۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۳۷۵۹۰
مدیر مجتمع آموزش عالی المصطفی مشهد:

موج نفرت از استکبارجهانی در بین تمامی آزادی خواهان جهان منتشر شده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر جامعة المصطفی مشهد اظهار داشت: امروز غرب به جهت این که دست نشانده های خود را به واسطه بیداری اسلامی در عمده کشورها از دست داده دچار مشکلات فراوانی شده است. این مشکلات توأم با اظهار نفرت ملت های جهان از این کشورها است که به موجی تبدیل شده است که کسی توان جلوگیری از آن را ندارد.
مهدوي مهر

 

پس از جنگ جهانی دوم، حامی و طرفدار و یونیفرم پوش بلوک غرب پس از این دوران بود و تا ابتدای پیروزی انقلاب در سال 58 این عنوان برای کشور محفوظ ماند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به صورت رسمی به عضویت پیمان غیر متعهدها در آمد و نظام اسلامی نیز با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» شکل گرفت و این حرکت مقدس می خواست بیان کند که راه تعالی بشریت نه از مسیر شرق و نه از مسیر غرب است بلکه راه تعالی بشریت مسیری مستقیمی است که به سمت خداست و تعالی انسانی در این مسیر است و هرکس می خواهد در دنیا آزاد اندیش باشد و به سعادت و کمال برسد باید از این مسیر تعالی عبور کند و مواظب باشد که به سمت شرق و غرب کشیده نشود، بنابراین غیر متعهد یعنی کسی که خودش را سر سپرده جناح ها نمی داند.

 

بلوک شرق براساس پیش بینی امام راحل و پوشالی بودن مکتب غیر خدا از هم پاشید و تنها ایران بود که در دنیا متعهد به عدم تعهد ماند، زیرا غیر متعهد ماندن خود یک تعهد است ـ یعنی مواظبت کرد که سرسپرده و ابزار دست دیگران نشود ـ و به جهت این تعهد واقعی به این جنبش، آرمان و عدم تعهد، خسارات بسیار زیادی را تحمل کرد.

 

آن چه در ذیل می خوانید گفت و شنودی خواندنی با نگاهی بین المللی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در اجلاس سران نم، وضعیت بیداری اسلامی در خاورمیانه و نقش بین المللی جامعةالمصطفی در این بیداری است که حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، مدیر جامعة المصطفی مشهد و استاد حوزه علمیه مشهد با خبرنگار خبرگزاری رسا به تشریح این موضوعات پرداخته است.

 

حضرت علی(ع) نخستین غیر متعهد واقعی و الگوی ایران اسلامی

حجت الاسلام مهدوی مهر در ابتدا با تأکید بر سیاست تهدید و تطمیع قدرت های بزرگ اظهار داشت: ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره همانطور که تهدید شدیم، همانطور هم تطمیع شدیم، به عبارتی همانطور که از طرف شرق و غرب تهدید شدیم همانطور هم تطمیع شدیم بدین گونه که برخی از قدرت ها بیان می کردند که اگر با ما همراهی کنید ما شمارا در مقابل بلوک غرب به پیروزی می رسانیم؛ ولی ما به رغم خسارات بسیار زیادی که تحمل کردیم و خساراتی که متأسفانه ملت و دولت و نظام ما را دچار مشکلات فراوانی کرد ترجیح دادیم که به اصل غیر متعهد بودن پایبند بمانیم و نگذاریم این امر رواج پیدا کند که در دنیا افرادی زورگو همیشه مطامع خود را از راه ظلم به ملت ها تأمین کنند.

 

وی افزود: این جریان نیز برای مولای متقیان علی(ع) در جریان جنگ صفین همراه با تهدیدها و تطمیع ها پیش آمد و آن ها به دنبال این بودند که حضرت بپذیرند و سنگ بنای نادرسی بگذارند یا حضرت از روش های ناجوانمردانه همانند محاصره و قطع آب برای شکست دشمن استفاده کنند، ولی حضرت این گونه عمل نکردند و بر عقیده خود ایستادند، ضمن این که حضرت در زمان جنگ صفین به سربازان شان آموزش می دادند که بیایید برای آن ها دعا کنید تا هدایت شوند و جان شما و جان آن ها محفوظ بماند.

 

حجت الاسلام مهدوی مهر ادامه داد: بنابر این اساس این که ما بر سر پیمان مان باشیم و نخواسته باشیم بر سر برخی مسائل با جریانات مختلف معامله کنیم این روشی است که از حضرت علی(ع) به یادگار داریم.

 

ارشادات رهبری باید با اختیار گرفتن مدیریت جنبش عدم تعهد تحقق یابد

مدیر جامعة المصطفی مشهد مدیریت جمهوری اسلامی ایران بر جنبش غیر متعهدها را بشارت و طلیعه‌ی خوشی دانست که بعد از گذشت 30 سال از عضویت جمهوری اسلامی در این جنبش به ایران رسیده و تصریح کرد: در حقیقت ریاست بر جنبش غیر متعهدها را یک غیر متعهد واقعی دارد. از این رو ما باید در دورانی که ریاست جنبش را بر عهده داریم ادبیاتی را که مقام معظم رهبری در سخنرانی شان در اجلاس به کار بردند را تحقق بخشیم.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در این اجلاس خاطر نشان کرد: اگر ما به عنوان یک نظام بی طرف به فرمایشات مقام معظم رهبری جامعه عمل بپوشانیم، دیگر قانون جنگ شرق و غرب نمی تواند بر جهان حاکم شود و دولت های بزرگ که تصورشان این بود که می توانند با یک غرش دنیا را محصور خود کنند، نمی توانند به اهداف شان دست یابند.

 

حجت الاسلام مهدوی مهر اظهار داشت: امروز غرب به جهت این که نیروهای دست نشانده خود را به واسطه بیداری اسلامی در عمده کشورها از دست داده دچار مشکلات فراوانی شده است، تصور آنها این است که بگویند این ها شورش هایی است که توسط آمریکا مدیریت می شود و در نهایت این ها به دامن آمریکا خواهند رفت؛ در حالی که با بررسی دقیق بیداری اسلامی در خواهیم یافت که دست نشانده های غرب شکسته خورد و یا درحال شکست هستند.

 

استاد حوزه علمیه مشهد مسأله سوریه را حاشیه سازی غربیان در منطقه عنوان کرد و گفت: غرب در مواجهه با بیداری اسلامی برای به حاشیه بردن این بیداری مسأله سوریه را ایجاد کرد و می دانست که سوریه کشوری است که در آن مردم مسیحی، مسلمان، علوی و یهودی ها با یکدیگر زندگی می کنند، لذا اقدام به تفرقه افکنی نمودند و کشور ترکیه به عنوان مهره فریب خورده منطقه، خباثت خود را در مسأله سوریه ثابت کرد.

 

مواضع جمهوری اسلامی در مقابل ترکیه نگران کننده است

حجت الاسلام مهدوی مهر با اظهار نگرانی نسبت به روشن نبودن مواضع کشورمان در قبال ترکیه خاطر نشان کرد: امروز مسلمانان و آزاد اندیشان ترکیه از این وضیعیت ناراحت هستند که چرا جمهوری اسلامی به عنوان سردمدار مبارزه با استکبار جهانی و اسرائیل با کشوری در حال توافق است که آن فرد مهره اسرائیل و آمریکا است؛ زیرا نخستین حکومتی که جرأت کرد پایگاه های اسرائیلی را در نزدیکی مرزهای ایران به منظور شرارت ایجاد کند ترکیه بود؛ گرچه به ظاهر این کشور با عربستان و دیگر کشورها هم افق نبودند ولی ملاحظه می کنیم که در مسأله سوریه این کشورها هم افق هستند؛ بدین نحو که اسرائیل اسلحه، ترکیه کماندو و عربستان سعودی پول می دهد. البته این نگرانی از زبان خود مسلمانان ترکیه است که جمهوری اسلامی را به عنوان یک آزادی خواه می شناسند.

 

امروز نفرت از غرب در آزادی خواهان موج می زند

استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به مشکلاتی که امروز از ناحیه غربیان دامن گیر جوامع شده است، تأکید کرد: به تعبیر رهبر معظم نقلاب این سختی موجب ایجاد نفرت در بین تمامی مردم آزادی خواه دنیا شده است. یک ملت نمی تواند اربده کشی یک زورمدار و قدرت طلب را بپذیرد و هر اقدامی را برای کنار زدن این زروگو و استعمار انجام می دهد. مردم دنیا همانند فنرهایی هستند که فعلا با فشار استکبار به شکلی مهار شده اند ولی امروز لرزش ها و امواجی که در سطح بدنه این فنرها مشاهده می شود این است که به زودی این فنرها  از مدار خارج می شوند و دیگر کسی نمی تواند جلوی آنان را بگیرد.

 

وی ادامه داد: امیدوارم حرکتی که در دنیا در حال شکل گرفتن است پایه ریزی یک عدم تعهد نهادینه و متعهدانه از ناحیه ملت ها باشد و بتواند بر ادبیات ناصحیح و استکباری آمریکا تحمیل شود.

 

المصطفی تربیت کننده طرفداران واقعی جنبش عدم تعهد

مدیر جامعة المصطفی مشهد با اشاره به سیاست این مرکز خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم ادعا کنیم که جامعة المصطفی بنا دارد که در مسائل سیاسی ورود پیدا کند، زیرا المصطفی نهادی علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی است و انسان های آزاد فکر، حقیقت جو، عدالت خواه و انسان های فهیم را در عرصه گفت وگوی بین الادیان و بین الملل تربیت می کند؛ اگر چنانچه استکبار جهانی در جایی به جهت منطقی نبودن گفتمانش، زور مدارانه بودن سیاستش و جبارانه بودن حاکمیتش محکوم به شکست است، آن مطلب دیگری است؛ یعنی المصطفی نیروسازی برای مقابله با استکبار جهانی تربیت نکرده و این امر استکبار زدایی قهری اتفاق افتاده است، یعنی هرجا انسانی فهیم، عاقل، آزادی خواه و عدالت خواهی وجود داشته باشد در مقابل استکبار می ایستد.

 

وی ادامه داد: المصطفی کسانی را در دنیا تربیت کرده است که در حقیقت امر طرفداران واقعی جنبش عدم تعهد هستند، به عبارتی کسانی هستند که به معنای واقعی غیر متعهد هستند و تعهد دارند بر این که غیر متعهد بمانند و حافظ منافع ملت های مظلوم باشند و زیر بار چکمه استکبار و ظلم نروند؛ بنابراین المصطفی از این جهت که عالمانی را تربیت می کند که این عالمان در ضمن دیدن آموزش های لازم در زمینه معارف علوم اسلامی، ادبیات زور و ظالمانه استکبار را نمی پذیرند. نتیجه تربیت این نیروها آن خواهد شد که در دنیا هنگامی ندای اسلام و معارف اسلامی چه از تلویزیون ایران و چه از نشریات، سایت ها، طلاب و فضلای این مکتب به گوش آن ها برسد آنان بیدار شده و در مقابل زورخواهی و زیاده خواهی استکبار می ایستند.

/968/گ403/ر

ارسال نظرات