۲۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۳۸۳۶۳
آیت الله شبستری:

جاهلیت بشر تنها با قرآن از بین خواهد رفت/ دشمنان به دنبال خدشه در حقیقت آیات قرآنی هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری قرآن را معیار تشخیص حق از باطل دانست و گفت: جاهلیت بشر تنها با تمسک به آموزه‌های قرآن از بین خواهد رفت.
آيت الله شبستري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، عصر روز گذشته در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات قرآنی دانشجویان مسلمان جهان، اظهار داشت: قرآن مجید سرلوحه زندگی تمام مسلمانان است، در حقیقت این کتاب آسمانی منشور سعادت در زندگی دنیوی و اخروی بشریت محسوب می شود.

 

وی با بیان این‌که پرداختن به ظاهر قرآن جزء برنامه‌های مهمی است که باید مقدمه عمل به محتوای قرآن باشد، خاطرنشان کرد: پرداختن به ابعاد مختلف قرآن ارزشمند است، قرائت و حفظ که در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان مطرح شده است برای عمل به محتوا و دستورات حیات‌بخش قرآن کریم مقدمه است.

 

نماینده خبرگان رهبری با تاکید بر این‌که عزت و اقتدار حقیقی ملت‌های مسلمان در توجه و عمل به تعالیم حیات بخش قرآنی نهفته است، تصریح کرد: تشخیص حق از باطل به وسیله قرآن میسر شد و به برکت کلام الله وحی آثار جاهلیت بشر از بین رفت.

 

آیت الله شبستری با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان جهان تصریح کرد: دانشجویان مسلمان در کنار تلاوت قرآن، تدبر در قرآن را در محیط های دانشجویی ترویج کنند تا فرهنگ قرآنی در جهان حاکم شود.

 

وی آفت و منشأ بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه اسلامی را دوری و بی‌توجهی به ارزش‌ها و آموزه‌های قرآنی دانست و با تشریح برخی از آثار و برکات نزول آیات قرآنی بر پیامبر اسلام(ص) در دوران صدر اسلام اظهار داشت: به برکت قرآن و پیامبر اسلام(ص)، بشریت رشد فکری پیدا کرد و فضایل اخلاقی جای رذایل اخلاقی را گرفت.

 

امام جمعه تبریز بیداری اسلامی را نشات گرفته از بازنگری مسلمانان به آیات روح‌بخش کلام الله مجید ارزیابی کرد و گفت: موج اسلام‌گرایی سراسر جهان را فرا گرفته است، از این رو دشمنان اسلام به ویژه استعمارگران و مستکبران غرب به دنبال خدشه در حقیقت آیات قرآنی هستند.

 

آیت الله شبستری با تاکید بر این‌که تلاش مذبوحانه دشمنان اسلام در هتک حرمت قرآن راه به جایی نخواهد برد، افزود: در شرایطی که دشمنان به هر طریق ممکن مانع انتشار مفاهیم قرآنی بودند، ملت ایران با الهام از آیات قرآنی، انقلاب اسلامی را به ثمر نشاندند که امروز موج بیداری اسلامی در دیگر کشورهای جهان نیز به راه افتاده است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری بر بازگشت مسلمانان به قرآن و اسلام ناب محمدی تاکید کرد و افزود: در خیلی از کشورها جنبش بیداری اسلامی به وجود آمده و دیکتاتورها یکی پس از دیگری ساقط شدند، این نشان از نفوذ آیات روح بخش قرآن در دل و جان فطرت پاک بشریت دارد.

 

همچنین کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان قرآن را کتاب انسان‌سازی عنوان کرد و اظهار داشت: قرن حاضر، قرن قرآن و قرن بیداری اسلامی در اقصی نقاط جهان است و دانشجویان مسلمان در همه کشورهای اسلامی و به‌ویژه دانشجویان مسلمان ایرانی تحت تأثیر انقلاب اسلامی و اندیشه‌های تابناک بنیانگذار جمهوری اسلامی و متأثر از تعالیم عالیه قرآنی، مسئولیت خطیر روشنگری و راهنمایی دیگر اقشار اجتماعی به خصوص جوامع دانشگاهی را بر عهده دارند و این رسالت الهی آن‌هاست.

 

وی افزود: قرآن کتاب انسان‌سازی و انسان اشرف مخلوقات الهی است. بالاترین بازدهی و بهره‌وری از این صنعت برتر آفرینش، مشروط به قرائت و فهم مفاهیم مندرج در کتاب‌ هدایت و منوط به اجرای اوامر و ترک نواهی و عمل به مجموع رهیافت‌های فردی و اجتماعی زیست انسانی در قرآن اعم از عبادی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و سایر ساحت‌های حیات بشری است. «وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ» سوره انعام آیه 59

 

دانشجو ادامه داد: قرائت مقدمه معرفت و علم دیباچه عمل است و البته هرچه مراتب علم و معرفت بالاتر باشد زمینه هدایت و نیل به سعادت بشر بیشتر فراهم است، از این رو شما عزیزان که به فضیلت دانش آراسته‌اید با حضور در مجامع قرآنی به ویژه مسابقات بین‌المللی قرآن‌ کریم، بیشتر و بهتر از سایرین می‌توانید به عنوان الگوی اجتماعی، راهنمای علم و عمل به قرآن در عالی‌ترین و کامل‌ترین سطح آن باشید. قرن حاضر، قرن قرآن و قرن بیداری اسلامی در اقصا نقاط جهان است و دانشجویان مسلمان در همه کشورهای اسلامی و به ویژه دانشجویان مسلمان ایرانی تحت تأثیر انقلاب اسلامی و اندیشه‌های تابناک بنیانگذار جمهوری اسلامی و متأثر از تعالیم عالیه قرآنی، مسئولیت خطیر روشنگری و راهنمایی دیگر اقشار اجتماعی به خصوص جوامع دانشگاهی را بر عهده دارند و این رسالت الهی آن‌هاست. «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ» سوره احزاب آیه 29

 

وی ادامه داد: از خداوند متعال توفیقات روزافزون شما عزیزان دانشجو را در همه عرصه‌های زندگی به ویژه فعالیت‌های علمی و پژوهشی با بهره‌گیری از معارف قرآن و تحت توجهات حضرت صاحب‌الزمان (عج) و زعامت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مسألت و موفقیت یکایک شما دانشجویان عزیز را در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم آرزو می‌کنم./935/پ202/ب

ارسال نظرات