انجام گناه نزول بلایای جدید را در پی دارد

حجتالاسلام محمد همتیان سورکی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اجتناب از گناه را از نشانههای تقوا دانست و گفت: نخستین گام در ترک گناه، شناخت و معرفت نسبت به گوهر وجودی و ارزش دل و جان است.
وی افزود: اگر انسان گوهر جان خود را بشناسد، همانگونه که از گوهرهای دنیا مراقبت میکند تا آلوده نشود هرگز نمیگذارد این گوهر گرانبها و امانت خدا آلوده به گناه شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم عدم شناخت حقیقت و تبعات گناه را عامل اصلی ارتکاب افراد به آن دانست و خاطرنشان کرد: وقتی انسان نسبت به عمق گناه شناخت و معرفت نداشته باشد گناه را شیرین میبیند و از ارتکاب به آن هیچ ترس و نگرانی ندارد.
حجتالاسلام همتیان یاد خدا و معاد را بهترین راه پیشگیر ی از ارتکاب به گناه خواند و ابراز داشت: شیطان از بیرون، نفس اماره و هوای نفس از درون به سوی روح انسان برای ارتکاب به گناه حمله میکنند، قرآن می فرماید «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّـهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ شیطان شما را از تهیدستى بیم مىدهد و شما را به زشتى وامىدارد؛ ولى خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش مىدهد، و خداوند گشایشگر داناست».
وی ادامه داد: درتاریخ آمده شخصی خدمت امام حسین(ع) رسید و عرض کرد: من مردی گناهکار هستم و توان خودداری و دوری کردن از گناه را ندارم، مرا موعظه فرما؛ حضرت فرمودند«پنج عمل زیر را انجام بده. آنگاه هرچه خواستی گناه کن!» ؛ از رزق خداوند استفاده نکن، سپس هرچه خواستی گناه کن، از ولایت خداوند خارج شو، پس هرچه خواستی گناه کن، محلی را پیدا کن که خداوند تو را نبیند، سپس هرچه خواستی گناه کن، وقتی عزرائیل برای قبض روح تو آمد، او را از خودت دفع کن، سپس هرچه خواستی گناه کن، وقتی در قیامت تو را به سوی جهنم هدایت کردند، از رفتن به آنجا خودداری کن، سپس هرچه خواستی گناه کن.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم معاشرت با دوست ناسالم را عامل مهم در تشویق افراد به گناه عنوان کرد و گفت: دیدن صحنهای تحریککننده، محیط و اجتماع آلوده مکمل گناه است، امیرمومنان (ع) فرمود «دوست بد مانند مردار بد بو است که بوی بد آن تا مدتها از بدن انسان نمیرود».
حجتالاسلام همتیان سورکی به آیه مبارکه « ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» اشاره کرد و ابراز داشت: اصل کلی و فراگیر فساد به واسطه اعمال انسانها است و باعث کم شدن نعمتهای مادی و معنوی میشود.
وی ادامه داد: در روایت آمده خشکسالی، سیل، مرگهای فجیع، بیمارهای تازه و حتی خراش دیدن بدن در اثر گناه است و کسی که صبح مرتکب گناه شود از نماز شب محروم میماند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم پشیمانی واقعی از گناه را سبب پاک شدن پرونده اعمال افراد دانست و ابراز داشت: توبه، پشیمانی و تصمیم بر ترک گناه، گناهان حقالله را پاک میکند، امام سجاد(ع) در دعای فرمودهند «خدایا تو باب توبه را برای بندگان باز کردی و شایسته تو نیست که آن را به روی بندگانت ببندی».
وی اضافه کرد آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّـهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَىٰ رَبُّکُمْ أَن یُکَفِّرَ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّـهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، به درگاه خدا توبهاى راستین کنید، امید است که پروردگارتان بدیهایتان را از شما بزداید و شما را به باغهایى که از زیر درختان آن جویبارها روان است درآورد»اشاره به این موضوع دارد.
حجتالاسلام همتیان سورکی در پایان گفت: در اموری که مربوط به حقالناس است فرد علاوه بر توبه باید درصدد جبران و جلب رضایت بندگان نیز باشد./993/ت302/ن