۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۳۸۳۵۷
آیت الله سبحانی:

قرآن تا روز رستاخیز راهنمای بشریت است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی در پیامی به چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: نورافکنی و ایمان‌آفرینی قرآن به یک زمان و یا به یک امت مخصوص نبوده، بلکه پیوسته تا روز رستاخیز رهنماست.
آيت الله سبحاني

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حضرت آیت‌الله‌ جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در پیامی به چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به بیان ویژگی‌های این کتاب الهی پرداخت و آن را کتاب قرن‌ها و زمان‌های بی‌نهایت معرفی کرد.

 

وی با بیان این‌که در میان دلائل پیامبران و معجزات تصدیق‌آفرین آن‌ها، قرآن مجید از دو ویژگی خاص برخوردار است، افزود: نورافکنی و ایمان‌آفرینی قرآن به یک زمان و یا به یک امت مخصوص نبوده، بلکه پیوسته تا روز رستاخیز نورپاش و رهنما است و گذشت زمان و دگرگونی تمدن‌ها در رهبری آن تأثیر ندارد.

 

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: در حالی که این ویژگی در معجزات پیامبران پیشین وجود ندارد و از معجزات نه‌گانه حضرت موسی(ع) و یا معجزات حضرت مسیح (ع) فقط گروه معاصر و اندکی پس از آنان بهره‌مند بودند و اگر قرآن از آن‌ها یاد نمی‌کرد چه بسا قسمت اعظم آن‌ها از حافظه زمان پاک می‌گشت.

 

وی اضافه کرد: در این جا این سؤال مطرح است، چرا معجزات آنان موقت ولی دلیل نبوت پیامبر اسلام جاودان و پیوسته است. پاسخ این سئوال روشن است، این نوع تفاوت در دلایل، از ماهیت رسالت آنان سرچشمه می‌گیرد، زیرا نبوت آنان پیوسته نبوده و از این جهت معجزات آنان نیز همرنگ دعوت آنان شده است.

 

این مرجع تقلید افزود: ولی رسالت خاتم و دعوت جاودان او تا روز رستاخیز، در گرو اعجاز جاودان است تا برهان نبوت در هر زمان در اختیار ملل جهان قرار گیرد. ویژگی دوم قرآن، نهایت‌ناپذیری آن است. با این‌که متجاوز از چهارده قرن است که پژوهشگران روی مفاهیم و حقایق قرآن کار می‌کنند هنوز جای تحقیق باقی است، تو گویی قرآن بسان طبیعت است که هر چه بشر روی آن کار کند هر روز بر حقایق تازه‌ای دست می‌یابد.

 

حضرت آیت الله سبحانی افزود: مردی از امام صادق(ع) پرسید: چرا تلاوت قرآن، از طراو‌ت آن نمی‌کاهد، پیوسته بالنده و تازه است؟ امام در پاسخ فرمود: نکته آن این است که قرآن برای زمان محدود و گروه خاص فرستاده نشده است، از این نظر در همه زمان‌ها و نزد همه ملل جهان تا روز رستاخیز درخشنده است./935/پ203/ب

ارسال نظرات