۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۳۸۱۰۷
آیت‌الله مرتضوی:

مراسم شهادت امام صادق کم‌رنگ برگزار نشود

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مرتضوی شاهرودی با اشاره به ضرورت پاسداشت شهادت امام صادق(ع) گفت: باید به مقداری که در توان هست زحمت کشید به خصوص این جهت نیز مورد توجه قرار گیرد که مردم به صحنه بیایند زیرا دو یا سه پرچم در خیابان منتهی به حرم مطهر رضوی خیلی کم است.
آيت الله مرتضوي درس خارج فقه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اعضای ستاد مردمی بزرگداشت شهادت امام صادق(ع) در مشهد در ادامه بازدیدهای خود با علمای این شهر، شب گذشته با آیت‌الله سیدحسن مرتضوی شاهرودی در منزل این عالم دیدار کردند.
آیت‌الله مرتضوی در این مراسم با تقدیر از این ستاد گفت: اوضاع شهر مشهد در ایام شهات امام صادق(ع) در سال‌های گذشته، رضایت بخش نبود تا حدی که بنده به طلاب گفتم با هر کاسبی که ارتباط دارید، بگویید پرچمی سر در مغازه خود بزند.
وی افزود: باید درباره این مسأله تفکر کرد و به گونه‌ای حرکت کرد که مردم به صورت خودجوش این روز را بزرگ داشته و هر کدام پرچمی در شهر نصب کند، البته این کار مبادی دارد و باید از سوی مسؤولان استانی انجام شود.
وی تأکید کرد: باید به مقداری که در توان هست زحمت کشید به خصوص این جهت نیز مورد توجه قرار گیرد که مردم به صحنه بیایند زیرا دو یا سه پرچم در خیابان منتهی به حرم مطهر رضوی خیلی کم است.
این استاد سطوح حوزه علمیه خراسان با اشاره به این‌که بزرگداشت این روز به نفع مذهب،‌ دین و حوزه علمیه است، گفت: در کتاب بحار، جلد 44، حدیث 4، صفحه 278، روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که می‌فرمایند«محزون شدن برای مصیبت‌های ائمه عبادت است و نفس کشیدن عزادار ایشان به منزله تسبیح است».
وی افزود: در آن باب از کتاب بحارالانوار، حدیثی از حضرت رضا(ع) نیز آمده است که همان معنا را دارد و اول فوائد ذکر مصائب ائمه را گفته و بعد به عبادت بودن آن اشاره دارد که چینش آن عکس حدیث امام صادق(ع) است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد حزن و محزون بودن مسلمانان برای ظلمی که به امام صادق(ع) شده، عبادت پروردگار است، پس گریه برای ایشان و برپایی مجلس عزاداری نیز به یقین عبادت است.
آیت‌الله مرتضوی فراهم آوردن اسباب حضور دیگران در مراسم عزاداری را بسیار پسندیده دانست و گفت: با برپایی مجالس روضه، نصب پارچه سیاه، برپایی راهپیمایی، سینه‌زنی، روضه‌خوانی و کارهای دیگر باعث حزن و اندوه مردم نسبت به شهادت ائمه(ع) می‌شود که مصداق حدیث ذکر شده است.
وی در پایان گفت: آنچه درباره مصائب ائمه اطهار صورت می‌گیرد سبب سربلندی شیعیان است و فوائد زیادی برای اسلام دارد؛ بنابراین باید برای همه مسلمانان توفیق عزاداری برای ائمه حاصل شود./932/پ202/س
ارسال نظرات