۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۳۸۰۹۸
طارق الهاشمی:

من فراری نیستم

خبرگزاری رسا ـ طارق الهاشمی مسئول گردان های مرگ شیعیان عراق که مدت ها فراری است،‌خود را رسماً معاون جلال طالبانی رییس جمهور عراق خواند و ادعاهایی را علیه مقامات عراقی و نخست وزیر این کشور مطرح کرد.
طارق الهاشمي معاون فراري رئيس جمهور عراق

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، پس از انتشار خبر حکم غیابی اعدام طارق الهاشمی از سوی دادگاه عراق، شبکه بی بی سی اقدام به پخش مصاحبه وی در این مورد کرد.


او در مصاحبه ای که با بی بی سی داشت چنین گفت: من همچنان معاون رئیس جمهور هستم هر چند از اختیارات معمولم محروم شده ام، اما من رسماً معاون رئیس جمهوری عراق آقای طالبانی هستم من فراری نیستم، من در روز روشن و با اطلاع هواپیمایی کشورم عراق را ترک کردم؛ هر وقت مطابق قانون اساسی عراق محاکمه عادلانه ای در انتظارم باشد آماده ام به کشورم برگردم.


گزارشگر از او می پرسد: اما مقامات عراق می گویند محاکمه عادلانه همین حالا نیز وجود دارد و در حال برگزاری است. البته شما در آن حضور ندارید، چون حاضر به برگشت نشدید، اما جلسات دادگاه از تلویزیون پخش شده و ما اظهارات دادستان و متهمان را شنیده ایم، چطور شما به عنوان معاون رئیس جمهور و کسی که سوگند خورده به قانون اساسی و به تبع آن سیستم قضایی عراق پایبند باشد به عراق برنمی گردید. و خودتان مقابل سیستم قضایی حاضر نمی شوید؟
طارق الهاشمی جواب داد: پرونده من از همان ابتدا با انگیزه های سیاسی مطرح شد و نوری المالکی رقیب سیاسی من علیه من دروغ پردازی کرد، من سه تا از برادران و خواهرانم را در سال 2006 از دست داده ام، دو برادر و یک خواهر فقط با یک انگیزه و آن خروج الطارق هاشمی از عرصه سیاسی عراق.


وی افزود: در سال 2011 پیام مشابهی به من داده شد، تو باید کشور و عرصه سیاست را ترک کنی و گرنه خواهی دید با تو چه خواهیم کرد، یکی دو روز بعد پرونده ساخته شد، محافظان من دستگیر شدند و اعترافات ادعایی ساختگی از تلویزیون العراقیه پخش شد؛ اصل 93 قانون اساسی به من مصونیت قضایی می دهد از دادگاه های کیفری از همان ابتدای کار از قانون اساسی تخلف شده است و علاوه بر آن ماده 555 آئین دادرسی کیفری به من این امکان را می دهد که در صورتی که نسبت به عادلانه بودن محاکمه معترض باشم، خواهان واگذاری پرونده به یک مرجع دیگر باشم.


در پایان مجری پرسید: اتهامات شما بسیار سنگین است و شما مسئول راه اندازی گردان های مرگ از سال 2006 تا همین اواخر بودید. ادعا می شود که عده زیادی از افراد تیم شما در قتل شیعیانی که در دولت و دستگاه قضایی، مقام های بالایی داشتند، دست داشتند. با توجه به سنگینی این جرایم و با توجه به آنچه که در دادگاه می گذرد و بطور کامل در رسانه ها منعکس می شود، فکر نمی کنید برای شما بهتر بود به کشورتان برمی گشتید و در دادگاه حاضر می شدید؟
او در جواب گفت: من یک گردان نیرو در بغداد دارم و بیشتر اعضای آن دستگیر شده اند و بقیه کشور را ترک کرده اند؛ نه مصونیت دارم و نه از من محافظت می شود. من معاون رئیس جمهوری هستم، یک شهروند عادی عراقی نیستم.


گفتنی است، طارق الهاشمی و امثال او که دست شان به خون بسیاری از شیعیان آلوده است، با حمایت برخی کشورهای منطقه تاکنون حاضر نشده است خود را تسلیم مقامات عراقی کند./9161/ت302/ج
 

ارسال نظرات