۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۳۶۶۲۶

تشکیل حوزه علمیه آرژانتین با دو نفر / افزایش پیروان اهل بیت و مراکز شیعی در آمریکای لاتین

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه اندیشه شرق نوشت: اگر یک حوزه علمیه ولو کوچک در تمام یا بیشتر کشور‌های آمریکای لاتین ایجاد شود در درازمدت تأثیرگذار خواهد بود.
پنجره

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، هفته نامه پنجره در یادداشتی به قلم محسن ربانی رییس مؤسسه اندیشه شرق نوشت: زمانی که استعمارگران وارد آمریکای لاتین شدند علاوهبر آنکه ذائقه و زبان و فرهنگ مردم را تغییر دادند، دین آنها را هم تغییر دادند. چون آنها سرخ پوست بودند و ادیان بومی داشتند اما تبدیل به اکثریت مسیحی کاتولیک شدند.

انقلاب اسلامی ایران تأثیرات شگرفی بر جامعه جهانی از جمله آمریکای لاتین داشت؛ در واقع انقلاب اسلامی دریچهای برای ورود آمریکای لاتین به دنیای اسلام بود. در شرایطی که خیلیها اینگونه تبلیغ میکردند که دوران دین و دین گرایی به پایان رسیده و به زعم خودشان تیر خلاص آن را نیز شلیک کرده بودند، نهضت امام خمینی به پیروزی رسید و بهنظرم اولین هنر انقلاب اسلامی این بود که دین را در جهان احیا کرد. دومین کار انقلاب اسلامی، احیای اسلام و سومین آن، بیداری مسلمانها و آزادیخواهان در کل جهان بود بهطوری که این بیداری نه تنها مصر و لبنان و کشورهای عربی و اسلامی را فرا گرفت، که همان شعارها بهتدریج در آمریکا و جاهای دیگر هم شنیده میشود.

مردم آمریکای لاتین از آنجا که خودشان تحت استعمار کشورهای مستکبر مانند آمریکا بودهاند، روحیه ضداستعماری دارند و شعارهایی چون «نه شرقی نه غربی» برای آنها جاذبه دارد. آنها خودشان نیز بهنحوی دنبال راه سوم هستند، اتفاقاً نام یکی از روزنامههای اینترنتی شیعیان در آمریکای لاتین، «راه سوم» است که در اروگوئه دنبال میشود و خیلی از افراد بومی در منطقه با اینروزنامه همکاری دارند.

با حضور شیعیان و مراکز شیعی در اکثر نمایشگاههای منطقه در کشورهایی چون شیلی، بولیوی، السالوادور و... مردم با مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) آشنا شده اند به طوری که در سال گذشته در ونزوئلا استقبال بالایی از قرآن به زبان اسپانیولی صورت گرفت و قرآن‌هایی که برای نمایشگاه برده شده بود، تمام شد. بهطور خلاصه میتوان گفت گرایش به اسلام و جمهوری اسلامی ایران در منطقه وجود دارد و مردم منطقه آمریکای لاتین نه تن‌ها هیچ ضدیتی با ایران ندارند بلکه هرجا اسم ایران میآید، ابراز علاقه میکنند. به یاد دارم به هر کشوری در کشور‌های منطقه که سفر میکردم، صریحاً از سخنرانی در دانشگاه‌ها استقبال میکردند بهطوری که در سفر به کلمبیا در هفت دانشگاه سخنرانی داشتم.

 استقبال از سفر آیت‌الله مصباح یزدی به آمریکای لاتین

در سال 1377 بههمراه آیتالله مصباح یزدی سفری به منطقه داشتیم و از مکزیک شروع کردیم و ایشان با رؤسای ادیان و مسئولان و دانشجویان کالج مکزیک دیدار داشتند و استقبال خوبی از ایشان صورت گرفت و همه میخواستند از اسلام بدانند. یادم هست در کشور کوبا یکی از اساتید دانشگاه به آیتالله مصباح گفت که درباره سه چیز میخواهم بدانم: قرآن، امام خمینی و عمر خیام. بعد از گفت و شنود، آیتالله مصباح به ایشان گفت که شما چه درخواستی از جمهوری اسلامی دارید؟ آن استاد دانشگاه گفت: فقط یک قرآن به زبان اسپانیولی میخواهم.

درباره حوزه علمیه در منطقه آمریکای لاتین، اخیراً در جامعه المصطفی العالمیه مصوب شد که حوزه ای رسمی در ونزوئلا راه اندازی شود که مقدمات کار در حال انجام است اما اولین حوزه علمیه ای که در آمریکای لاتین تشکیل دادیم، در مسجد التوحید در بوینوس آیرس آرژانتین در سال 1365 بود که با دو نفر طلبه شروع کردیم و همان‌ها امروز جزو روحانیون فعال در منطقه هستند. بعد از آن حوزه دیگری در هزار کیلومتری بوینوس آیرس بنام حوزه امام علی (علیهالسلام) راه اندازی شد.

بعد‌ها در مدرسه علمیه التوحید حدود 70 طلبه از کشور‌های مختلف آمریکای لاتین همچون کوبا، السالوادور، آرژانتین، کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور و... در این حوزه تحصیل میکردند که خیلی از آن‌ها برای تکمیل دروس خود به حوزه علمیه قم آمدند.

همچنین حوزه‌های علمیه کوچک و بعضاً کوتاه مدت در منطقه برپا میشود تا استعداد یابی صورت بگیرد؛ مثلاً دوره‌های 6 ماهه یا 2 ماهه در نظر گرفته میشود و استعداد یابی میکنیم تا به قم بیانید یا همان جا دوره‌های دراز مدت را طی کنند و این کار در چند کشور در حال انجام است.

مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) در آمریکای لاتین بهطور جدی بعد از انقلاب اسلامی ایران وارد منطقه شده است چون قبل از انقلاب به جز آرژانتین و برزیل، مراکز شیعی نداشته ایم و در همان دو کشور نیز بسیار محدود بوده است. امروز در برخی کشورها که 30 سال قبل حتی یک شیعه از آنجا عبور نکرده بود، مراکز اسلامی فعالیت می کنند که از سوی نیروهای بومی برپا شده است. در یکی از کشورهای منطقه، در سال 1366 تنها یک مستبصر داشتیم اما الآن بیش از هزار نفر شیعه شده اند و حقیقت آن است که در فعالیت‌های تبلیغی، افراد بومی تأثیرگذارتر و کارآمدتر هستند.

در شرایط کنونی آمریکای لاتین این آمادگی را دارد که حوزه‌‌های مختلفی در آن برپا شود البته برخی کشور‌ها مانند کوبا که حتی روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با جمهوری اسلامی دارند برای جلوگیری از آنچه آن را تضاد فرهنگی مینامند، اجازه تأسیس دانشگاه اسلامی یا حوزه علمیه نمیدهند اما بعضی از همین کشور‌ها که مجوز دانشگاه یا حوزه نمیدهند از راه اندازی دپارتمان اسلام‌شناسی در دانشگاه‌های خودشان استقبال میکنند.

همچنین این بشارت را میتوان داد که مراکز اسلامی در سراسر منطقه آمریکای لاتین ارتباط بسیار خوبی با مجامع علمی و دانشگاه‌های منطقه دارند بهطوری که همین امسال در ماه مبارک رمضان، بیش از 15 همایش در دانشگاه‌ها برگزار شد و اکثر دانشگاه‌ها برای سخنرانی در روز قدس استقبال کردند و روحانیون در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی حضور مییابند و کرسی دانشگاه‌های آمریکای لاتین میتواند در اختیار جامعه اسلامی قرار بگیرد و تقریباً با هیچ مانعی در این زمینه مواجه نیستیم، زیرا عطش بالایی از سوی اساتید، مردم و دانشجویان نسبت به اسلام وجود دارد و آن‌ها از چنین برنامه‌هایی استقبال میکنند و این امر، از فرصت‌های استثنایی است که ایجاد شده است.

اگر یک حوزه علمیه ولو کوچک در تمام یا بیشتر کشور‌های آمریکای لاتین ایجاد شود در درازمدت تأثیرگذار خواهد بود زیرا تجربه نشان داده است که نیرو‌های بومی از توان تبلیغی بالایی برخوردارند. در حال حاضر اکثر مستبصرین سایت را‌ه اندازه کرده اند و فعالیت‌های فرهنگی و رسانه ای دارند. در مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شرق در شهر مقدس قم نیز بزرگ‌ترین سایت شیعی به زبان اسپانیولی راه اندازی شده است و به سمتی می‌رود که بزرگ‌ترین سایت اسلامی به زبان اسپانیولی بشود/919/د103/ن   

ارسال نظرات