۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۱۳۸۲۲۴
شوق کعبه (2)؛

حضور در جلسات آموزشی و مطالعه برای درک حج ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: اگر حجاج در جلسات حضور پیدا کنند و با آگاهی کامل به زیارت خانه خدا مشرف شوند لذت و اهمیت زیارت و حج واقعی را می‌دانند و حج برای آنها تشریفاتی و سیاحتی نخواهد بود.
حج

حجت الاسلام والمسلمین سیدرحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه حجاج باید در جلسات آموزشی شرکت کنند و اهل مطالعه باشند، گفت: حاجی واقعی کسی است که با رعایت تقوای الهی و ولایت‌پذیری اعمال خود را از مرحله صحت به مرحله قبول در درگاه خداوند بکشاند.

وی در ادامه افزود: در حج باید مشکلات دنیای اسلام، اتحاد و همدلی مسلمانان، مقابله با دشمنان و ایجاد روابط بیشتر کشورهای مسلمان بایکدیگر مطرح شود ولی متأسفانه امروزه در کنگره عظیم حج بیشتر از مسائل پیش پا افتاده و غیرضروری بحث می‌شود.  

 استاد حوزه علمیه قم ذبح و قربانی کردن و پخش آن بین فقرا و مساکین را بسیار عالی دانست و اظهار داشت: ایجاد اتحاد، سنگ زدن به شیطان، دوری جستن از امور حرام و یادگیری جنگ و مقابله با شیاطین واقعی و بسیاری از موارد دیگر از آثار و فواید دیگر حج است.

حجت الاسلام والمسلمین توکل با اشاره به اینکه دست زدن به حجرالاسود و طواف دور خانه کعبه بیعت با خداوند است، گفت: مهم‌ترین جنبه‌ معنوی حج در این است که در مکانی واقع شده که بسیار مقدس و زمانی محل نزول وحی الهی به پیامبراکرم(ص) بوده است.

وی حضور حجاج در جلسات حج را بسیار مؤثر و کامل برای انجام اعمال حج دانست و خاطرنشان کرد: اگر حجاج در جلسات حضور پیدا کنند و با آگاهی کامل به زیارت خانه خدا مشرف شوند لذت و اهمیت زیارت و حج واقعی را می‌دانند و حج برای آنها تشریفاتی و سیاحتی نخواهد بود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم  با بیان اینکه همه کارگزاران حج باید برای برآورده شدن اهداف حج تلاش کنند، افزود: کرگزاران باید درصدد برطرف کردن مشکلات مادی و دنیوی حجاج باشند تا حاجیان بتوانند با حضور قلب بیشتر و بدون دغدغه اعمال و زیارات خود را انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین توکل ادامه داد: افرادی که به منطقه وحی می‌آیند نور و برکات اماکن مذهبی آنها را فرا گرفته و انقلاب درونی در آنها ایجاد می‌کند و این هم در روحیه خود آنها تأثیرگذار است و هم در روحیه خانواده و افراد مرتبط با آنان تإثیر می گذارد. 

وی در پایان با اشاره به اینکه بیشتر مسلمانان در عربستان غافل از حج و اعمال آن هستند، گفت: حجاج ایرانی با حضور در حج قدر انقلاب و کشور خود را بدانند چون این انقلاب موجب شد تا ما با شیطان واقعی مبارزه و مقابله کنیم و تنها به رمی جمرات و سنگ زدن ظاهری به شیطان اکتفا نکنیم. /907/ت302/ن

ارسال نظرات