۱۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۳۷۷۰۴
عضو جامعه وعاظ:

نقش روحانیت در قیام 17 شهریور بی بدیل بود

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه وعاظ با بیان این که بعد از قیام 17 شهریور برخی شبهه ای مبنی بر دینی نبودن این قیام را پیش کشیدند، ابراز داشت: به همین مناسبت امام خمینی(ره) یک پیام تسلیت از نجف برای مردم صادر کردند و بر مشروعیت داشتن و دینی بودن این قیام صحه گذاشتند.
نقش روحانیت در قیام 17 شهریور بی بدیل بود

حجت الاسلام حسین دقیقی از اعضای جامعه وعاظ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به این که نقش روحانیت در قیام 17 شهریور بی بدیل بود، اظهار داشت: روحانیت در طول تاریخ و در همه عرصه های دفاع از ارزش ها نقش خود را آشکارا ایفا کرده است.  

وی افزود: از جریان تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی تا فعالیت های نواب صفوی، شهید اندرزگو و جریان 17شهریور معروف به جمعه سیاه، نقش مهم و مؤثر روحانیت به وضوح قابل مشاهده است.

حجت الاسلام دقیقی با بیان اینکه قیام 17شهریور یک حرکت مردمی بود که با وجود خفقان آن روز مردم با شجاعت به میدان ژاله آمدند، ابراز داشت: اگر بخواهیم ریشه این قیام را بررسی کنیم باید برگردیم به روز سیزدهم شهریور که پانزده روز از تشکیل دولت آشتی ملی توسط شریف امامی می گذشت و مردم پس از اقامه نماز عید فطر به سردمداری شهید مفتح راهپیمایی کردند و در حرکت آن روز، شهید مفتح نقش اساسی داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به راهپیمایی روز شانزدهم شهریور 1357 گفت: روز شانزدهم شهریور مردم به سردمداری شهید محلاتی بار دیگر راهپیمایی مؤثری را آغاز کردند تا جایی که شهید محلاتی در خاطرات خود می گوید: آن روز در زیر پل سید خندان یک پارچه حاوی شعار کمونیسم بود که مردم خودشان آن را  پاره پاره کردند.

حجت الاسلام دقیقی همچنین اظهار داشت: در راهپیمایی روز شانزدهم شهریور مردم برای اولین بار شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» را سر دادند و این شعار بدین خاطر بود که مردم احساس کردند می توانند حرکت های بعدی را با قوت بیشتری انجام بدهند.

عضو جامعه وعاظ با بیان این که مردم در پایان تظاهرات روز شانزدهم شهریور وعده تظاهرات روز 17 شهریور را به یکدیگر دادند، گفت: وقتی مردم در شانزدهم شهریور در صحنه حاضر شدند و حکومت شاهنشاهی متوجه شد که با یک جمعیت میلیونی مواجه است، تصمیم به اعلام حکومت نظامی در روز 17 شهریور گرفت اما مردم به میدان ژاله آمدند و در آن جا نیروهای شاهنشاهی از زمین و هوا به مردم حمله ور شدند.

حجت الاسلام دقیقی با اشاره به این که بعد از قیام روز 17 شهریور شریف امامی به تلویزیون آمد و به ظاهر قصد عذرخواهی از مردم را داشت، بیان داشت: آن روز رژیم پهلوی نزدیکی سقوط خود را کاملا روشن دید و در واقع قیام 17 شهریور آغاز یک حرکت برای سقوط حاکمیت پهلوی بود.

عضو جامعه وعاظ با بیان این که بعد از قیام 17 شهریور برخی شبهه ای مبنی بر دینی نبودن این قیام را پیش کشیدند، ابراز داشت: به همین مناسبت امام خمینی(ره) یک پیام تسلیت از نجف برای مردم صادر کردند و بر مشروعیت داشتن و دینی بودن این قیام صحه گذاشتند.

وی همچنین با اشاره به این که مردم با شجاعتی که روز 17 شهریور به دست آوردند توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند، خاطر نشان کرد: با جریان فاجعه میدان شهدا در روز 17 شهریور مردم متوجه شدند که این رژیم برای حفظ و بقای خود حاضر است دست به هر کاری بزند.

 حجت الاسلام دقیقی تأکید کرد: همچنین در جریان قیام های نوزدهم دی ماه قم، بیست و نهم بهمن ماه تبریز و پانزدهم خرداد تهران مردم به سردمداری روحانیت به پا خاسته و توانستند پایه های رژیم پهلوی را یکی پس از دیگری از بین ببرند.

عضو جامعه وعاظ با بیان این که شجاعت، ایثار، از خودگذشتگی، مبارزه و مقاومت در برابر ظلم و همراهی و همکاری با یک فقیه دینی و  روحانیت از درس های قیام 17 شهریور است، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی یک نظام مبتنی بر ارزش های دینی والهی است و اصل و اساس آن را ارزش ها و آرمان های اسلامی تشکیل می دهد./959/ ت302/ص

 

 

 

 

 

ارسال نظرات