۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۱۳۹۵۴۲
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

فرهنگ رضوی با مشارکت نیروهای تازه مسلمان بهتر به جهانیان منتقل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: جشن‌های زیر سایه خورشید با مشارکت افراد تازه مسلمان که در شهرهای مشهد و قم درحال تحصیل‌اند، بهتر به سراسر نقاط جهان منتقل می‌شود.
ابراهيم فياض

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ‌ستاداطلاع‌رسانی«جشن‌های مردمی ومعنوی زیرسایه خورشید» دکترابراهیم فیاض، عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهارداشت: آستان‌قدس‌رضوی پتانسیل بسیار بالایی را می‌تواند در راستای تبیین و ترویج سیره معصومین(ع)، به‌ویژه حضرت ثامن الحجج(ع) با بهره‌گیری از طلاب و دانشجویان خارجی تازه مسلمان محصل در ایران به کارگیرد.

 

 وی، بابیان اینکه برای انتقال فرهنگ‌رضوی به سایر نقاط دنیا نیاز به مطالعه علمی و دینی در رابطه با فرهنگ بومی و زبان مردم هرکشور است، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های حوزه علمیه، دانشکده صداوسیمای قم و دفتر تبلیغات اسلامی مشهد حرکت‌های خوبی را در عرصه فضای مجازی انجام داده‌اند که آستان‌قدس می‌تواند در برگزاری«جشن‌های زیرسایه خورشید»از این پتانسیل استفاده کند.

 

این جامعه‌شناس برجسته کشور در ادامه گفت: ارائه محصولات فرهنگی دینی درفضای مجازی، تنها نباید به زبان عربی، فارسی و انگلیسی باشد، بلکه باید با بهره‌گیری از استعداد جوانان مستعد و تازه مسلمان به سایر زبان‌های دنیا نیز ارائه و به این صورت فرهنگ‌رضوی درسراسر جهان ترویج داده می‌شود.

 

وی ضمن انتقاد از برخی وبلاگ‌ها و سایت‌های اسلامی تصریح کرد: یکی از ضعف‌های اساسی مبلغان دینی در عرصه فضاهای مجازی این است که علم کافی را برای حضور تاثیرگذار در این زمینه ندارند و باید با بررسی و ارائه راهکارهای اساسی این معضل را حل کرد.

 

فیاض، دربخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: آستان قدس رضوی همچنین می‌تواند با راه‌اندازی تورهای مسافرتی با کمی تخفیف در بخش هزینه‌های ویژه حرم مطهر رضوی، از سایر نقاط دنیا جذب توریست داشته و به‌طور مستمر زمینه حضور شیعیان سایرکشورها و ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی را برای زیارت حرم حضرت رضا(ع) فراهم آورند و با ارائه تسهیلات اندک آن‌ها را در فضای معنوی و ملکوتی آن حضرت قرار دهند و این بهترین راه انتقال معارف رضوی است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان با قدردانی از فعالیت‌های مسوولان فرهنگی حرم ‌رضوی گفت: البته شایسته‌تر آن است که مدیران فرهنگی آستان‌قدس‌رضوی توجه جدی به مساجد و فضای فرهنگی شهرها به‌خصوص مشهد داشته باشند و رواج جشن‌های دهه کرامت را درفضای عمومی مانند بوستان‌ها و کانون‌های مساجد و با مشارکت مردم افزایش دهند.

 

گفتنی است، پنجمین دوره جشن‌های‌مردمی‌و معنوی زیرسایه‌خورشید در 100 شهر از 22 استان و 12 شهر از چهار کشور از 28 شهریور تا هفتم مهرماه سال جاری و به همت شبکه جوانان رضوی وابسته به موسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس‌رضوی برگزار می‌شود./930/د101/ب

ارسال نظرات