ارائه پایاننامه سطح 3 حوزه علمیه خراسان؛
بررسی کفائت زوجین از دیدگاه مذاهب خمسه و حقوق ایران
خبرگزاری رسا ـ پنجاهمین جلسه دفاع پایاننامههای سطح سه حوزه علمیه خراسان با ارائه پایان نامه «بررسی کفائت زوجین از دیدگاه مذاهب خمسه و حقوق ایران» در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پنجاهمین جلسه دفاع پایاننامههای سطح سه حوزه علمیه خراسان به پایاننامه «بررسی کفائت زوجین از دیدگاه مذاهب خمسه و حقوق ایران» اثر حجتالاسلام محمد عربشاهی از طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، اختصاص داشت که صبح امروز 30 شهریور در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
این جلسه با حضور استاد مشاور، حجتالاسلام موسویفر، عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی، استاد راهنما، حجتالاسلام ربانی بیرجندی، عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، استاد داور، حجتالاسلام جهانگیری، عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی، نماینده گروه علمی و تدوینگران پایاننامههای دیگر، برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، حجتالاسلام عربشاهی، نگارنده اثر، به معرفی پایاننامه خود پرداخت و گفت: این نوشته به «بررسی کفائت زوجین از دیدگاه مذاهب خمسه و حقوق ایران» اختصاص دارد که در چهار فصل به همراه یک مقدمه تدوین شده است.
وی فصل اول را در خصوص کلیات عنوان کرد که در دو بخش معنای لغوی کفائت و معنای کفو شرعی و کفو عرفی و نیز کاربردهای کفائت، تنظیم شده است و فصل دوم آن نیز در سه بخش، به بحث کفائت هنگام ازدواج در فقه امامیه، اختصاص دارد.
وی افزود: کفائت در نکاح به عنوان شرط صحت یا لزوم، بخش اول فصل دوم است که در آن به معیارهای معتبر در عقیده علمای امامیه پرداخته شده که عبارتاند از برابری در اسلام، برابری در ایمان و اسلام، تمکن زوج در پرداخت نفقه و برابری در نسب.
حجتالاسلام عربشاهی تصریح کرد: کفائت به عنوان مشخصات زوج مناسب و کفائت به عنوان شرط بقاء ولایت ولی، دو بخش دیگر این فصل است و فصل سوم نیز به کفائت هنگام ازدواج در فقه اهل سنت و تطبیق آن با فقه امامیه اختصاص دارد که در سه بخش تنظیم شده است.
وی بخش اول را کفائت در فقه اهل سنت دانست و با اشاره به معیارهای معتبر نزد مذاهب اربعه اهل سنت، گفت: دلیل این عالمان، قرآن کریم، روایات و استحسان میباشد و در پاسخ از ادله آنها گفته میشود: به عقیده برخی عالمان اهل سنت، این آیات ضعف دلالی دارند، روایات نیز افزون بر ضعف دلالی و تعارض با روایات دیگر، ضعف سندی دارند و ادله دیگر نیز مخالف سیره نبوی است.
وی افزود: کفائت به عنوان شرط بقاء ولایت ولی و تطبیق آرای امامیه و عامه دو بخش دیگر این فصل هستند و فصل چهارم نیز در خصوص کفائت زوجین در نکاح از دیدگاه حقوق مدنی ایران و برخی کشورهای اسلامی برای تکمیل بحث ارائه شده است، مثلا قانون کشور تونس به هیچ وجه مسأله کفائت را نیاورده است و در قانون کشور اردن فقط به تمکن مالی مرد اشاره شده است که بر حسب اعتقادات اهل سنت و فرقههای مختلف آن است.
در ادامه حجتالاسلام جهانگیری در داوری این پایاننامه گفت: این کار حدودا اجتهادی است بر خلاف بسیاری از پایاننامهها که عمدتا گردآوری مطالب و نتیجه گیری است که به خوبی انجام نمیشود، همچنین سعی شده ادله درست بررسی شده و به نظریهای برسد.
وی افزود: تغییرات شکلی که در فهرست و متن کار لازم است، عبارتند از تصحیح عبارت قسمتهایی از فهرست و متن، یکنواختی عناوین فهرست، اضافی بودن برخی عبارات فهرست و متن، تغییر برخی عبارات، افزودن برخی عناوین، معلوم شدن مستند و ارجاعات.
وی با اشاره به اینکه این پایاننامه فقط دو مورد غلط تایپی دارد ولی تا حدودی خستهکننده است و باید زبان و قلم آن تغییر کند، گفت: یک مورد ترجمه بسیار طولانی شده، یک مورد به منابع غیر اصلی ارجاع داده شده، در مواردی ادعاهای بی دلیل مطرح شده، در برخی موارد کلام غیر منطقی آمده است و در برخی موارد استدلالهای ذکر شده کافی نیستند.
در ادامه حجتالاسلام ربانی بیرجندی نیز گفت: پایاننامههایی که طلاب مینویسند بسیار قابل قبول بوده و از سطح سه خیلی بالاتر است که در مقایسه با پایاننامههای مراکز دیگر و دانشگاهها، بسیار بهتر و قابل چاپ است، جایگاه این پایاننامهها با کمی تصحیح و بررسی در سطح چهار است و مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان باید برای چاپ آنها اقدام نماید.
همچنین حجتالاسلام موسویفر نیز ضمن طرح اشکالات این اثر گفت: پیگیری و استمرار کاری که نگارنده داشت، بسیار خوب بود که زودتر نیز به ثمر نشست، منابع خوب و استفاده خوب از آنها و اجتهادی بحث کردن نیز نکات مثبت دیگر این اثر است.
وی افزود: به یقین جایگاه فقه و اصول در حوزه است و از حوزویان چنین پایاننامههایی توقع میرود و پایینتر از آن نباید بررسی شود، رشتههایی مثل فقه و اصول به اشتباه به دانشگاه رفته و وزارت علوم باید فکری کند و انحصار این علوم را به حوزه بدهد که تا سطح دکترا در حوزه علمیه مدرک داده شود.
گفتنی است، در پایان این جلسه حجتالاسلام عربشاهی به دفاع از اثر خود پرداخت و برخی از اشکالات را مربوط به آییننامه تدوین پایاننامه سطح سه دانست، همچنین با رأی ارزیابان، این پایاننامه پذیرفته شد./932/پ201/س
ارسال نظرات