۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۳۶۴۰۰
اخلاق، گمشده عصر ارتباطات (32)؛

مبلغان از گستردگی ارتباطات برای معرفی شیوه‌های صحیحی زندگی استفاده کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عوامل و اثرات مخرب گناه در زندگی افراد گفت: بیکاری عامل مهمی در ایجاد فساد و بی‌بندباری در جامعه و جوانان است.
اخلاق

 

حجت‌الاسلام ذبیح‌الله اسماعیلی، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به گسترش زمینه‌های انجام گناه در جامعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی راه‌های پیشگیری و مقابله با گناه پرداخت و گفت: در هر عصری ابزار مقابله با انحرافات متفاوت است، در دنیای امروزی علما و مبلغان می‌توانند از گستردگی ارتباطات برای معرفی شیوه‌های صحیح زندگی فردی و اجتماعی بهره‌لازم را داشته باشند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بهترین راه مقابله با انحرافات دینی را معرفی آموزه‌های دینی به شکلی ساده، عمیق و قابل فهم برای جامعه به‌ویژه جوانان معرفی‌کرد و یادآور شد: فکر گناه از بین رفتنی نیست بلکه باید با شناخت آموزه‌های دینی،‌ ضررهای فساد، بی‌بندباری و انحرافات را بشناسیم و به دیگران نیز بشناسانیم.

وی ادامه داد: انجام گناه هیچ نتیجه سودمندی برای فرد ندارد، قرآن می‌فرماید « وَمِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّـهَ عَلَیٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ  وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَیٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ»« و از میان مردم کسی است که خدا را فقط بر یک حال [و بدون عمل] می‌پرستد. پس اگر خیری به او برسد بدان اطمینان یابد، و چون بلایی بدو رسد روی برتابد. در دنیا و آخرت زیان دیده است. این است همان زیان آشکار».

نویسنده و پژوهشگر حوزوی آرامش واقعی را تنها در پناه دین دانست و ابراز داشت: خوشی‌های این دنیا کاذب است، خوشی‌های واقعی تنها در پناه توجه به معنویات و نماز است، کسانی که شعار« هر چه پیش آید خوش آید» را سر می‌دهند در جهالت به سر می‌برند.

وی اضافه کرد: پایبندی به آموزه‌های دینی منافاتی با آزادی و پیشرفت ندارد، برخی از محدودیت برای انضباط دادن است مانند انضباط به چشم و گوش، که هرچیزی قابلیت دین و شنیدن ندارد و ظاهر شاداب افراد معصیت کار تنها برای فریب است.

حجت‌الاسلام اسماعیلی توجه به جوانان را بهترین راه کنترل آن‌ها برای گرفتار نشدن در چنگال گناه خواند و خاطرنشان کرد: شرکت در مراسم‌های مذهبی مانند مجالس دعا و عزاداری نشان از پاک بودن قلب جوانان دارد و خانواده از این پاکی جوانان غافل نباشند.

وی بیکاری را عامل مهمی در ایجاد فساد و بی‌بندباری جامعه و جوانان عنوان کرد و افزود: والدین در فراهم کردن شرایط ازدواج، اشتغال، پرکردن اوقات فراغت و رفع نیازهای جوانان خود از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم مطالعه کتاب‌های نامناسب و استفاده از سایت‌های ضددینی را از دیگر زمینه‌های گمراهی جوانان برشمرد و خاطرنشان کرد: جوانان تنها باید قرآن‌کریم را الگو خود قرار دهند، پیامبر(ص) فرموده‌اند «اگر دیدید فتنه‌ها مانند شب‌های تاریک به شما هجوم می‌آورد به قرآن پناه ببرید».

استاد حوزه و دانشگاه در پایان دعا را محرک زندگی خواند و گفت: زندگی افراد با دعا می‌چرخد و هیچ عاملی مانند دعا در برقراری ارتباط انسان با خدا موثر نیست، به تعبیر آیت الله بهجت «دعا صلاحی است که هیچ دشمن درونی و بیرونی نمی‌تواند آن را از انسان بگیرد»./993/ت302/ن

ارسال نظرات