۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۳۶۴۱۹
مدیر حوزه‌های علمیه:

حوزه و روحانیت نمی‌تواند حساب خود را از نظام جدا کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که انقلاب ما از سرمایه بزرگ روحانیت در عصر غیبت استفاده کرد و پیروز شد، گفت: امروز روحانیت نمی تواند حساب خودش را از انقلاب جدا کند بلکه باید دلسوز و غمخوار باشد.
افتتاحيه سال تحصيلي 91-92 حوزه علميه مروي تهران

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور صبح امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه مروی و مدارس تابعه گفت: اگر به بایدها و نبایدهای طلبگی درست پرداخته شود تضمین می دهم هرکدام از شما چهره های نقش آفرین، عالم و خدوم خواهیم شد و تا مرجعیت پیش خواهید رفت.

 

وی با بیان این که گام نخست و لازمه کار طلاب به خصوص ورودی های امسال خودسازی است خاطر نشان کرد:سئوالاتی مانند «کجا هستیم؟» «برای چه آمده ایم؟» و «حوزه کجاست؟» سئوالاتی جدی است که هر طلبه باید به آن پاسخ بدهد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه ویژه حضرت بقیة الله(عج) است افزود: در عالم روحانیت نشست و برخاست ها و گفت و گوها باید با حساب باشد و بار سنگینی بر دوش ماست.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که طلاب و روحانیان تحت نظر امام زمان هستند، گفت: آدمی که تحت نظر است آزاد نیست تا هرطور دلش خواست عمل کند.

 

وی با بیان این که طلاب خودشان را برای امامت مسجد، امامت جمعه، تدریس یا وعظ و خطابه آماده می کنند تاکید کرد: اول باید خودمان را مورد مراقبت قرار بدهیم چون آینده ای در پیش داریم که آن آینده لوازم دارد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که حوزه علمیه غیر از مراکز دیگر علمی است گفت: باید دقت بیشتری داشته باشیم چون اینجا حساب و کتاب و انتساب دارد و انتسابش مهمتر است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که دل غیر مصفا تاثیر گذار نیست گفت: ما طلاب و روحانیان در گام نخست باید خودمان را تربیت کرده و دل را مصفا کنیم.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اظهار این که دومین گام از بایدها و نبایدهای طلبگی استفاده از فرصت هاست گفت: فرصت ها خیلی زود میگذرد و طلاب باید برای تحصیلشان برنامه ریزی داشته باشند.

 

وی خوب گوش دادن، خوب یاد گرفتن، خوب فهمیدن و خوب نگهداری کردن را از اصول طلبگی دانست و اظهار داشت: فلسفه تعطیلی آخر هفته مرور درس های گذشته و آمادگی برای روز شنبه است مثل بزرگانی که تابستان و تعطیلات آخر هفته را برای این کار می گذاشتند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روایات اهل بیت(ع) مبنی بر این که سزاوارتر از هرکس به شناسایی عیب ما خود ما هستیم نه دیگری، افزود: یکی دیگر از بایدها و نبایدهای طلبگی این است که عیب های خودمان را آسیب شناسی کنیم.

 

وی در ادامه با تاکید بر این که باید با ماموریت های طلبگی مان آشنا بشویم گفت: پیامبر می فرمودند: «إنما أنا مبلغ و الله یهدی» و ما نیز به تبعیت از رسول خدا مبلغ هستیم و باید علوم را باید به جامعه منتقل کنیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که امروزه نمی شود حوزه به دور از فضای جامعه باشد گفت: ما روحانیان باید زمان شناس بوده، نیازسنجی کنیم و شرایط جامعه را بدانیم.

 

وی با اظهار این که انقلاب ما از سرمایه بزرگ روحانیت در عصر غیبت استفاده کرد و پیروز شد،گفت: امروز روحانیت نمی تواند حساب خودش را از انقلاب جدا کند بلکه باید دلسوز و غمخوار باشد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: ما باید مثل یک ناظر بیدار اشکالات و نقص ها را ببینیم و تذکر بدهیم و نقش کلیدی به عنوان یک روحانی ایفا کنیم بدون این که تحت تاثیر این و آن قرار بگیریم.

 

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه شرح واحبات طلاب با تاکید بر این که باید در مقابل بدعت ها بایستیم گفت:نگذارید بدعت ها در جامعه ای که ما در آن زندگی میکنیم باب شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ایستادگی در مقابل شبهات را وظیفه دیگر طلاب دانست و خطاب به مسئولان حوزه علمیه مروی و مدارس تابعه گفت: مدیران این حوزه بزرگ در کنار درس ها و بحث ها کلاسهایی بگذارند و شبهات روز جامعه را طرح و با استفاده از علما و اساتید زبده پاسخ دهند.

 

وی تاکید کرد: این نقص است که طلاب نتوانند به شبهات روز جامعه و دانشگاه پاسخ دهند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه با بیان این که رفتار ما دین مردم را حفظ می کند گفت: طلاب باید در جامعه ایجاد امید کنند و با مردم بجوشند.

 

وی با تاکید بر این که باید سعی کنیم همت ها بلند باشد چون همت های بلند آدمها را به جایی میرساندخطاب به طلاب گفت:مباحثات ، مطالعات، حرمت استاد ، اخلاق در حجره زندگی کردن ونماز شب را جدی بگیرید.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که مردم ما مردم خوبی هستند و قابل مقایسه با مردم عصر امیرالمومنین نیستند اظهار داشت: انقلاب برای ما فرصت خوبی ایجاد کرده و امروز هم که دشمنان مار ا تحریم کرده اند، مردم اگر از سوی مسئولین روشن بشوند به وظیفه شان عمل خواهند کرد.

 

وی در پایان با اشاره به برگزاری اجلاسیه سران کشورهای جنبش عدم تعهد در تهران ابراز امیدواری کرد که این اجلاس بتواند در اشاعه مواضع نظام جمهوری اسلامی تاثیرگذار باشد. /959/پ202/ص

ارسال نظرات