۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۳۸۶۹۷
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا خبر داد:

راه‌اندازی رشته‌های کاربردی برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های جامعه

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا گفت: این مؤسسه در تلاش است تا با تربیت افراد متخصص به نیازهای جامعه پاسخ داده و بر اساس نیازهای جامعه رشته‌های تخصصی را پایه‌ریزی کند.
حجت‌الاسلام حسين رحيميان، رييس مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) حجت‌الاسلام حسين رحيميان، رييس مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع) نشست خبري حجت‌الاسلام حسين رحيميان، رييس مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا(ع)

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام حسین رحیمیان، رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) صبح امروز در نشست خبری که در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد با تبیین برنامه‌های این مؤسسه گفت: این مؤسسه در سال هزار سیصد هشتاد با عنوان مرکز تخصصی تاریخ اسلام با مجوز شورای عالی به عنوان یک مرکز تخصصی شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: دو سال پیش این مرکز توانست با عنوان مؤسسه عالی حوزوی مجوز خود را از شورای عالی دریافت کرده و به عنوان اولین مؤسسه در رشته‌های متنوع به ارائه مدرک بپردازد.

این استاد حوزه و دانشگاه فلسفه دریافت مجوز برای مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) را پاسخگویی به نیازهای جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: برخی از نیازها و ضرورت‌ها در نظام و جامعه اسلامی وجود دارد و حوزه به تنهایی با آموزش‌های عمومی و تخصصی خاصی نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.

وی ادامه داد: این مؤسسه در تلاش است تا با تربیت افراد متخصص به نیازهای جامعه پاسخ دهد و با اشاره به نیازهای جامعه رشته‌های تخصصی خود را پایه‌ریزی کند.

حضور 400 دانش‌پژوه در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در ادامه گفت: تعداد 402 طلبه در رشته‌ها مختلف در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در سال جاری 130 نفر پس از معرفی شورای عالی، گزینش و مصاحبه اختصاصی مؤسسه و کسب حد نصاب علمی حوزوی از سوی مؤسسه پذیرفته شده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین سطح علمی مؤسسه را بسیار خوب خواند و گفت: به دلیل استقبال زیاد طلاب، مصاحبه‌ها با دقت زیادی صورت می‌گیرد تا افرادی که دارای بنیه علمی حوزوی کافی بوده و امتیاز لازم را کسب کرد‌ه‌اند به عنوان دانش پژوه و طلبه در این مؤسسه مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی تا‌کید کرد:‌ مؤسسه از استادان مجرب و درجه اول که در رشته‌های تخصصی خود افراد برجسته و شناخته شده هستند بهره می‌گیرد تا طلاب مؤسسه از سطح علمی بالایی نسبت به عموم طلاب برخوردار باشند.

شرایط پذیرش طلاب در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)

حجت‌الاسلام رحیمیان کسب امتیاز لازم از سوی دانش پژوهان را یکی از شرایط مؤسسه خواند و افزود: طلاب افزون‌بر کسب امتیاز لازم باید در حوزهای علمیه قم مدرک سطح سه و چهار خود را کسب کرده و دروس عمومی حوزه را نیز به پایان رسانده باشند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی امام‌رضا(ع)بیان داشت: در حال حاضر رشته‌های تاریخ اسلام، تشییع، اهل‌بیت(ع)، شیعه شناسی، حکمت و عرفان، فقه سیاسی، اندیشه معاصر مسلمانان، فلسفه علوم اسلامی و تبلیغ با گرایش حج در سطح سه و چهار، در این مؤسسه دایر است.

 وی از برگزاری رشته مشاوره در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: با اشاره به مشکلات خانواده‌ها و جوانان و نداشتن تحصیلات و صلاحیت لازم برخی از مشاوران، این رشته در اولویت قرار دارد و در آینده نزدیک از بین طلاب، دانش پژوه می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام رحیمیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر تاکید مراجع بر حفظ بافت سنتی حوزه و تحصیل برای رضای خدا نه برای کسب مدرک گفت: حفظ بافت حوزه به معنای حفظ سنت‌های آن یکی از دغدغه‌های مهم مراجع است.

وی ادامه داد: این مؤسسه برای حفظ این بافت در گزینش خود به مباحث حوزوی مانند فقه، اصول، ادبیات، متن خوانی توجه ویژه دارد و کسانی که بنیه علمی حوزوی لازم را نداشته باشند پذیرفته نمی‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه توجه به امر پژوهش را از برنامه‌های مهم این مؤسسه دانست و یادآور شد: آموزش از نقاط مثبت و پژوهش از نقاط منفی روش سنتی در حوزه است، این مؤسسه در راستای تقویت بحث پژوهش در حوزه گام برداشته است.

وی تاکید کرد: استفاده از اندوخته‌ها و پژوهش‌ها نیاز به آموزش و تربیت دارد و مؤسسه با فراهم کردن امکانات پژوهشی مانند کتابخانه و ارائه تکلیف پژوهشی توجه خاصی به کارهای پژوهشی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برگزاری کلاس‌های این مؤسسه در عصر تصریح کرد: حضور در کلاس‌های این مؤسسه مشروط به شرکت در کلاس‌های حوزه است، همچنین جهت سهولت حضور طلاب در دروس حوزوی، درس خارج در این مؤسسه برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر(ص) و محکوم کردن ساخت این فیلم گفت: با توجه به حملات دشمنان به اعتقاد مسلمانان به ویژه شیعیان و اهمیت مسائل تاریخی، رشته‌ تخصصی تاریخ اسلام و تشییع در این مؤسسه تأسیس شده تا دانش پژوهان و طلاب به شکل تخصصی مسائل تاریخی را پاسخ‌گو باشند.

حجت‌الاسلام رحیمیان تاکید کرد:‌ افزون‌بر حملات عمومی دشمنان پاسخ‌گویی به شبهات وهابیت نیز لازم است و طلاب با کار عمیق و همه جانبه در پاسخ‌گویی به شبهات در این مؤسسه در حال تلاش و تحصیل هستند.

شایان ذکر است این مؤسسه مخصوص برادران طلبه بوده و خواهران در این مؤسسه پذیرش نمی‌شوند/993/پ202/ن   

ارسال نظرات