۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۳۶۸۲۶
رییس سازمان هلال احمر:

پیام صلح و دوستی ایران در تریبون اجلاس نم طنین انداز می شود

خبرگزاری رسا رییس سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: پیام ایران به عنوان کشوری که همواره خواهان صلح و دوستی در سطح جهان است می تواند از طریق این اجلاس و گردهمایی بی نظیر به گوش جهانیان برسد. به گزارش خبرگزاری نم، مشروح این گفتگو به قرار زیر است:
فقيه رييس هلال احمر
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نمنا فقیه رییس سازمان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران قدرت و صلابت جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش به نمایش خواهد گذاشت.
میزبانی ایران بر جنبش عدم تعهد را چگونه ارزیابی می کنید و چه آثاری موفقیت ایران خواهد داشت؟
برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران و در ادامه آغاز ریاست سه ساله جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترین سازمان بین المللی پس از سازمان ملل، قدرت و صلابت جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش به نمایش خواهد گذاشت. بنابراین بی شک اولین تاثیر آن نشان دادن عظمت، اقتدار و کارآمدی جمهوری اسلامی ایران است. با برگزاری این اجلاس ایران می تواند اجماع نظر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در برخی از موضوعات همچون ارزش های جهانی، برقراری عدالت، کرامت انسانی، برقراری صلح پایدار و حقوق بین الملل بشردوستانه را کسب کند. پیام ایران به عنوان کشوری که همواره خواهان صلح و دوستی در سطح جهان است می تواند از طریق این اجلاس و گردهمایی بی نظیر به گوش جهانیان برسد. ایران در حال حاضر می تواند به الگویی برای کشورهای عضو در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تلقی شود و این اجلاس می تواند در شناساندن این الگو مثمر ثمر باشد.
نظر جنابعالی در موردد راه اندازی خبرگزاری بین المللی جنبش عدم تعهد که برای نقش بار به ابتکار جمهوری اسلامی ایران را اندازی شد چیست؟
در دنیای مدرن که نحوه تعاملات تغییر شگرفی یافته است، وسایل ارتباط جمعی جایگاه ممتاز و بی بدیل برای ظرفیت سازی در عرصه مقبولیت و مشروعیت برنامه ها، راهکارها و استراتژی ها دارند. از این رو شکل گیری یک خبرگزاری با محوریت جنبش عدم تعهد به مثابه منبع قدرت قوی مورد علاقه و توجه تمام اعضا است، زیرا آسان تر و سریعتر از ابزارهای دیگر می تواند در کسب، حفظ و بسط قدرت در تمامی عرصه ها فعال باشد. بنابراین این خبرگزاری می تواند با ظرفیت های ویژه و جریان سازی خبری مطلوب در جهت تقویت اهداف و استراتژی های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گام بردارد.
جمعیت هلال احمر برای برگزاری هرچه بهتر اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد چه اقداماتی را انجام داده است؟
همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران جمعیت هلال احمر استان تهران در آماده باش 100 درصدی به سر می برد. همچنین اختصاص 10 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه اتوبوس آمبولانسی، یک دستگاه اتاق عمل سیار، یک دستگاه ICU موبایل و به کارگیری بالگردهای امداد هوایی از اقدامات جمعیت هلال احمر در راستای برگزاری مناسب اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران است. از سوی دیگر 40 امدادگر جمعیت هلال احمر در قالب تیم های امدادی به ارائه خدمات امدادی این اجلاس می پردازند.
تاکنون جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران چه کمک های امدادی به کشورهای نیازمند و فقیر عضو جنبش عدم تعهد انجام داده است؟
به طور کلی فعالیت های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سطح روابط بین الملل با کشورهای مختلف در دو بخش صورت می گیرد که در بخش اول ارسال کمک های بشردوستانه در حوادث و سوانح مختلف و در راستای تعاملات دو جانبه جمعیت هلال احمر ایران در سطح جهانی و جمعیت های ملی دیگر کشورها صورت می گیرد که بنا بر آمارهای موجود در دو سال اخیر به 26 کشور عضو جنبش عدم تعهد کمک های بشر دوستانه جمعیت هلال احمر ارسال شده است که از جمله این کشورها می توان به افغانستان، فلسطین، بنین، سودان، پاکستان، تونس، لبنان، سوریه، یمن، کنیا، ازبکستان، لیبی، کره شمالی، عراق، سومالی، نیکاراگوئه، زیمباوه، مالی، موریتانی، پاناما، سریلانکا، اندونزی، هائیتی، جیبوتی و اکوادور اشاره کرد.
در بخش دوم نیز جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی مراکز درمانی در کشورهای مختلف به صورت ثابت و مستمر به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در این کشورها می پردازد که در حال حاضر در 22 کشور عضو جنبش عدم تعهد، مراکز درمانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران فعال و در حال ارائه خدمت به بیماران هستند که کشورهایی همچون: زیمباوه ساحل عاج، سودان، غنا، کنگو، آذربایجان، ازبکستان، افغانستان، امارات متحده عربی، سوریه، لبنان، بولیوی، تانزانیا، کنیا، نیکاراگوئه، عراق، عربستان سعودی و سومالی از جمله این کشورها هستند.
به منظور گسترش روابط بین اعضای جنبش عدم تعهد از طریق فعالیت های شبکه هلال احمر در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد چه اقداماتی را می توان در اجلاس پیش رو انجام داد؟
شعاری که برای این اجلاس در نظر گرفته شده است «صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک» است که اگر به فعالیت های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نگاه شود تمام فعالیت ها و اهداف نیز بر مبانی صلح و دوستی در سراسر جهان و رعایت اصول بشردوستانه صورت می گیرد. از این رو به نظر می رسد با توجه به اهداف و نقاط مشترک این اجلاس با فعالیت های جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ در سراسر جهان که بر مبنای اصول هفتگانه و منظور اخلاقی نهضت بین المللی صلیب سرخ اقدام به فعالیت هایی می کنند که در نهایت به صلح و دوستی ختم می شود. بنابراین در خلال برگزاری این اجلاس و در ادامه می توان با رایزنی و گفت و گو با نمایندگان کشورهای عدم تعهد زمینه گسترش فعالیت های بشردوستانه بر مبنای صلح خواهی و صلح طلبی را فراهم کرد تا از این طریق جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر این کشورها نیز روابط نزدیکتری را با هم داشته باشند و شمار این اجلاس نیز در این عرصه به واقعیت نزدیکتر شود. /924/د102/ج
ارسال نظرات