزار می‌شود./935/د101/ب

ارسال نظرات