۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۱۳۷۳۹۰
آیت الله علم الهدی:

نتیجه اجلاس عدم تعهد بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار شود

خبرگزاری رسا - آیت الله علم الهدی اظهار داشت: گروه دیپلماسی وزارت امور خارجه نتیجه اجلاس را در دبیرخانه این اجلاس بر مبنای اصول راهبردی عزت، حکمت و مصلحت نظام اسلامی استوار کند.
آيت الله علم الهدي

آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به انعکاس اخبار سخنرانی رهبری در اجلاس غیر متعهدها گفت: با توجه به این که رسانه ها وابستگی های استکباری دارند و در واقع بلندگوی استکبار و صهیونیست هستند طبیعی است که نقش اصلی و محوری سخنان رهبری را منعکس نخواهند کرد و سعی می کنند که این قضیه را کمرنگ نشان دهند، ولی در عین حال رسانه ها مجبور به انعکاس این رویداد جهانی هستند و غیر از این چاره ای ندارند.

وی بیان کرد: آمریکا همواره به دنبال آن بوده است که ایران را تحریم و منزوی کند و به حساب خود موقعیت این کشور را در جامعه جهانی از بین ببرد و به گونه ای وانمود می کند که اجماعی جهانی علیه ایران شکل گرفته اما همگان ملاحظه کردند که اجلاس غیر متعهدها ثابت کرد که مجموعه فعالیت های منزوی سازی بی اثر است و نیز ثابت کرد که اجماعی جهانی علیه ایران صورت نگرفته است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که از ابتدای شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استکبار جهانی، اروپا و غرب فعالیت های بسیاری علیه ایران انجام داده اند، ابراز داشت: جهان با ایران و ایران با جهان است؛ ضمن آن که آن چیزی که برای ما مهم است حتی این نیست که دولت ها و سیاست مداران و نخبه های سیاسی کشورهای دنیا طرفدار ما باشند، زیرا برای ما وابستگی ملت ها به ایران، ارتباط ما با ملت های جهان و آن رابطه ای که بین ما و ملت های جهان وجود دارد مهم است.

وی در ادامه اظهار داشت: اجلاس غیر متعهدها ثابت کرد که ایران در عرصه حکومت و نخبه های سیاسی کشورهای جهان منزوی نیست، بلکه جامعه جهانی با ما همراه است، اگر یک روزی این اتفاق برای میهن اسلامی بیافتد که تمام این نخبگان و این شخصیت ها و رهبران سیاسی کشورها که به ایران آمده بودند، ایران را تحریم می کردند و نمی آمدند تا ما را منزوی کنند باز هم برای ما مهم نبود، زیرا رابطه ما با ملت ها است و ما به ارتباط با سیاست مداران و رابطه با آن‌ها افتخار نمی کنیم، زیرا ملت ها با ما همراه هستند و بر اساس آن خطی که از ما و انقلاب ما می گیرند حرکت های خودشان را تنظیم و پیش می برند.

آیت الله علم الهدی در پاسخ به این پرسش که هدف از به انزوا کشیدن ایران چیست، پاسخ داد:  استکبار در حال جنگ با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، عرصه، عرصه جنگ است؛ انزوای سیاسی برای یک کشور وقتی پیش بیاید طبیعی است که خیلی از مسائلی که او می تواند در روابط بین الملل استفاده کند استفاده نخواهد کرد. ما جزیی از یک مجموعه هستیم که در آن زندگی می کنیم، به عنوان مثال اگر عضوی از یک بدن را جدا کنیم آن عضو از کار می افتد، بنابراین مسأله انزوای جمهوری اسلامی به معنای از کار افتادن جریان سیاست این نظام است.

وی با ذکر این که استکبار جهانی در به انزوا کشیدن نظام مقدس اسلامی ایران هرگز موفق نخواهد شد، تشریح کرد:  انزوا به این معنا نیست که ما از سیاست و ارتباطات دیپلماسی فاصله بگیریم، مهم نفوذ ما در ملت هاست که روز به روز برای کشور ایران در حال توسعه است و آمریکا به هیچ وجه نمی تواند ایران را منزوی کند و هر مقدار در این راستا قدم بردارد خودش منزوی شده و منفور قرار می گیرد.

امام جمعه مشهد  سپس اظهار داشت: اصول عزت، حکمت و مصلحت، اصول راهبردی سیاست خارجی ما است. گروه دیپلماسی وزارت امور خارجه که این اجلاس را برگزار کرد بایستی با شکل گیری سریع دبیرخانه این اجلاس کاری کنند که نتیجه این اجلاس بر مبنای این اصول تحقق یابد.

وی سه اصل عت، حکمت و مصلحت را اصول راهبردی دانست و ادامه داد: اصول راهبردی اصولی است که برنامه ها بایستی منطبق با او باشد، یعنی وزارت امور خارجه مصوباتی که در اجلاس غیر متعهدها وجود داشت یا لابی هایی را که صورت گرفت باید مدیریت کند تا از این سه محور خارج نشود، به عبارت دیگر اگر ما در این اجلاس می خواستیم به جریان ها و قدرت ها امتیاز دهی کنیم ـ کما این که همیشه قدرت های استکباری از اینگونه اجلاس بزرگ امتیاز می گیرند ـ و یا در این خصوص با بعضی از مسائلی که بین ما و کشورهای دیگر می گذرد مصلحت اندیشی کنیم و یا موضع استکبار ستیزی خود را در این اجلاس کمرنگ کنیم، امری خلاف این اصول انجام داده ایم./968/ت302/ع

ارسال نظرات