۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۳۹۰۸۳
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

حضرت معصومه تجلی‌بخش ظرفیت اسلام و مکتب اهل‌بیت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حضرت معصومه(س) بیشترین تجلی از ظرفیت‌های اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را در خود جای داده است که این‌چنین مورد تکریم و احترام شخصیت بزرگوار، حکیم، فاضل و معصومی مثل حضرت رضا (ع) قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام عبدالكريم بهجت‌پور

حجت‌الاسلام ‌عبدالکریم بهجت‌پور عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزای رسا با تبریک میلاد حضرت معصومه(س) گفت: محبت و علاقه  به حضرت فاطمه معصومه(س) در میان شیعه به‌ویژه شیعیانی که معرفت بالاتری نسبت به ایشان دارند، محبتی ویژه است.

وی در ادامه افزود: بر اساس گزارشاتی که از شخصیت علمی و معنوی حضرت فاطمه معصومه(س) به دست رسیده و محبتی که بین ایشان و حضرت ثامن الحجج(ع) وجود داشته است، یک علاقه مضاعف و ویژه در بین شیعیان ساکن در ایران و همچنین شیعیان کشورهای اطراف نسبت به این بانو ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه(س) شخصیتی هستند که در میان فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) از والایی و برجستگی ویژه‌ای برخوردار بودند و محبت ایشان نسبت به برادرشان حضرت عل بن موسی الرضا(ع) و محبت برادرشان نسبت به ایشان باعث شده جایگاه ویژه‌ای در میان شیعیان پیدا کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: به سبب سفارشات و توصیه‌های امام رضا(ع) همچون«هر که فاطمه معصومه را زیارت کند مرا زیارت کرده» و «هر که حضرت معصومه را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود»، شیعه این مطلب را دریافته است که حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از پناهگاه‌های شیعیان و مدفن ایشان یکی از نقطه‌های استجابت دعا است و از این طریق شیعه می‌تواند گرفتاری‌ها و مشکلات خود را برطرف و توجهات عطوفانه ائمه معصومین(ع) را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) بیشترین تجلی از ظرفیت‌های اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را در خود جای داده است که این‌چنین مورد تکریم و احترام شخصیت بزرگوار، حکیم، فاضل و معصومی مثل حضرت رضا (ع) قرار گرفته و به همین دلیل است که محضر ایشان رسیدن فرصتی برای کسب فیض معنوی و دریافت عنایات معنوی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ما شیعیان هرچند به طور خاص ویژگی‌های حضرت فاطمه معصومه (س) را نشناسیم، ولی از طریق این توصیه‌ها و تکریم‌ها به خوبی دریافته‌ایم که ایشان در میان فرزندان دیگر حضرت موسی بن جعفر(ع) و خواهران و برادران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از کمالات و معنویت بالایی برخوردار هستند که ملاقات و زیارت ایشان، مثل ملاقات حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

وی بیان داشت: آن‌چنان این خواهر رنگ و بوی برادر را گرفته است که وقتی فردی به زیارت ایشان مشرف می‌شود، همان حلم، دانش، رأفت، پاکی و طهارت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را درک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور خاطرنشان کرد: اگر فردی به دلیل این‌که حضرت معصومه(س) شخصیتی الهی و رنگ گرفته از آموزه‌های دینی است و با زیارت ایشان بهشت بر او واجب می‌شود، به زیارت ایشان مشرف شود، در واقع نشان می‌دهد که ملاقات ایشان صرفا یک ملاقات عاطفی نیست و ملاقات با این بانوی عظیم الشأن مانند این‌ است که فرد همه‌ مبانی اسلام را پذیرفته و حضرت معصومه(س) را به سبب این‌که این آموزه‌ها را در خود جای داده است دوست دارد و همین زمینه‌ای می‌شود که انسان اهل بهشت شود.

استاد حوزه و دانشگاه در بیان اینکه چرا حضرت معصومه(س) به کریمه اهل‌بیت(ع) لقب گرفته‌اند تصریح کرد: در سیره حضرت فاطمه معصومه(س) مواردی از دستگیری‌ها و کرامات ایشان گزارش شده که مثل برادرشان علی بن موسی الرضا(ع) که کریم اهل‌بیت(ع) هستند ایشان هم در کرامت و بزرگواری نسبت به حاجت‌مندان، نیازمندان و مراجعین چنین رفتاری دارند.

وی در پایان گفت: بعد از وفات کریمه اهل‌بیت(ع) نیز به سبب توسلاتی که به ایشان شده، دیده شده است که حضرت معصومه (س) به سادگی و به سهولت حاجات زائران و متوسلان خود را برآورده می‌کند و این«حاجت‌روایی» بعد از وفات همانند«آفتاب آمد دلیل آفتاب»  باعث شده این بانوی عظیم الشأن به عنوان کریمه اهل‌بیت(ع) بین شیعیان شناخته شوند./997/ت302/ن

ارسال نظرات