۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۳۷۱۳۸
سعیدلو:

نگاه غالب در جنبش عدم تعهد توجه به مسائل سیاسی و استفاده از ظرفیت سیاسی آنها بود

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران گفت: ما در اجلاس تهران تلاش کردیم که به ظرفیت‌های اقتصادی اعضای جنبش غیرمتعهدها توجه بیشتری شود.
سعيدلو در جمع خبرنگاران
 
به گزارش خبرگزاری رسا، علی سعیدلو در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در جمع خبرنگاران، با اشاره به برگزاری این اجلاس در سه سطح کارشناسی، وزیران و سران گفت: در بعدازظهر امروز جلسه اختتامیه را برگزار خواهیم کرد و در این جلسه سند شانزدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران نیز مورد تایید سران قرار می‌گیرد که این سند دارای بیش از 700 بند است.
وی ادامه داد: در طول دهه‌های گذشته نگاه غالب در جنبش غیرمتعهدها توجه به مسائل سیاسی و استفاده از ظرفیت سیاسی آنها بود ولی ما در اجلاس تهران تصمیم گرفتیم که ابعاد اقتصادی و فرهنگی این جنبش نیز توجه کنیم، چراکه توجه به این ابعاد به ما در راستای تحقق اهداف جنبش کمک زیادی می‌کند.
سعیدلو ادامه داد: غیر از جلسه اصلی جنبش که با حضور سران در حال برگزاری است، در حاشیه اجلاس طی مذاکراتی که با مقامات شرکت‌کننده در اجلاس داشته‌ایم تلاش کرده‌ایم که به اهمیت توجه به ظرفیت‌های اقتصادی اعضای این جنبش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در جلسات خود با سران عضو این جنبش این مساله را پیگیری کنیم.
وی افزود: از دیروز تاکنون جلساتی را با مقامات شرکت‌کننده در اجلاس داشته‌ایم و در این ارتباط ، وزرای اقتصادی نیز فعالانه حضور داشتند و سعی کردیم در مورد مسائل اقتصادی بحث و گفت‌وگو داشته باشیم. ظرفیت‌های اقتصادی اعضای جنبش بسیار گسترده است و باید در مورد استفاده از این ظرفیت‌ها تحرک ویژه‌ای صورت بگیرد.
رییس ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران با بیان اینکه "اغلب کشورهای عضو جنبش عضو اوپک نیز هستند"، گفت: 76 درصد ذخایر نفت دنیا در کشورهای عضو جنبش قرار دارد و آنها 53 درصد نفت دنیا را تولید می‌کنند. در مورد ذخایر گاز نیز باید گفت که 64 درصد ذخایر گاز دنیا نیز در این کشورهاست و آنها 39 درصد تولید گاز جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
وی تاکید کرد: ضروری است که با توجه به این پتانسیل از ظرفیت اقتصادی 120 کشور استفاده بهینه‌ای صورت بگیرد و این ظرفیت‌ می‌تواند تاثیرات شگرفی در معادلات اقتصادی دنیا داشته باشد.
سعیدلو در حاشیه این نشست با وزیر خارجه بلاروس و نماینده ویژه این کشور در اجلاس، وزیر توسعه ترکیه به عنوان نماینده ویژه ترکیه در این اجلاس و همچنین نماینده ویژه سودان در اجلاس مذاکره کرد./924د102/ج
ارسال نظرات