دوستان مهمترین نقش را در خوشبختی و تباهی زندگی یکدیگر دارند
حجتالاسلام سید فرج الله طباطبایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اثرات مخرب گناه در زندگی افراد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به آیه مبارکه «إِنَّ الصَّلَاةَ تنهیٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنکَرِ، نماز از کار زشت و ناپسند باز میدارد» اشاره کرد و گفت: توجه به نماز اول وقت بهترین دوا برای آلوده نشدن درون افراد به گناه است.
وی افزود: خواندن نماز که نمونه بارزی از دعا است قلب را آماده دریافت فیض الهی کرده و وقتی قلب از رحمت الهی لبریز شد در حیطه و چنگال گناه گرفتار نخواهد شد.
این نویسند و پژوهشگر حوزوی مهمترین عامل ارتکاب به گناه در افراد را توجه به خوشیهای کاذب و زینت گناه که از سوی شیطان به وجود میآید دانست و خاطرنشان کرد: گناه سبب دوری از فیض الهی و نتیجه آن کمشدن نورانیت قلب، نشناختن واقعیت و اسیر شدن در چنگال شیطان است.
وی ادامه داد: شیطان به سبب شناخت افراد، گناهان را بسیار زیبا همرا با شوق کاذب جلوه داده و شوق الهی که همان شوق حقیقی است را در نظرها کوچک و غیر قابل دست یافتنی نشان میدهد.
این مبلغ حوزوی حضور در محیطهای ناسالم و رفت و آمد با دوست ناباب را از عوامل برانگیختن نفس اماره و درون افراد خواند و گفت: دوستان مهمترین نقش را در خوشبختی و تباهی زندگی یکدیگر دارند، دوست ناباب مانند میکروب فرد را تحت تأثیر و آلودگی خود قرار میدهد.
وی خاطر نشان کرد: رفت و آمد با شخصیتهای صالح مانند پدر و مادر، معلم و علما به عقل و دل نورانیت میبخشد و فرد را از منجلاب گناه نجات خواهد داد، آیه مبارکه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ، ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید و با راستان باشید» به این موضوع اشاره دارد.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اراده بر ترک گناه، محبت و شوق به خدا را بهترین مانع در جلوگیری از تسلط شیطان به افراد عنوان کرد و یادآورشد: انسان باید اراده کرده تا محبت و شوق الهی را در قلب خود جهت رسیدن به فیض الهی پرورش دهد و اگر کسی اراده داشته باشد خداوند رحمتهای خود را شامل حالش میکند.
وی ادامه داد: بهترین راه آماده کردن قلب برای دریافت رحمت الهی، پرهیزکار در عمل، توجه به مقام انسانیت و شناخت وسوسههای شیطان است.
حجتالاسلام طباطبایی در پایان توبه و تصمیم بر ایجاد انقلاب فکری در درون را بهترین راه پاکی خطاهای گذشته دانست و گفت: گناه حقیقتی جز عذاب در آخرت و سم در دنیا نیست، گناه کدر شدن قلب افراد، سنگ دلی و بداخلاقی افراد را در پیدارد./993/ت302/ن