۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۳۶۳۶۱
مسؤول امور روحانیت رییس جمهور:

نظرات میهمانان اجلاس قبل و پس از مشاهده دستاوردهای ایران متفاوت خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه اغلب میهمانان حاضر در اجلاس تهران برای اولین بار به ایران سفر خواهند کرد گفت: خبرگزاری بین المللی جنبش عدم تعهد باید قبل از ورود به کشور و بعد از اجلاس نظرات شرکت کنندگان در اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد را جویا شود.
حجت الاسلام ميرتاج الديني
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نمنا، حجت الاسلام میرتاج الدینی، مسؤول امور روحانیت رییس جمهور با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران، این رخ داد را بسیار مهم و تاثیر گذار در عرصه جهانی ارزیابی کرد و ادامه داد: برگزاری این اجلاس در ایران با توجه به شرایط خاص و تحولات منطقه ای و بین المللی می تواند بر نقش تاثیر گذار و مثبت جمهوری اسلامی تاکید کند.
وی با تاکید بر اهمیت فوق العاده حضور سران کشورهای عضو عدم تعهد در تهران خاطر نشان کرد: با اینکه جنبش عدم تعهد بعد از سازمان ملل بیشترین تعداد اعضاء را دارد، مدتی است که این جنبش جایگاه بی بدیل خود را از دست داده است.
معاون رییس جمهوری برلزوم واکاوی و ارزیابی دوره های قبلی جنبش عدم تعهد اشاره کرد و ادامه داد: یقیناً دوره شانزدهم شروعی تاثیرگذار و و موثر خواهد بود که در سه سال آینده هم ادامه خواهد داشت.
وی با تاکید براینکه ایران با تمامی امکانات آمادگی برگزاری این اجلاس را دارد و به نتایج مثبتی هم دست خواهد یافت، افزود: با توجه به اهمیت برگزاری و تاثیر حضور سران کشورهای عدم تعهد در اجلاس تهران، آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش دارند سران کشورهایی که تصمیم به حضور در تهران گرفته اند را از سفر به ایران منصرف کنند. اما علی رغم این مخالفت ها تعداد زیادی از رهبران این کشورها در سطح سران و هیات های عالی رتبه به تهران خواهند آمد.
میرتاج الدینی حضور هیات های عالی رتبه اعضای جنبش عدم تعهد در تهران را نشان دهنده کم رنگ شدن القای انزوای ایران توسط دشمنان دانست و اظهار داشت: ایران با تمامی این فشارها جایگاه خود را در میان ملت ها و کشورهای جهان حفظ کرده و با اقتدار بیشتری به پیش می رود.
وی رویکرد ایران در اجلاس شانزدهم غیر متعهد ها را پیگیری اهداف منشور این جنبش عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: دفاع از اصول، عدالت، اعضاء جنبش و همه ملت های جهان و مخالفت با سلطه گری و استکبار ستیزی جزء برنامه های نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران خواهد بود.
معاون رییس جمهوری، اعطای حق انتخاب آزاد توسط حاکمیت اعضای جنبش عدم تعهد به مردم، حمایت از مستضعفین و محرومین عالم، مخالفت با سلطه گری و حرکت های مستبدانه را از دیگر موارد قابل بحث در اجلاس تهران دانست و ادامه داد: در این اجلاس به مصادیق پرداخته نمی شود، اما باید در دیدارهای دوجانبه و یا نشست های جانبی راهکارهای کلان برای عبور از مشکلات و تنازعات بین کشورهای غیر متعهد مانند تشکیل شورای داوری و نهادهای حل اختلاف ارائه شود.
وی با اشاره به اینکه برای مدیریتی قوی در سه سال آینده باید گذشته جنبش عدم تعهد مورد بازنگری و واکاوی قرارگیرد، گفت: با آغاز ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد دوران طلایی این جنبش نیز شروع خواهد شد زیرا جمهوری اسلامی با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های فراوان خود می تواند با توجه به تحولات اخیر بین المللی در تقویت ساختار این جنبش کمک فراوانی داشته باشد.
حجت الاسلام میرتاج الدینی ادامه داد: ایران باید در طول دوران ریاست خود بر جنبش عدم تعهد از نظرات اعضای اصلی استفاده و به نزدیک شدن مواضع و دیدگاه های جهانی کمک کند.
وی یکی از زمینه هایی که می تواند به نزدیک شدن دیدگاه های جهانی در مسایل مختلف کمک کند را موضوعات فرهنگی دانست و افزود: درصورتی که ما به ارزش های کلان مورد قبول در میان ملت ها توجه کنیم مانند استکبار ستیزی، حمایت از مظلومین و برجسته بودن ارزش های انسانی که در همه جهان مورد قبول ملت ها است، می توان دیدگاه های اعضای جنبش عدم تعهد را به هم نزدیک کرد.
معاون رییس جمهوری تشکیل خبرگزاری بین المللی عدم تعهد را یکی از مهمترین اقدامات سران حاضر در تهران عنوان کرد و افزود: فکر می کنم قریب به اتفاق تمامی اعضای جنبش عدم تعهد از تاسیس این خبرگزاری استقبال خواهند کرد.
وی ابراز امیدواری کرد خبرگزاری بین المللی عدم تعهد بتواند با تصویب سران کشورهای عضو بصورت دائم در تهران به فعالیت خود ادامه دهد و شعبه هایی نیز در دیگر کشورها داشته باشد.
حجت الاسلام میرتاج الدینی با تاکید بر آغاز کار قدرتمند این خبرگزاری در عرصه بین المللی اظهار داشت: با وجود خبرگزاری بین المللی عدم تعهد می توان تا حدودی از تبلیغات امپراطوری رسانه ای غرب را کاست و جایی برای خود در سطح بین الملل پیدا کرد.
وی به تمامی اعضای خبرگزاری بین المللی عدم تعهد توصیه کرد که در اجلاس سران به سراغ کسانی بروند که برای اولین بار به ایران سفر می کنند و نظرشان را قبل از ورود به کشورمان و بعد از دیدن دستاوردهای عظیم ملت جویا شوند./924/د102/ج
ارسال نظرات