۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۳۷۱۲۹
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی:

در «اسلام ــ شهر» نه رشوه هست نه رد کردن چراغ قرمز

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جلالی گفت: باید حواسمان باشد که اگر زیر سایه حکومت دینی زندگی و کار می‌کنیم هر چه برخلاف مقررات اسلام و جمهوری اسلامی باشد حرام است.
حجت الاسلام حسين جلالي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری به نقل از جوان، پلیس، پزشک و کارمند سه قشر اثرگذار در جامعه به ویژه در شهر اسلامی (اسلام ــ شهر) هستند. این سه قشر اگر شایسته و درست و حسابی کار کنند و به وظایفشان پایبند باشند، آرامش روانی بر شهر حکمفرما خواهد بود و شهروندان به سمت قانون پذیری و نوعدوستی حرکت می‌کنند. اما وای به روزی که این سه قشر، ساز خود را بزنند و پایشان را کج بگذارند.


حجت الاسلام حسین جلالی، روانشناس واستاد حوزه و دانشگاه در این باره می‌گوید: در اسلام دونوع کنترل وجود دارد؛ یک درونی و یک بیرونی. در کنترل بیرونی، پلیس یکی از عامل‌های بازدارنده انسان است، دوربین و نیروهای امنیتی هم از دیگر عوامل هستند. تمام اینها برای جلوگیری از رفتار منفی لازم‌اند اما ممکن است کافی نباشند. به عنوان مثال با قطع برق، دوربین راهنمایی ورانندگی کارایی ندارد. با این که پلیس گاهی در صحنه‌ها حاضر نیست و در این شرایط کنترل بیرونی کفایت نمی‌کند.


اما مهمتراز کنترل بیرونی، کنترل درونی است به این معنا که فرد خودش باید خودش را کنترل کند. باید براین اساس در آموزش افراد نظامی، روی عوامل بازدارنده درونی کار کنیم.


بر این اساس باید گفت که در شهر اسلامی کسی رشوه نمی‌گیرد و خود مجریان هم به قانون احترام می‌گذارند؛ تمام اینها بستگی به کنترل درونی انسان‌ها دارد. مردم ما باید در کنترل درونی بیشتر از این قوی باشند. امامان ما یک قانون را بیان کرده‌اند که اگر آن را رعایت کنیم خیلی از جرائم کاهش می‌یابد.


آنها فرموده‌اند «آنچه را برای خودت می‌پسندی برای دیگران هم بپسند وآنچه را برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران نپسند». این همان قانون طلایی است که باید ملاک و معیار در رفتارها قرار بگیرد.


قطعا اگربه قانون اسلام عمل شود کسی رشوه نمی‌گیرد اما این اتفاق متاسفانه رخ می‌دهد. حتی بسیاری از کارگزاران حضرت امیر(ع) هم این مشکلات را داشتند و فاسد بودند؛ از 18 نفر تنها 6 نفر سالم بودند!


همه ما به ویژه کارمندان، پلیس و پزشکان ما باید حواسمان باشد که در شهر اسلامی و برای تحقق «اسلام ـ‌ــ شهر» نباید یک «عامل منفی» باشیم.


باید حواسمان باشد که اگر زیر سایه حکومت دینی زندگی و کار می‌کنیم هر چه برخلاف مقررات اسلام و جمهوری اسلامی باشد حرام است. پس تخلفات رانندگی گناه کبیره است. تخلف رانندگی یک نوع دزدی است پس جزو گناهان بزرگ به شمار می‌رود. نگاه ما اگر نگاه دینی باشد، حتی نصف شب هم باید پشت چراغ ایستاد و از آن عبور نکرد. در شهر اسلامی باید مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم.


زمانی که قانون مطرح است اگر پزشکان نگاهشان به آ ن باشد که خدمت به مردم و نجات جان یک مسلمان چه ثمراتی دارد و اگر فواید آن را بدانند، برخورد محترمانه‌تری را انجام می‌دهند، اما باید زیرساخته‌های این مسائل را درست کرد؛ به عنوان مثال زنان جوان زمانی که پزشک زن ندارند، به مردان مراجعه می‌کنند و در آن صورت احتمال تخلف و بی اخلاقی زیاد است.البته باید این را هم توجه داشت تا زمانی که متخصص زن وجود دارد، زنان نباید به پزشک مرد مراجعه کنند و اگر مراجعه به پزشک مرد ضروری است باید از طریق واسطه یا طرق دیگر باشد.


این روانشناس در پایان تاکیدکرد: فساد اخلاقی در شهر اسلامی در پایین‌ترین حد قرار دارد. اما در حال حاضر، وقتی زمینه ازدواج فراهم نیست، وقتی بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای روابط آزاد جنسی و شهوترانی را ترویج می‌کنند و وقتی یک جوان در اوج غریره بیکار هم هست، طبیعی است که شرایط فسادآلود می‌شود./971/ت302/ع

ارسال نظرات