۲۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۳۸۷۰۳

پیشنهاد آیت الله استادی برای رفع معضل مدرک گرایی در حوزه

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بحث مدرک گرایی را از معضلات جدی حوزه‌های علمیه و طلاب دانست و گفت: حوزه نباید در زمینه مدرک گرایی خود را سبک کند و باید مدرک اجتهاد و قریب الاجتهاد داشته باشد.
تجليل از ممتازين مرکز فقهي ائمه اطهار در مراسم آغاز سال تحصيلي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که ظهر امروز در سالن فقاهت این مرکز برگزار شد، بر ضرورت خوب درس خواندن طلاب حوزه‌های علمیه تأکید کرد و گفت: اگر طلبه‌ای همین درس‌های متدوال حوزه را درست بخواند برای رسیدن به اجتهاد مشکلی نخواهد داشت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از آسیب‌های موجود در حوزه‌های علمیه را آسان گیری و سخت گیری بیش از حد کتاب‌های حوزه دانست و افزود: طلبه نباید خیال کند که همه کتاب را خوب فهمیده و احتیاجی به آن ندارد و نه باید از خواندن کتاب به خاطر سختی آن مأیوس شود.
امام جمعه قم خوب درس دادن استاد و فراگیری صحیح از شاگرد را از ضروریات دروس حوزه علمیه خواند و ابراز داشت: طلبه باید در راه فراگیری علوم جدای از بحث حضور در کلاس و مباحثه به مطالعه و نگاه کردن به کتاب‌های مرتبط و حواشی نیز توجه کند، اگر طلبه‌ای این موارد را رعایت کند بعد از چند سال قریب الاجتهاد یامتجزی خواهد بود.
آیت‌الله استادی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه، گفت: باید فقه و اصول در حوزه‌های علمیه جدی گرفته شود و در کنار آن به دروس دیگر نیز توجه کرد.
وی ادامه داد: طلبه‌ای که فقه و اصول را جدی بگیرد و خوب درس بخواند در هر رشته‌ای که وارد شود می‌تواند جزو بهترین‌های آن رشته باشدچون فقه و اصول مبنا و پایه در حوزه‌های علمی هستند.
دبیر شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های فقه و اصول این است که اگر به آن اهمیت داده شود سبب رشد در دیگر رشته‌ها خواهد، همان گونه که بسیاری از علما تبحر در فقه و اصول داشتند و در رشته‌های دیگر نیز نیز صاحب نظر بودند، به خلاف فلسفه و عرفان که باید با مقدمات آن آشنا بود.
امام جمعه قم با بیان این‌که طلبه‌ای که درس خوان است در مراکز علمی و پژوهشی جا دارد، گفت: شرایط برای خوب درس خواندن طلبه‌ها مهیا است و باید از این فرصت‌ها به بهترین شکل بهره برداری کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این مطلب که پیشرفت طلاب تنها در گرو خوب درس خواندن نیست و باید به نکات دیگری نیز توجه داشته باشند، افزود: احترام به والدین، اساتید و مسؤولانی که بستر درس خواندن انسان را فراهم می کنند، از جمله مواردی است که برکت به علم و زندگی انسان می‌دهد.
آیت‌الله استادی در ادامه بحث مدرک گرایی در حوزه را از معضلات جدی حوزه‌های علمیه و طلاب دانست و ابراز کرد: یکی از آسیب‌های حوزه‌های علمیه مدرک گرایی است، در دیداری که با مقام معظم رهبری هم داشتیم ایشان هم به این نکته توجه داشتند و مخالف بحث مدرک گرایی بودند.
دبیر شورای عالی حوزه ادامه داد: حوزه نباید در زمینه مدرک گرایی خود را سبک کند و مدرک ما باید مدرک اجتهاد و قریب الاجتهاد باشد.
آیت‌الله استادی در پایان طلاب را به تحصیل علم و تهذیب توصه کرد و ابراز داشت: روحانیت وظیفه سنگینی در قبال جامعه بر عهده دارند و ادامه دهنده را پیامبران الهی هستند، از این رو باید در زندگی خود از توجه به مادیات پرهیز کنند و بدانند اگر برای رضای خدا خدمت کنند خدا آسایش دنیارا بریا آنها مهیا خواهد کرد./927/پ202/ج
ارسال نظرات