۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۳۹۳۷۸
نایب رییس مجلس مطرح کرد؛

تحریم توفیقی اجباری برای قطع وابستگی به نفت

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی، تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا را به توفیقی اجباری برای قطع وابستگی بودجه کشور به نفت دانست.
ابوترابي نائب رييس مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای فراکسیون روحانیان مجلس شورای اسلامی با مراجع تقلید و علما، ابراز داشت: روحانیان در مجالس گذشته و مجلس نهم تحت عنوان مجمع فقهی نشست های منظمی را داشته و دارند و در این دوره حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی ریاست این مجموعه را عهده دار هستند.
وی تاکید کرد: امیدواریم با رهنمودها و دعای خیر مراجع تقلید و علما بتوانیم در نهاد مهم سیاسی مجلس با تکیه بر اندوخته های علمی، فقهی و اخلاقی و سیاسی نقش شایسته روحانیت را ایفا کنیم و در راستای تحقق ایده ها و منویات مراجع گام برداریم.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس نهم آغاز فعالیت خود را تجربه می کند و با شکل گیری فراکسیون های تخصصی روحانیان محترم در کمسیون های مختلف حضور دارند و انجام وظیفه می کنند.
وی با ارائه گزارشی از اقدامات مجلس شواری اسلامی در دوره نهم، ابراز داشت: عمده حوزه هایی که مجلس به آن پرداخته، مسائل مهم اقتصادی است؛ در این عرصه متاسفانه درآمدهای سهل نفت و حاصل از فراورده های نفتی موجب شده که عملا مساله تولید ثروت و کالا در عرصه اقتصاد در طول سال های گذشته به ویژه دو دهه اخیر به عنوان دستور کلیدی و اصلی دولت تلقی نشود.
این فعال سیاسی با بیان این که عمده بودجه سالانه کشور وابستگی جدی به درآمدهای نفتی پیدا کرده است، اظهار داشت: در برنامه چهارم پیش بینی شده بود که ارتباط و تعلق هزینه های جاری تعلق به نفت قطع شود اما این مهم محقق نشد.
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب در برنامه پنچم عنایت ویژه ای به مسائل اقتصادی داشتند و تاکید کردند که این رابطه و تعلق باید قطع شود و سیاست های بسیار خوبی را ابلاغ کردند.
وی اضافه کرد: مجلس هشتم روی برنامه پنجم کار مهمی را انجام داد و در مجلس نهم نیز این روش دنبال شد، اما با چالش هایی که دشمنان در عرصه اقتصادی ایجاد کردند روند کار با مشکلاتی مواجه شد.
حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به تحریم همه جانبه دشمنان علیه نظام اسلامی و تشدید آن در دو سال گذشته، اظهار داشت: تحریم بانک مرکزی ایران بی سابقه است و اگر برای هر نظامی ایجاد می شد چرخه افتصادی آن متوقف می شد.
وی افزود: با وجود برخی مشکلات ناشی از تحریم، این یک دریچه نیک آفرین است که رابطه بودجه های جاری با نفت قطع شود و درآمدهای نفت باید به عنوان سرمایه ماندگار پشتوانه کشور قرار گیرد و تولید ملی رونق گیرد.
نایب رییس مجلس گفت: ما در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های مختلف بر این مهم تاکید داریم که از صندوق توسعه ملی برای رشد و پیشرفت کشور استفاده شود.
وی با اشاره عدم ثبات قیمت ارز گفت: در روزهای اخیر چند جلسه غیر علنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دولت داشتیم و مسائل را به صورت تخصصی بررسی و پیگیری کردیم؛ و روحانیان اقتصاد دان نیز که در مجلس جایگاه فاخر و ارزنده ای را دارند این مساله را مورد پیگیری قرار داده اند.
این فعال سیاسی افزود: در این حوزه اراده ای وجود دارد که دولت و مجلس با هماهنگی بیشتر برای برون رفت از تنگاهای فرارو همت کنند و امیدواریم با استفاده از رهنمودهای مراجع این مجموعه بتوانند در حوزه وظایف خود با عزم و اراده بیشتری حرکت کنند.
وی در پاسخ به سؤال حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره نوسانات بازار ارز و احتمال تعیین نرخ در بورس، گفت: یکی از علل نوسانات بازار ارز برمی گشت به این که دولت تصمیم شفافی را در این حوزه اتخاذ نکرد و قیمت ارزی که بانک مرکزی به عنوان نرخ مرجع انتخاب می کرد و برای نرخ دیگر محاسباتی وجود داشت، عرضه به این شکل زمینه رانت خواری را بوجود می آورد.
عضو فراکسیون روحانیان مجلس شورای اسلامی گفت: یک مدت مسؤولان ارز را در بازار غیر رسمی ترزیق می کردند اما عملا فایده نداشت، به عنوان نمونه در سال جاری 25 میلیارد دلار ارز به بازار ترزیق شد اما عملا فایده ای نداشت.
وی بیان داشت: آخرین تصمیمی که اتخاذ شد این بود که با استفاده از امکانات از صندوق توسعه ملی، مجموعه های دولتی که می خواهند ارز را تبدیل به ریال کنند، را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند و این بانک نیز از طریق بانک های عامل دو درصد زیر قیمت ارز را به متقاضیان واقعی بدهد.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینی ما این است که با این مدیریت فاصله بین نرخ رسمی و بازار آزاد به حداقل برسد و بتوانیم نرخ ارز را مدیریت کنیم و در حال حاضر تعیین نرخ در بورس مطرح نیست. /924/پ202/ج
ارسال نظرات