۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۳۸۳۵۶
روحانیت و دفاع مقدس؛

خاطر‌ه‌گویی روشی مناسب برای تبلیغ فرهنگ دفاع مقدس است

خبرگزاری رسا ـ یکی از روحانیان رزمی تبلیغی دوران دفاع مقدس گفت: یکی از روش‌هایی که روحانیان باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس باید از آن استفاده کنند، یک روحانی با رفتن به مساجد و محله‌های مختلف می‌تواند از این فرصت استفاده کند و فضای رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان را برای مردم ترسیم کند.
روحانيت و دفاع مقدس

حجت‌الاسلام غلام‌علی مهربان جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به حفظ فرهنگ دفاع مقدس و وظیفه روحانیان گفت: برخی از مبلغان روحانی در جبهه به شهادت رسیدند و در زمان کنونی نام و تمثال مبارک این عزیزان برای آشنا شدن با فضای جبهه و جنگ بسیار راه‌گشاست و همچنین تعداد بسیاری از این روحانیان باقی مانده‌اند که وجود آن‌ها در جامعه بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: بیان خاطرات دوران دفاع مقدس یکی از روش‌هایی که روحانیان باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس باید از آن استفاده کنند، یک روحانی با رفتن به مساجد و محله‌های مختلف می‌تواند از این فرصت استفاده کند و فضای رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان را برای مردم ترسیم کند.

این رزمنده روحانی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت حتی با مهارت بسیار نیز نمی‌توان فضای جنگ را برای مخاطبان ترسیم کرد، اما باید دانست که جلسات خاطره‌گویی جلساتی شیرین و بسیار مفید برای مردم است.

وی به بیان تأثیر حضور روحانیان در جبهه پرداخت و گفت: روحیه‌بخشی یکی از تأثیرات حضور روحانی در خط مقدم و همراهمی وی با سایر رزمندگان بود و رزمندگان هنگام حضور روحانی علاقه عجیبی داشتند و در واقع به روحانی حاضر در صحنه جهاد عشق می‌ورزیدند.

حجت‌الاسلام مهربان جهرمی ادامه داد: باید دانست که رزمندگان دوران دفاع مقدس با توجه به معنویت‌ و تهذیبی که داشتند، خود یک روحانی محسوب می‌شدند.

وی در ادامه به بیان یک خاطره از آن دوران پرداخت و گفت:

من روحانی دسته تخریب بودم و همراه با رزمندگان در عملیات کربلای 5 حضور داشتم. عملیات کربلای 5 مرحله به مرحله انجام می‌شد. در بعضی از شب‌های عملیاتی دویست متر پیش‌روی می‌کردند و این دویست متر بسیار ارزشمند بود. صبح عملیات به قصد عکسبرداری از میدان مین دشمن بیرون رفتیم تا تغییراتی که دشمن در طی عملیات و با استفاده از شب انجام داده بود را رصد کنیم. هنوز آفتاب نزده بود و ما نسبت به عراقی‌ها دید داشتیم. یکی از رزمنده‌‌ها در طی عملیات مجروح شده بود و در میدان مین به زمین افتاده بود. وی با ما 150 متر و با سنگر کمین دشمن 50 متر فاصله داشت. ناگهان بلند شد و فهمید که موقع طلوع آفتاب است. با تیمم شروع به نماز خواندن کرد. تا این را فهمیدیم چند دوربین فیلم‌برداری دیگر هم آمدند تا صحنه زیبای نماز خواندن این رزمنده را ضبط کنند. این رزمنده بسیار با طمأنینه نماز می‌خواند.

 گفتنی است حجت الاسلام غلام‌علی مهربان جهرمی متولد 1311 در شهرستان جهرم از رزمندگان با سابقه دفاع مقدس است که بیش از 45 ماه در جبهه ها حضور دارد، وی در طول دفاع مقدس برای نخستین‌بار طرح ادامه تحصیل رزمندگان را، ابتدا در«تیپ المهدی» زیر مجموعه لشکر فجر به تصویب رساند و همین امر سبب پایه‌گذاری مجتمع آموزشی رزمندگان در جبهه شد.

وی تحصیلات حوزوی خود را از سال 1331 در مدرسه خان جهرم آغاز کرد و نخستین‌بار با حکم ماموریتی که از شهید باهنر، وزیر وقت آموزش و پرورش گرفت در سال 59 برای سرکشی مسائل فرهنگی جبهه‌ها به مناطق عملیاتی جنوب و جنوب غرب اعزام شد.

حجت‌الاسلام مهربان جهرمی، فرزند 15 ساله خود شهید مهدی مهربان جهرمی را در عملیات کربلای 5 به اسلام تقدیم کرده‌است.

وی هم‌اکنون بازنشسته آموزش و پرورش و استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران جهرم است.

حجت‌الاسلام مهربان جهرمی در سال 1388 به عنوان برترین‌های تبلیغی دوران دفاع مقدس انتخاب شد و کتاب خاطرات و مبارزات انقلاب و دوران مقدس وی با عنوان«غم‌خوار فرهنگ» در دست چاپ است./914/ت302/ن

ارسال نظرات