۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۱۳۹۰۶۶
مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد:

رابطه حوزه و نظام قطع نیست / حوزه نباید دست‌خوش اختلاف شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر رابطه منطقی میان حوزه و نظام گفت: حوزه نمی تواند حساب خودش را از نظام جدا کند بلکه باید بر عمل‌کرد نظام نظارت کرده و دیده‌بان آن باشد، رابطه حوزه با نظام قطع نیست، بلکه حامی آن است.
ديدار اعضاي ستاد برگزاري کنگره آيت الله گلپايگاني با آيات حسيني بوشهري و استادي
آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه عصر دیروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه آموزش عالی امام رضا (ع) گفت: رشته‌هایی که در این مؤسسه ارائه می‌شود مایه مباهات و افتخار است.
در روش‌های علمی گذشته دقت شود
 وی در ادامه افزود: حوزه‌های کنونی با گذشته تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است ولی باید توجه داشت به همان اندازه که از لحاظ کیفی گسترش پیدا کرده است، از لحاظ کمی هم در روش‌‌های علمی گذشته دقت شود.
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) اظهار داشت: دانشمندان یک جامعه دارای سه طبقه هستند، دسته اول کسانی هستند که مردم از وجود آن‌ها بهره‌مند می شوند، دسته دوم کسانی هستند که به دیگران سود می‌رسانند ولی خودشان از دانش بهره‌ای ندارند و دسته سوم کسانی هستند که دارای علم بوده اما منزوی هستند و کسی از علم آن‌ها بهره‌مند نمی‌شود.
روحانیت، مرزبان دانا و آگاه کیان اسلام و دین است
وی با اظهار تأسف برای دسته دوم و سوم ادامه داد: روحانیان به عنوان مرزبانان دانا و آگاه باید از کیان اسلام و دین حفاظت و پاسداری کنند و این مهم‌ترین وظیفه روحانیت آگاه و بصیر است.
این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم حضور به موقع و زمان‌سنجی روحانیان در مسائل مختلف را از نشانه‌های روحانیان آگاه و متعهد دانست و بیان داشت: شهید مطهری نمونه یک روحانی آگاه و زمان‌شناس بود، به طوری‌که هنوز شبهه‌ای وارد جامعه نشده علیه آن کتاب می‌نوشت.
روحانیت افزون بر مدیریت جامعه، الگو باشد
وی تأکید کرد:‌ اشغال پست به تنهایی کافی نیست، روحانیت افزون بر مدیریت جامعه باید الگو باشد و به این نکته بیش از هر زمان دیگری باید توجه کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگر سخنان خود پای‌بندی به درس و بحث را مهم دانست و تصریح کرد: باید قدر نعمت امنیت و آرامش را با خوب درس خواندن بدانیم و نسبت به درس خواندن جدی باشیم، زیرا عمر به سرعت می‌گذرد.
برخی ها نقاط ضعف حوزه را برجسته می‌کنند
وی با انتقاد از برجسته‌ کردن ضعف‌های حوزه گفت: برخی کارنامه حوزه با آن سبقه روشن را نادیده‌ می‌گیرند، حیف است که با وجود این همه نقاط قوت و کارنامه درخشان ، برخی نقاط ضعف را برجسته می‌کنند.
آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: فضلای حوزه‌های علمیه با خوش‌فکری فراوان در بسیاری از مسائل ورود و مشکلات را حل کرده و مدیریت می‌کنند یا با قلم زیبای خود به شبهات و مسائل نو پیدا پاسخ می‌دهند.
نباید فقه و اصول را نادیده گرفت
وی با بیان این‌که مراکز تخصصی فرصت‌های جدیدی در حوزه‌ به وجود آورده ست، تأکید کرد: البته نباید فقه و اصول نادیده گرفته شود.
رابطه حوزه و نظام قطع نیست
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم بیان داشت: حوزه نمی تواند حساب خودش را از نظام جدا کند بلکه باید بر عمل‌کرد نظام نظارت کرده و دیده‌بان آن باشد، رابطه حوزه با نظام قطع نیست، بلکه حامی آن است.
مردم احساس نکنند در انجام وظیفه خود کوتاهی می‌کنیم
وی ادامه داد: البته لازم است نقد عالمانه داشته باشیم و مردم هم احساس نکنند که در وظیفه خود کوتاهی می‌کنیم.
حوزه نباید دست‌خوش اختلاف شود
مدیر حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: حوزه نباید دست‌خوش اختلاف شود و همه باید در یک مسیر گام بردارند و تلاششان این باشد که کسی از بیرون در حوزه ایجاد اختلاف نکند.
اخلاق یکی از مسائل مهم حوزویان است
وی در پایان تأکید کرد: مسأله اخلاق یکی از مسائل مهم حوزویان است و در آستانه دهه کرامت بزرگ‌ترین رسالت حوزه‌های علمیه رساندن پیام ولایت در جهان است./919/پ202/ن
ارسال نظرات