۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۳۶۴۸۰
حجت الاسلام پناهیان:

دولت در مدت باقی‌مانده به جبران کاستی‌های عرصه فرهنگ بپردازد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان نقد فرهنگی به دولت را وارد دانست و گفت: امیدواریم در این زمان باقی‌ مانده تصمیمات لازم برای انجام اقدامات شایسته فرهنگی در جهت جبران مافات اتخاذ شود.
پناهيان

 

حجت الاسلام علیرضا پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که برخی از ویژگی‌های برجسته این دولت همیشه در ذهن ماندگار خواهد بود، گفت: ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید فرمودند پرکاری، ساده زیستی و ارتباط گسترده با توده‌های مردم از محسنات این دولت است که امیدواریم به عنوان یک سنت حسنه در دولت‌های بعدی نیز جاری باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به بیان گلایه‌ای که سال‌های قبل مقام معظم رهبری از ناحیه فرهنگی داشتند، پرداخت و اظهار داشت: به نظر می‌رسد این گلایه هنوز به قوت خود باقی باشد، البته خدمات این دولت در مسائل فرهنگی همچون کمک‌هایی که به مجموعه‌های مذهبی و انقلابی شده بعضا در دولت‌های قبل بی‌سابقه بوده است.  

وی افزود: هر چند این کمک‌ها نوعا با یاری مجلس شورای اسلامی همراه بوده اما با توجه به این که انتظار از این دولت در حد بالایی بوده و هست و با توجه به شعارهای دولت در جهت‌گیری‌های کلی و صحیح، طبیعتا فضای انتقاد به قوت خود باقی است، یعنی اگر این دولت یک دولت‌ اسلامی با جهت‌گیری‌های اسلامی باشد در برخی از بخش‌ها کارهای مهم و ضروری روی زمین مانده و اهتمام لازم به انجام شان نشده است و امیدواریم در این زمان باقی‌ مانده تصمیمات لازم برای انجام اقدامات شایسته فرهنگی در جهت جبران مافات اتخاذ شود.  

دستگاه دیپلماسی باید در بیداری اسلامی جدی تر عمل می کرد

حجت الاسلام پناهیان در بخش‌ دیگری از سخنان خود به فضای بین المللی اشاره کرد و با بیان این که در بخش روابط خارجی، احساس عموم نیروهای انقلابی این است که دیپلماسی فعالی علیه استکبار، خصوصا در شرایط بیداری نداشته‌ایم، اظهار داشت: برای بسیاری این سوال وجود دارد، چرا آن گونه که مقام معظم رهبری بر بیداری اسلامی تأکید می‌کنند و آن مقداری که مظلومان منطقه در حال رنج کشیدن هستند با آنها همراهی نمی‌کنیم؟

وی اضافه کرد: البته ممکن است مصلحت‌ها در برخی از ضوابط دیپلماسی اجازه ندهد از مظلومان و انقلابیون آن گونه که باید و شاید دفاع شود، اما بالاخره تصور می‌شود این یک درخواست عمومی باشد که دستگاه دیپلماسی به صورت عمومی در عرصه‌های سیاسی و بین المللی، علیه استکبار قوی‌تر از این عمل کند. 

نقد دولت بهانه ای برای زیر سؤال بردن کارآمدی نظام از سوی برخی افراد

این فعال فرهنگی همچنین به تبیین مرز بین انتقاد و تخریب پرداخت و رعایت برخی از موارد را لازمه انتقاد سازنده دانست و در این‌باره گفت: باید خوبی‌ها و محسنات نیز در نظر گرفته شود و با دیدن نقاط ضعف، خوبی‌ها را فراموش نکنیم؛ شیوه مقام معظم رهبری نیز همیشه در برخورد با دولت‌ها همین بوده است و ایشان با تأکید بر نقاط قوت به بیان نقاط ضعف پرداخته‌اند. 

وی افزود: نکته دیگر این است که درباره انتقادها نباید مبالغه گویی کرده و نقاط ضعف بزرگنمایی شود، همچنین نباید با سوءظن برخورد کرد، گاهی اوقات ممکن است بعضی تحلیل‌ها سوء ظن بوده و وظیفه اسلامی این است تا دقیقه نود با حسن ظن برخورد شود، به ویژه زمانی که افراد هنوز از اصول و مبانی فاصله نگرفته‌اند، در این صورت اگر با یک جمع‌بندی واقع بینانه به انتقاد پرداخته شود، آن انتقاد عین دلسوزی و همراهی است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که امروزه انتقاد از دولت بهانه‌ای برای زیر سؤال بردن کارآمدی نظام با وجود موفقیت‌های بسیار شده است، اظهار داشت: برخی افراد تمایل دارند به بهانه انتقادهای درست یا غلط اساس نظام را تخریب کنند، با این وجود علاقه‌مندان نظام باید در دو جبهه انتقاد سازنده همراه با تأکید بر نقاط مثبت و مقابله با کسانی که از انتقادهای موجود سوء استفاده می‌کنند، فعالیت کنند.

وی در ادامه با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر لزوم اصلی و فرعی کردن امور، درباره حاشیه‌ سازی‌های موجود در جامعه بیان داشت: در این فضای سیاسی که زیاد حساب شده‌ نیست این گونه آسیب‌ها طبیعی است، اما در عرصه سیاسی باید یک فرهنگ رسانه‌ای قوی و سالم داشته باشیم تا در چنین فضایی امکان نشر قول سدید مهیا باشد و در مقابل امکان بی‌تقوایی و پرداختن به چیزی غیر از قول سدید فراهم نشود.

فضای غالب رسانه ای همراه با تقوا نیست

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه فضای غالب رسانه‌ای در عرصه سیاسی جامعه، فضایی همراه با تقوا نیست و اگر شخصی از دیگری راضی نباشد به شکل مبالغه آمیز بر بدی‌های او تأکید کرده و و با سوء ظن و بزرگ‌نمایی رفتار می‌کند و بسیاری از مطالب را در نظر نمی‌گیرد که آسیب این گونه رفتارها متوجه کل جامعه و یا همان حقیقتی خواهد شد که به روش غلط قصد دفاع از آن را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: باید توجه داشته باشیم اگر اقتدار دولت در امور اجرایی برای زیر مجموعه‌ها کاهش پیدا کند طبیعتا کارها اگر از بالا هم درست پیگیری شود در بدنه به طور صحیح اجرا نخواهد شد و این به ضرر جامعه است، باید ضمن حفظ اقتدار اجرایی دولت در حیطه مسؤولیت‌ها و وظایفش به طرح انتقادها بپردازیم و از طرفی مراقب سنت‌های حسنه‌ای باشیم که در این دولت پایه گذاری شده است تا دولت‌های بعدی فرصت پیدا نکنند به بهانه انتقادات وارده به این دولت آن سنت‌ها را نیز کنار بگذارند.

حجت الاسلام پناهیان در پایان با ابراز امیدواری این که دولت در چند ماه آخر، پرافتخارترین سال خدمتش را پشت سر بگذارد، تصریح کرد: اگر این‌ مسائل رعایت شود، این دولت در تاریخ ماندگار و چراغ راهی برای آینده خواهد شد و همچنین باید توجهات به بدنه دولت نیز جلب شود زیرا نیروهای معتقد در بدنه این دولت بسیار هستند، که این نعمت از اول انقلاب سابقه نداشته و باید مورد قدردانی قرار گیرد./908/ت302/ج

ارسال نظرات