۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۳۷۶۵۵
استاد حوزه علمیه خوزستان:

جدیت در فراگیری دروس حوزه یک اصل طلبگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اظهار داشت: جوانی که وارد حوزه علمیه می شود نباید وقت خود را در زمینه های بیهوده تلف کند؛ چرا که طلبه ای که از بعد علمی سست بار آید، خطرات آن بیش از فوایدش می شود.
امام جمعه مسجد سليمان، حجت الاسلام اميني

 

حجت الاسلام محمد صادق امینی، استاد حوزه علمیه خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه به باید و نباید های یک طلبه برای ورود به حوزه اشاره کرد و گفت: خلوص نیت مقوله ای مهم و اثر گذار در منش طلبگی است، یعنی باید یک طلبه بداند در راه خدا به ترویج قرآن و عترت وارد شده است.

امام جمعه مسجد سلیمان یکی دیگر از ارکان اصلی ورود به حوزه را جدیت در آموزش دانست و خاطرنشان کرد: طلبه باید با تمام قوا در حد مفید درس بخواند و دروس پایه ای حوزه را به صورت کامل فراگیرد.

استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: جوانی که وارد حوزه علمیه می شود نباید وقت خود را در زمینه های بیهوده تلف کند؛ چرا که طلبه ای که از بعد علمی سست بار آید، خطرات آن بیش از فوایدش می شود.

وی مهمترین مسأله ورود یک طلبه به حوزه را عدم نگرش مادی برشمرد و ابراز داشت: در صورت ورود با چنین دیدگاهی نه تنها تلاش ها اثر گذار نمی شود، بلکه سبب تأثیر منفی در جامعه می شود که روایات بسیاری در این زمینه نیز وارد شده است.

امام جمعه مسجد سلیمان با اشاره به انگیزه و روحیه مجاهدت و خستگی ناپذیری یک طلبه تصریح کرد: این مسیر ادامه راه انبیاء و ائمه(ع) است و با نگاهی به زندگی پیامبران بزرگوار می بینیم که سراسر این زندگی خدمت و خلوص است اما بیش ترین سختی ها را نیز متحمل شده اند؛ چرا که این راه مشقت های خاص خود را دارد.

حجت الاسلام امینی با بیان این که طلبه نباید ضعیف النفس باشد، تأکید کرد: طلبه ای که احساس می کند ظرفیت لازم برای ورود به حوزه را ندارد، بهتر است در سنگری دیگر مشغول به خدمت شود.

استاد حوزه علمیه، طلبه نمونه دوران معاصر را امام خمینی(ره) و در حال حاضر مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: این دو بزرگوار علاوه بر خلوص نیت در کار خستگی ناپذیری بالایی را در کار نشان دادند و سبب تحولی عظیم در جهان اسلام شدند.

امام جمعه مسجد سلیمان در ادامه سخنان خود به ارائه پیشنهادی پرداخت و افزود: حوزه چیست و طلبه کیست مسائلی هستند که هر طلبه باید در ابتدای ورود با  آن ها آشنا شود و بجا است که چند واحد درسی در این باره ارائه شود.

حجت الاسلام امینی به چالش ها موجود در حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: چالش اول در ساختار حوزه است، علاوه بر این که مطالب کنونی حوزه از اهمیت و معنویت بالایی برخوردار هستند اما متون به روز و کاربردی نیستند، از این رو نیاز به تغییری اساسی در این زمینه احساس می شود.

امام جمعه مسجد سلیمان در پایان سخنان خود تصریح کرد: نخبگان و صاحب نظران باید به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحول اساسی در حوزه علمیه توجه کنند تا شاهد حوزه ای پویاتر و منطبق با نیاز های جوانان امروزی باشیم./9464/ت302/ب

ارسال نظرات