۱۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۳۷۲۹۴
امام جمعه اردبیل:

آثار حیات معنوی مرحوم آیت الله علمی ماندگار خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در پیامی درگذشت عالم و فقیه وارسته آیت‌الله‌ میرزاعلی علمی اردبیلی را تسلیت گفت.
آيت الله علمي اردبيلي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، امروز با انتشار پیامی به مناسبت ارتحال عالم و فقیه وارسته آیت‌الله‌ میرزاعلی علمی اردبیلی اظهار داشت: اطلاع حاصل کردیم عالم ربانی آیت‌الله حاج میرزاعلی علمی اردبیلی از اساتید درس خارج و دروس معقول حوزه علمیه مشهد مقدس فرزند گرامی فقیه اهل بیت زنده‌یاد آیت‌الله العظمی حاج شیخ محمد علمی اردبیلی طاب ثراه با دانش اندوخته از محضر بزرگان حوزه نجف اشرف و مجاورت آستان نورانی امیرالمومنین پس از سال‌ها تلاش مستمر و مجاهدات علمی داعی حق را لبیک گفته است.

 

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در این پیام تسلیت آورده است: بی‌شک حیات معنوی آن بزرگوار مادام‌الدهر با پرتوافکنی پروردگار حلقه تعلیم و تربیت و آثار ارزنده علمی ایشان به مثابه شجره طیبه دوام خواهد یافت.

 

وی در این پیام افزوده است: این جانب فقدان حسرت‌بار این فقیه فرزانه را به محضر مبارک حضرت بقیت‌الله الاعظم ارواحناه فداه، حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه مقدسه رضوی علیه افضل التحیه و الثنا، شاگردان و فرزندان معنوی آن بزرگوار، بیت معظم علمی اردبیلی و خاندان‌های وابسته تسلیت عرض کرده از پیشگاه حضرت حق جبران این ضایعه و علو درجات آن عزیز به حق پیوسته و رفعت مرتبت والد معظم‌شان را مسئلت داریم.

 

گفتنی است، آیت‌الله حاج میرزا علی علمی اردبیلی از مدرسین برجسته درس خارج فقه و اصول و فلسفه حوزه علمیه مشهد در پی سکته مغزی در سن 71 سالگی درگذشت، وی از چند هفته پیش بر اثر سکته مغزی در یکی از بیمارستان‌های مشهد بستری شد تا اینکه سرانجام دیروز چهارشنبه 8 شهریور دار فانی را وداع گفت.

 

آیت‌الله میرزا علی علمی اردبیلی فرزند فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌الله شیخ محمد علمی اردبیلی از شاگردان برجسته آیات عظام امام خمینی، خوئی، میلانی و شهید صدر بود که تألیفات متعددی در زمینه‌های مختلف فقهی، اصولی و فلسفی از او منتشر شده است. این عالم در سال 1320شمسی در خانواده‌ای اهل علم در شهر قم به دنیا آمد و تحت سرپرستی و تربیت پدر عالم و فرزانه‌اش آیت‌الله شیخ محمد علمی اردبیلی(ره) وارد حوزه علمیه شد.

 

وی در حوزه علمیه قم از محضر اساتید برجسته‌ای چون مرحوم مدرس افغانی بهره برد و جهت تکمیل تحصیلات عالیه به نجف اشرف عزیمت کرد و سطوح عالیه را نزد علمایی همچون آیات عظام حاج شیخ مجتبی لنکرانی، حاج سید محمد شاهرودی و مرحوم والد خود فراگرفت.

 

آیت‌الله میرزا علی علمی اردبیلی پس از سال‌ها تلاش علمی به همراه والد خود به ایران بازگشت و به تدریس در حوزه علمیه مشهد از دروس سطح تا درس خارج فقه و اصول و فلسفه مشغول شد. درس خارج فقه و اصول و فلسفه این استاد برجسته سالیان متمادی در مدرسه آیت‌الله خوئی مشهد و در منزل ایشان برگزار می‌شد و همواره جمعی از طلاب و روحانیون از محضرش استفاده می‌کردند.

 

وی در بسیاری از محافل علمی و برخی دانشگاه‌ها نیز فعالیت داشت و از ممتحنین درس خارج حوزه علمیه مشهد بود که تألیفات متعددی را از خود به یادگار گذاشته و بسیاری از آنها به چاپ رسیده است. دلیل الفقه (در 4 جلد)، فرهنگ فلسفه، مقدمه‌ای بر اقتصاد، نگرشی بر خطوط کلی مارکسیسم، منطق برای همه، الهدایه الی اسرار البدایه و شرح نهایه الحکمه از جمله آثار علمی وی می‌باشد./935/د101/س

ارسال نظرات