۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۳۷۴۴۲
معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه:

اجلاسیه تهران از نظر صلابت، اتحاد و اجماع قوی ترین اجلاس سران جنبش عدم تعهد بود

خبرگزاری رسا ـ معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه شانزدهمین اجلاسیه سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را قوی ترین اجلاس این جنبش دانست و به تشریح ویژگی های آن پرداخت.
حجت الاسلام منصور غفوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام منصور غفوری، معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور شامگاه دوشنبه سیزدهم شهریورماه با حضور در جلسه هفتگی جامعه وعاظ درباره تاریخچه جنبش عدم تعهد و اجلاسیه شانزدهم آن به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام غفوری در بیان تاریخچه جنبش عدم تعهد، «درخواست ایران برای اخراج مصر از جنبش پس از امضای پیمان کمپ دیوید» «درخواست ایران برای انتقال اجلاسیه هفتم از عراق به هند در زمان جنگ تحمیلی» «عملی نشدن تصمیم اعضا برای تحمیل اتمام بی قید و شرط جنگ تحمیلی از سوی ایران به دلیل نطق رهبری در اجلاسیه زیمبابوه» و «حمایت از انرژی هسته ای ایران» را به عنوان نقاط مهم تاثیرگذاری ایران در جنبش عدم تعهد قبل از اجلاسیه تهران مطرح کرد.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه های شانزده دوره اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: بزرگترین اشکالی که به این جنبش وارد است این است که به دلیل سازمان نبودن، بیانیه های آن ضمانت اجرایی ندارد.

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان این که در اجلاسیه شانزدهم برای اولین بار غرب به سران کشور دستور عدم حضور در اجلاس داده بود گفت: با این حال میزان و سطح حضور سران کشورهای عضو در اجلاسیه تهران و پوشش 43 خبرگزاری و شبکه خبری از امتیازات این اجلاسیه به شمار می آید.

وی همچنین با اشاره به عصبانیت استکبار و صهیونیست از اجلاسیه تهران افزود: اجلاسیه تهران از نظر صلابت، اتحاد و اجماع قوی ترین اجلاس سران جنبش عدم تعهد بود.

حجت الاسلام غفوری با بیان این که در طول تاریخ سابقه نداشته علمای دینی برای جنبش عدم تعهد پیام بدهند گفت: پیام مراجع تقلید و تنوع مصوبات به نفع مستضعفین از دیگر ویژگی های این دوره از اجلاس عدم تعهد به شمار می رود.

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، اجلاسیه تهران را اولین اجلاسیه بدون دخالت مستکبرین دانست و اظهار داشت: ایجاد نشاط و امید برای اعضای جنبش در جهت تاثیرگذاری در جهان از دستاوردهای اجلاسیه شانزدهم می باشد.

حجت الاسلام غفوری در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این اجلاسیه گفت: محوریت اصول اسلامی در سخنرانی ها، نظرات و بیانیه ها و همچنین شروع اجلاسیه با قرائت قرآن از ویژگی های منحصر به فرد این اجلاسیه بود.

وی با بیان این که هفده هزار نفر در ایران به دست منافقین ترور و شهید شده اند برپایی نمایشگاه قربانیان ترور اعضای جنبش عدم تعهد در حاشیه این اجلاس را کاری ستودنی دانست و گفت: استفاده از رسانه فرزندان شهدای ترور و طرح شکایت به دست فرزندان دو شهید از ابتکارات قابل توجه این اجلاسیه بود که منجر به دیدار دبیرکل سازمان ملل با فرزند شهید رضایی نژاد شد.

حجت الاسلام غفوری همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه های فن آوری، انرژی هسته ای و شرکت های دانش بنیان در حاشیه اجلاسیه سران جنبش عدم تعهد گفت: اجلاسیه تهران از نظر قوی بودن سطح علمی برنامه ها و همایش ها نیز قابل توجه بود.

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در پایان هماهنگی کامل در کشور برگزار کننده و سطح حضور مسئولین کشور میزبان را مهمترین امتیاز اجلاسیه تهران برشمرد.

گفتنی است جلسات جامعه وعاظ به صورت هفتگی، با سخنرانی یکی از اعضا و میهمان مدعو از مسئولین برگزار می شود./959/پ202/ص

ارسال نظرات