۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۳۶۶۲۹
عضو هیات رییسه مجلس:

خروج از تحمیل های سیاسی رویکرد اجلاس عدم تعهد است

خبرگزاری رسا ـ فرهنگی گفت: خروج از تحمیل های سیاسی و یکجانبه گرایانه کشورهای استعماری رویکرد امروز کشورهای مستقل عدم تعهد است.
جنبش عدم تعهد

 

محمد حسین فرهنگی، عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به میزبانی ایران در شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد اظهار داشت: سیاست خارجی ایران بر خلاف تصور عده‌ای کوته‌فکر، مبتنی بر مصالح نظام اسلامی، جهان اسلام و  توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

 

وی با تاکید بر این‌که دیپلماسی خارجی ایران برخلاف دیپلماسی رایج در غرب، بر پایه منافع مادی نبوده است، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی همواره در دفاع از حقوق مظلوم کشورهای اسلامی به ویژه فلسطین و سوریه پیش‌قدم بوده، این در حالیست که بسیاری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که ادعای ناسیونالیستی عربی دارند، نتوانسته اند دیپلماسی تاثیرگذاری در این خصوص داشته باشند.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان این‌که زمان تاثیرپذیری کشورهای جهان از استعمارگران به سر رسیده است، تصریح کرد: با همگرایی بین المللی، جهان دو قطبی از بین رفته است، چنانکه سیاست های اخیر کشورها در عرصه های مختلف و حمایت از ایران در زمینه فعالیت های هسته ای با اهداف صلح آمیز بر این امر دلالت دارد.

 

وی ادامه داد: نقش همه کشورها و ملت ها در رفع مشکلات و معضلات جامعه بشری در جای خود محترم است و هیچ دولتی نمی تواند مدعی تاثیرگذاری مطلق در نظم نوین جهانی باشد، به عبارت دیگر خروج از تحمیل های سیاسی و یکجانبه گرایانه کشورهای استعماری رویکرد امروز کشورهای مستقل عدم تعهد است.

 

فرهنگی با بیان این‌که خروج از تحریم ها از جمله موضوعات اصلی اجلاس سران عدم تعهد به ریاست ایران است، افزود: تاثیرگذاری های فرهنگی، علمی و سیاسی ایران در منطقه غیرقابل انکار است، ریاست سه ساله ایران بر جنبش عدم تعهد، در اتخاذ تصمیمات جهانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

وی برگزاری نشست جنبش عدم تعهد در تهران را تعریف دوباره رسالت کشورهای عضو این جنبش ارزیابی کرد و اظهار داشت: در شرایط که آمریکا سعی دارد اجماع جهانی و بین‌المللی را همسو با اهدافش داشته باشد؛ تصمیمات جنبش عدم تعهد سبب خواهد شد تا موانع و مشکلات برطرف شود.

 

نماینده مردم تبریز در مجلس با اعلام این‌که بیش از 120 کشور جهان که دو سوم اعضای سازمان ملل را شامل می‌شود عضو این جنبش هستند، افزود: مصوبات این جنبش نیز باید از ضمانت اجرایی خاص برخوردار باشد که نشست تهران فرصتی مناسب برای رفع کاستی‌ها و شعف های ساختاری و تشکیلاتی این جنبش است.

 

فرهنگی در پایان با بیان این‌که هدف از تشکیل این جنبش دور شدن از پایبندی به نظام غرب به سرکردگی آمریکا و بلوک شرق به سرکردگی شوروی بوده است، افزود: 120 کشور عضو محور حرکت جنبش عدم تعهد در مسیر پایبندی به استقلال سیاسی و اقتصادی و تبعیت نکردن از سیاست‌‌های امریکا، غرب و بلوک شرقی است./935/ت302/س

ارسال نظرات