۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۲۶۵

زمین‌لرزه 3/4 ریشتری ورزقان و تبریز را لرزاند

خبرگزاری رسا ـ زمین‌لرزه‌ای به قدرت چهار و سه دهم در مقیاس ریشتر امروز بار دیگر ورزقان در آذربایجان شرقی را لرزاند.
زلزله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در  تبریز، زمین‌لرزه به بزرگی 3/4 ریشتری ساعت 13.20 در موقعیت 38.41 شمالی و 46.76 شرقی در شهرستان ورزقان آذربایجان شرقی به وقوع پیوست.

 

این زمین‌لرزه چهار ریشتری که در عمق 10 کیلومتری زمین روی داد، در 14 کیلومتری ورزقان، 33 کیلومتری خواجه، 27 کیلومتری اهر   512 کیلومتری تهران اتفاق افتاده است.

 

بنا بر این گزارش، تاکنون بیش از هزار و 800 پس‌لرزه استان آذربایجان را لرزانده و از این حدود 300 پس‌لرزه بالای 3 ریشتر قدرت داشته است.

 

گفتنی است، عصر روز شنبه دو زمین لرزه به بزرگی 6.2 و شش درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی را لرزاند که در جریان این زمین لرزه ها تعدادی از مردم این منطقه جان باختند و بیش از دو هزار نفر نیز مصدوم شدند.

 

عملیات اجرایی 400 واحد مسکونی در اهر آغاز شد
فرمانده بسیج سازندگی کشور گفت: عملیات اجرایی ساخت اماکن مسکونی مددجویان کمیته امداد مام خمینی(ره) آسیب دیده در مناطق زلزله زده شهرستان اهر آغاز شد.


سردار مجید خراسانی هدف از حضور در مناطق زلزله زده را کمک به سازندگی در مناطق روستایی و مشارکت در بازسازی مناطق آسیب دیده اعلام کرد و گفت: برای مددجویان آسیب دیده از زلزله براساس تفاهم نامه امضا شده یک هزار و 800 واحد مسکونی از سوی قرارگاه بسیج سازندگی با مشارکت بسیجیان ساخته و تحویل مددجویان می شود.


وی افزود: این قرارگاه 400 واحد مسکونی را برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام(ره) ساخته و در موعد مقرر تحویل مددجویان می دهد.


خراسانی اظهار امیدواری کرد با تأمین مصالح مورد نیاز و امکانات لازم در کمترین زمان شاهد بهره برداری از این اماکن باشیم.


خانه های آسیب دیده پروانه ساختمانی رایگان دریافت می کنند
رضا صدیقی، فرماندار شهرستان اهر از صدور پروانه رایگان به ساختمان های آسیب دیده از زلزله خبر داد و با اشاره به اینکه در خود شهر به 50 در صد از خانه ها خسارت جدی وارد شده است، گفت: بررسی ها نشان می دهد تعداد واحدهای مسکونی تعمیراتی نیز بیشتراست و مقرر شده به بناهایی با کمتر از 30 درصد تخریب خسارت جزیی پرداخت شود و بین 30 تا 60 درصد تخریب هم تسهیلات بیشتری تعلق گیرد.


وی افزود: به واحدهای احداثی 200 میلیون ریال به ازای هر واحد تسهیلات پرداخت می شود و به آسیب دیدگان جزیی هم 50 میلیون ریال وام تعمیراتی ارایه خواهد شد.


فرماندار اهر با اشاره به تسهیلات مسکن روستایی در مناطق زلزله زده، بیان کرد: تسهیلات 125 میلیون ریالی که همان تسهیلات بهسازی مناطق روستایی است، با کارمزد 4 درصد در اختیار مردم این مناطق قرار می گیرد که بازپرداخت این تسهیلات 15 ساله با احتساب دوران ساخت است.


صدیقی با بیان اینکه متاسفانه تا پیش از زلزله بخش عمده ای از روستاییان در روستاهای مناطق زلزله زده خانه های خود را نوسازی نکرده بودند، اظهارکرد: خانه هایی که نوسازی شده بودند، خسارت عمده ای ندیده اند، حتی در برخی موارد با هیچ گونه خسارتی مواجه نشده اند.

 

روند آواربرداری در روستاهای زلزله زده تبریز باید شتاب بگیرد
رضا رحمانی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در بازدید از مناطق زلزله‌زده استان گفت: روند آوار برداری در روستاهای زلزله زده حومه شهر تبریز باید شتاب بیشتری بگیرد.


وی با تاکید بر لزوم شتاب گیری بیشتر روند بازسازی مناطق زلزله زده، افزود: مسؤولان دیربط باید محکم پای کار باشند تا کارها مطلوب پیش برود. بازسازی باید تا آغاز فصل سرما در این روستاها به اتمام رساند.


نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس گفت: با توجه به اینکه دولت اسکان موقت زلزله زدگان را کنار گذاشته و تصمیم دارد مردم این مناطق را از اسکان اضطراری به اسکان دایمی منتقل کند، لازم است اقدامات جهادی و برنامه ریزی شده ای انجام شود تا بتوان به این تصمیم جامه عمل پوشاند.


رحمانی کمبود چادر، فنس، حمام و سرویس های بهداشتی را از مشکلات زلزله زدگان عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت تسریع در رفع مشکلات آنان، کمک های مردمی را موجب دلگرمی زلزله زدگان دانست./935/د101/س

ارسال نظرات