۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۳۸۳۳۹
سفیر پیشین کانادا در تهران:

دلایل کانادا برای تعطیلی سفارت در ایران قانع کننده نیست

خبرگزاری رسا ـ جان ماندی آخرین سفیر کانادا در تهران، به خاطر قطع ناگهانی روابط با جمهوری اسلامی، به شدت از دولتش انتقاد کرده است.
جان ماندي آخرين سفير کانادا در تهران،


به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه کانادایی گلوب اند میل در گزارشی نوشت: جان ماندی آخرین سفیر کانادا در تهران، به خاطر قطع ناگهانی روابط با جمهوری اسلامی، به شدت از دولتش انتقاد کرده است.

 

ماندی افزود: این اقدام کانادا حضورمان در ایران را به صفر می‌رساند. ما دیگر توانایی داشتن ارتباط مستقیم با دولت ایران در این کشور را نخواهیم داشت.

 

کانادا روز جمعه اعلام کرد که اوتاوا سفارت خانه ‌اش در تهران را تعطیل کرده و از دیپلمات‌های ایرانی خواسته است تا در مدت 5 روز خاک کانادا را ترک کنند.

 

دولت اوتاوا همچنین حساب بانکی شمار زیادی از اتباع ایرانی را که در کانادا زندگی می‌کنند، مسدود و انتقال دارایی به ایران را ممنوع کرده است.

 

ماندی که از سال 2007 به عنوان سفیر کانادا در تهران فعالیت می‌کرد، از دولت استپن هارپر، نخست وزیر کانادا به خاطر ارائه نکردن دلایل قانع کننده برای تعطیلی سفارت‌خانه این کشور در تهران، انتقاد کرده است.

 

ماندی گفت: دلایل کانادا برای این اقدام ناگهانی قانع کننده نیست. ایران نیز به مانند دیگر کشورها از این اقدام ما متعجب شده است. در نبود اطلاعات واقعی، این سوال بی‌پاسخ باقی می‌ماند که چرا ما این اقدام سخت گیرانه را انجام دادیم و به ویژه این که چرا اکنون؟

 

این دیپلمات پیشین از پارلمان کانادا خواست تا این موضوع را به بحث گذارد. احزاب مخالف ما باید موضوع سیاست خارجی را فورا در پارلمان به بحث گذارند تا این که مردم کانادا بدانند که دولت ما را به کجا می‌برد.

 

ماندی که هم اکنون در مرکز مطالعات سیاسی بین‌المللی دانشگاه اوتاوا مشغول فعالیت است، در این مطلب نوشت: دولت باید توضیح دهد، در حالی که ادامه دیپلماسی در قبال ایران را بی‌ثمر می‌داند، چگونه از راه حل صلح‌آمیز برای موضوع انرژی اتمی ایران سخن به میان می‌آورد. درباره سیاست ما در قبال ایران باید گفت که این اولین بار است که در چند دهه اخیر، نخست وزیر کانادا در جهت کاهش فرصت‌های دیپلماتیک برای برقراری صلح در خلال بحران اقدام کرده است.

 

ماندی همچنین از امکان تعهد دولت هارپر به اسرائیل در قبال تهدیدها مبنی بر حمله نظامی به ایران خبر داد. وی گفت: آیا دولت کانادا تصمیم دارد این گونه از اسرائیل حمایت کند و با دیدن خطر برای دیپلمات‌هایمان، آن‌ها را از محل خطرناک بیرون آورد؟ پارلمان باید بداند که دولت کانادا تا چه اندازه به اسرائیل متعهد است، به ویژه درباره اقدامات نظامی (احتمالی) اسرائیل./994/ت101/ک

ارسال نظرات