۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۳۶۴۵۰
سفیر صربستان:

مقامات ایرانی جایگاه برجسته ای در سازمان ملل دارند

خبرگزاری رسا ـ سفیر صربستان در ایران با اشاره به خاص و تاثیرگذار بودن سازمان ملل و جنبش عدم تعهد در مناسبات بین المللی گفت: جمهوری اسلامی از کشورهای تاثیر گذار در سازمان ملل بوده و برخی از مقامات ایرانی از جایگاه ویژه ای در این سازمان برخوردارند.
صفير صربستان
 
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نمنا، الکساندر تاسیک ضمن با اهمیت خواندن نقش جنبش عدم تعهد در فضای بین المللی گفت: در سال 1961، اصول اولیه این جنبش بر مبنای صلح و امنیت پایدار، حق حاکمیت، برابری کشورها، عدالت اجتماعی، توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست بنیان نهاده شده واین اصول در گذر زمان خود را به اثبات رسانده و کماکان بر قوت خود باقی است.
وی افزود: صربستان یکی از بازماندگان یوگسلاوی سابق و کشور موسس جنبش است ،اما هم اکنون به عنوان ناظر در جنبش عدم تعهد فعالیت می کند و از اعضای اصلی آن بشمار نمی رود با این حال این جنبش از همان اهمیت سابق برخوردار است وهمچنان به عنوان عاملی مهم در سازمان ملل و سازمان های بین المللی شناخته می شود. 
سفیر صربستان در تشریح فعالیت های این کشور به عنوان بازمانده یوگسلاوی سابق، در اجرای اهداف جنبش عدم تعهد بیان داشت: صربستان هم برای عضویت دائم در اتحادیه اروپا تلاش می کند و هم به عنوان باز مانده ای از یوگسلاوی سابق روابط حسنه خود با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را حفظ می کند تا در زمینه های علمی فرهنگی و اقتصادی پیشرفت داشته باشد.
وی درباره ی ریاست سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد گفت: از آنجا که صربستان به عنوان عضو ناظر این جنبش محسوب می شود نمی تواند نظر قطعی درباره ی ریاست ایران داشته باشد و انعکاس این مطلب بر عهده اعضای اصلی است اما فکر می کنم کشورهای عضو می بایست به فعالیت و تلاش های خود در راستای اهداف اولیه جنبش که در سال 1961 تنظیم شد، وفادار بوده و هر کشوری که ریاست را برعهده می گیرد باید اثر مهم و موثری را بر جنبش باقی گذارد.
سفیر صربستان در خصوص ابتکار ایران از راه اندازی خبرگزاری ویژه جنبش عدم تعهد اظهار داشت: انتظار می رود این خبرگزاری با توجه به شرایط فعلی منطقه ، جهان و اهمیت برگزاری اجلاس در تهران تمام تحولات مربوط به جنبش و دیدگاه های همه کشورهای عضو را پوشش خبری داده و در راستای اهداف تعیین شده به فعالیت بپردازد. 
وی هدف صربستان برای شرکت در اجلاس تهران را اینگونه توضیح داد که صربستان عضو ناظر در جنبش عدم تعهد بوده و تلاش می کند مناسبات خود با تمامی اعضای این جنبش را توسعه دهد. در واقع این نیاز احساس می شود که تاثیر جنبش عدم تعهد بر تحولات مختلف بین المللی از جمله تحولات اقتصادی به شکل مناسبی منعکس شود تا از طریق توسعه روابط با اعضای جنبش، ماهیت آنرا به جوامع بین المللی بهتر معرفی کرده و از طریق اجلاس ، اقتصاد خود را نیز ارتقا دهد. 
الکساندر تاسیک حضور صربستان در جنبش عدم تعهد را برای بهبود وضعیت اقتصادی با توجه به بحران غرب و منطقه خاطرنشان کرد: صربستان از نظر فرهنگی و زیرساختی دارای مزیت هایی است و از این جهت شباهت هایی به ایران دارد.
وی جایگاه سازمان ملل و جنبش عدم تعهد را خاص دانست و ادامه داد: ایران از جمله بنیانگذاران سازمان ملل بوده و همچنین بعضی از مقامات ایرانی جایگاه برجسته ای در سازمان ملل دارند. 
سفیر صربستان از تاثیر آمریکا و اسرائیل بر سازمان ملل سخن گفت و افزود:این سازمان نباید بر روی برخی کشورها نگاه ویژه ای داشته باشد بلکه تمام کشورهای عضو باید از حقوق یکسانی برخوردار شوند. /924/د102/ج
ارسال نظرات