۱۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۰۲
مدیر موسسه کتاب پردازان مشهد:

جهانی شدن اسلام در گرو باور ما به راهگشایی آموزه های دینی در مرحله عمل است

خبرگزاری رسا ـ مدیر موسسه کتاب پردازان مشهد با انتقاد از دوگانگی موجود میان دانسته ها و باور و عمل مردم، تأکید کرد: جهانی شدن معارف اسلام در گرو باور ما به راهگشایی آموزه های دینی در مرحله عمل است.
خانواده قراني
 
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اسدی، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شب گذشته در مراسم اختتامیه طرح خانواده قرآنی در مسجد الزهرای این دانشگاه با اشاره به آیه 34 سوره عبس، گفت: در روز قیامت همه از پدر و مادر و خویشان و فرزندان خود می‌گریزند چرا که می‌بینند آن‌ها هیچ سودی برایشان ندارند اما کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده‌اند، به ذریه شان ملحق می‌شوند.
وی افزود: بندگان صالح خدا در قیامت با هم گفت‌و‌گو می‌کنند و می‌گویند ما در دنیا به فکر چنین روزی بوده وبرنامه های دینی داشتیم از این رو خداوند امروز عذاب خود را از ما دور کرد.
حجت الاسلام اسدی اظهار داشت: هر حرکتی زمانی سودمند خواهد بود که مبنای درستی داشته باشد؛ بنای زندگی انسان نیز اگر بر اساس قرآن و تعالیم آسمانی آن باشد انسان را به سعادت می‌رساند.
رییس نهاد رهبری علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حرکت‌های فرهنگی، بیشتر از تعداد افراد، استقامت و پایداری اهمیت دارد، افزود: مهم‌ترین مسأله ای که باید با همگامی قرآن آغاز شود، بنیان خانواده است. باید تلاش کنیم ظاهر و باطن قران توأمان در زندگی ما محقق شود.
در ادامه این مراسم، جلیل معماریانی، مشاور خانواده و مدیر موسسه کتاب پردازان مشهد درباره کلمه «رزق» در قرآن تصریح کرد: انسان هم به رزق جسم نیاز دارد و هم رزق فکر؛ تدبر در قرآن رزق و ماده خام فکر ماست، اگر می‌خواهیم با قرآن زندگی کنیم باید به جای تعاریف عرفان‌های غرب وشرق، تعریفی را که قرآن از انسان ارائه می‌دهد بپذیریم.
وی با بیان اینکه انسان از دیدگاه قرآن یک مجموعه بسیار گسترده است که همه ابعاد آن نیازمند رزق است، افزود: تدبر بیشتر در قرآن، رزق بیشتری در اختیار فکر ما قرار می‌دهد که منجر به سوال و شناخت ومعرفت ( رزق عقل) می‌شود.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه شناخت حاصل تفکر و سنجش حاصل تعقل است، ادامه داد: در مرحله بعد انسان نیازمند بینش و نگرش است. باید در جامعه دانشگاه‌هایی داشته باشیم که در کنار دانش به نگرش وبینش هم توجه داشته باشند. ان هم بینش قرآنی.
وی تأکید کرد: رسیدن به این مهم، نیازمند مدیریت دانش، بینش و نگرش، منش و ساختار و روش است. طی این مراحل در هر حرکتی لازم است. کسانی که می‌خواهند به برنامه ریزی در زندگی برسند باید این مراحل را تقویت کنند.
معماریانی خاطرنشان کرد: تفکر قرآنی، همه این مراحل را از قرآن گرفته و به آن باور عمیق دارد، مشکل امروز ما غربت و هجرت مفاهیم قرآن در مرحله باور و عمل است که باید با اجرای طرح‌هایی چون خانواده قرآنی، رفع شود، اینکه رایج شده است می‌گوییم توکل درست اما باید واقعیت را هم توجه داشت، نشان از عدم باور ما به کارکرد آموزه های دینی است.
این کارشناس فرهنگی یادآور شد: ما باید بتوانیم روایات ائمه اطهار(ع) را به عنوان قانون‌های موفقیت به دنیا عرضه کنیم و لازمه تحقق این امر، وجود باور به راهگشایی آن‌هاست؛ در غیر این صورت، آموزه های دینی تنها معرفت‌های مستحبی می‌شوند و تأمین رزق فکری انسان از سایر منابع خواهد بود./930/پ202/ن
ارسال نظرات