۰۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۳۶۳۴۵

چند خبر کوتاه از وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ کمک 1.2 میلیون دلاری ژاپن برای تهیه مسکن پیش ساخته در مناطق زلزله‌زده و اعلام آمادگی مجلس برای کمک به شتاب بخشی در امر بازسازی مناطق زلزله‌زده از مهمترین اخبار کوتاه از وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی است.
ساخت و ساز

 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سفیر ژاپن در ایران از تصمیم توکیو برای اعطای کمک نقدی 1.2 میلیون دلاری برای تهیه مسکن پیش ساخته در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی خبر داد.

کین ایچی کومانو، امروز جمعه با حضور در جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی، با ابلاغ پیام تسلیت دولت و ملت ژاپن به مناسبت زلزله اخیر و ابراز همدردی با مصیبت دیدگان این حادثه، گفت: دولت ژاپن در نظر دارد علاوه بر کمک‌های غیرنقدی 90 میلیون ین ژاپنی، 1.2 میلیون دلار برای تهیه مسکن پیش ساخته به سازمان جمعیت هلال احمر ایران کمک کند.

وی با تجلیل از خدمات بین‌المللی جمعیت هلال احمر ایران به سونامی ژاپن، افزود: در سونامی سال گذشته ژاپن، نیروهای امدادی هلال احمر ایران به همراه رئیس سازمان امداد و نجات به منظور کمک به حادثه دیدگان به ژاپن آمدند، ما هم وقتی باخبر شدیم زلزله‌ای در آذربایجان‌شرقی رخ داده برای کمک و ابراز همدردی عازم تبریز شدیم.

هیأت اعزامی از ژاپن برای بازدید از روستاهای آسیب دیده راهی مناطق زلزله‌زده شدند که روسای شرکت ماروبن ژاپن و انجمن ژاپنی‌های مقیم تهران در سفر سفیر این کشور به آذربایجان شرقی او را همراهی می‌کنند.

سکونت دائمی شرط استفاده از تسهیلات بازسازی زلزله در روستاها

عباس علیزاده، رییس شورای اسلامی بخش مرکزی ورزقان گفت: تمام امکانات و تسهیلات زلزله به آنهایی تعلق می‌گیرد که ساکن دائمی روستاها بوده و در سرشماری 90-91 در لیست جمعیتی روستاهای این شهرستان بوده‌اند.

وی با اشاره به این‌که در زلزله شش ریشتری بیست و یکم مرداد 60 تا 100 درصد واحدهای مسکونی روستاهای بخش مرکزی شهرستان ورزقان آسیب دیده‌اند، اضافه کرد: بخش مرکزی شهرستان ورزقان متشکل از 35 هزار و 803 نفر با هشت هزار و 638 خانوار با 98 روستا است.

وی با بیان اینکه تمام خانه‌های بهداشت و درمان و مدارس در روستاهای بخش مرکزی شهرستان ورزقان آسیب دیده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمتر از یک ماه به آغاز سال تحصیلی نمانده، انتظار داریم خیران سراسر کشورمان به فکر محل‌های آسیب‌دیده فرهنگ و بهداشتی روستایی باشند.

رییس شورای اسلامی بخش مرکزی ورزقان همچنین در خصوص عده‌ای که ساکن فصلی در شهرستان‌های دیگر بوده و بعد از زلزله به منطقه آمده‌اند نیز گفت: تمام امکانات و تسهیلات به آنهایی تعلق می‌گیرد که ساکن دائمی روستاها بوده و در سرشماری 90-91 در لیست جمعیتی روستاهای این شهرستان بوده‌اند.

آمادگی مجلس برای کمک به شتاب بخشی در امر بازسازی مناطق زلزله‌زده

حجت الاسلام محمد باقری بنابی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس در حاشیه دیدار با فرمانداران شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان بر آمادگی مجلس و مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی برای کمک و شتاب بخشی در امر بازسازی مناطق زلزله‌زده استان تأکید کرد.

وی که به همراه جمعی از مسئولان شهرستان بناب برای ابراز همدردی با زلزله‌زدگان به برخی مناطق آسیب دیده عزیمت کرده بود، از نزدیک با اهالی این مناطق گفت‌وگو و بهبود وضعیت زلزله‌زدگان و تأمین نیازهای آنها را مستلزم همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط دانست.

فرماندار، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر بناب نیز در این دیدار آمادگی کامل خود را برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان اعلام کردند.

در این بازدید جمعی از مردم خسارت دیده شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان ضمن تقدیر و تشکر از کمک‌های صورت گرفته از سوی دولت و مردم؛ از نبود سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های سیار در این مناطق اظهار گلایه کرده و بر احداث سرپناه برای خود و همچنین محلی برای نگهداری احشام تا رسیدن فصل زودرس سرما در این مناطق تأکید کردند.

رییس نظام پزشکی کشور از مناطق زلزله زده اهر بازدید کرد

شهاب‌الدین صدر پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده اهر و هریس با حضور در شهر اهر از بیمارستان 128 تختخوابی اهر بازدید و از نزدیک با مسائل و مشکلات پزشکان و نیازهای اساسی منطقه در بخش بهداشت و درمان آشنا شد.

وی در این بازدید با حضور در جمع پزشکان اهری و شنیدن خواسته‌ها و مشکلات پیش روی پزشکان در نشستی صمیمی به سؤوالات آنها پاسخ گفت.

صدر همچنین از ساختمان در دست اجرای نظام پزشکی شهرستان اهر بازدید و هدف از سفر به آذربایجان‌شرقی را حضور در مناطق زلزله‌زده و دیدار و دلجویی از آسیب‌دیدگان و اطلاع از وضعیت بهداشتی درمانی منطقه اعلام کرد./935/پ202/ن

ارسال نظرات