۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۳۹۵۷۵
دست نوشته های شهدای روحانی؛

روحانیت متعهد را همیشه راهنمای خویش بگیرید

خبرگزاری رسا ـ روحانیون روشنفکر باید توجه داشته باشید که الآن بار خیلی سنگینی بر دوش دارید یک شهر و یک استان نیست بلکه وظیفه ای بر عهده دارید که جهانیست و مسؤولیت تمام دنیای اسلام بر دوش شماست.
روحانيت و دفاع مقدس

 اگر سوره یوسف بوی یوسف می دهد، دست نوشته های شهدای روحانی شمیم دل انگیز شهیدان است، روحانیت شیفته و عاشق اسلام و دلباخته آل علی بوده، نور در دل دارد و شور در سر و سر بردار، روحانیون شهید که در این گزارش آمده اند، همه مفسرّ قرآن بودند و همه خط شکن در گردان های عملیاتی و جمعی از آنان در زندان های مخوف رژیم پهلوی مظلومانه و گمنام جان دادند. 

ثبت زندگی و نقل وصایای این شهیدان همچون دیگر شهیدان بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی است. این مشعل های فروزان و پرورش یافتگان مکتب امام صادق(ع) چراغی فروزان هستند و الگویی به تمام معنا است که ما را به لحظه های ناب وصل فرا می خوانند.

 گزیده ای از وصیت نامه روحانی شهید اصغر سواری
... روحانیون روشنفکر باید توجه داشته باشید که الآن بار خیلی سنگینی بر دوش دارید یک شهر و یک استان نیست بلکه وظیفه ای بر عهده دارید که جهانیست و مسؤولیت تمام دنیای اسلام بر دوش شماست.

... خدمت علماء و فضلا و طلاب حوزه علمیه عرض کنم که باید قدر خودتان را بدانید زیرا خیلی ارزش دارید و ارزشتان به این است که اصلاح جامعه را در دست دارید. در سرباز خانه امام زمان(عج) و دانشگاه امام صادق و امام باقر(ع) در تمام جنبه ها اعم از علمی، نظامی، سیاسی و عبادی و غیره مشغول هستید و باید افتخارتان این باشد که نوکر و نوکران امام زمان(عج) هستید و همچون جابر انصاری و هشام ابن الحکم مثل پروانه به دنبال یوسف فاطمه(س) باشید. و باید این را مد نظر قرار دهید که کسی که افتخار غلامی خاندان علی(ع) یافت باید مثل غلامان و یاران علی(ع) باشد و در مقام تزکیه و خود سازی به جایی برسد که سلمان فارسی دست یافت.

حجت الاسلام اصغر سواری سال 1346 در شهرستان باغملک به دنیا آمد، دوران دبستان را در مدرسه 17 شهریور و مقطع راهنمایی را در مدرسه دکتر شریعتی گذراند.

سال1363 حوزه علمیه در شهرستان ایذه تأسیس شد، راهی حوزه شد و جزء طلاب اولین حوزه علمیه آن شهر شد، سرانجام پس از گذشت یک سال تحصیل در حوزه به فرمان امام خمینی(ره) لبیک گفت و رزمنده گردان حضرت رسول(ص) شد که سپس در سال 1364 در منطقه عملیاتی والفجر 8 هدف اصابت ترکش قرار گرفت و به شهادت رسید.

 فرازی از وصیت نامه شهید محمد طاهر فتحی نیا
از حرکت ناسیونالیستی خوداری کنید که ناسونالیستها مسلمان نیستند، طالب امام جمعه باشید که امام جمعه می تواند مشکلات را حل نماید کتاب هایم را به کسی بدهید که خواهان ادامه دادن راه فقاهت است.

از ولایت فقیه پشتیبانی کنید، روحانیت متعهد را همیشه راهنمای خویش بگیرید. از هیچ کس نهراسید، خط مکتبی همان صراط مستقیم را پیش روی خود قرار دهید، اگر رضای خدا را ملاک دهید حقی که هم ولو بر علیه خودتان باشد و یا دوستان و یا همسایگان یا کسی که قدرت داشته باشد، این رضای خداوند همه را در دیدگان آسان می کند.

وصیت نامه ام را در حالی که جنازه ام را در سپاه می گذرانند در جلوی سپاه بخوانید تا بفهمند که لباس سپاه را که تن من کرده بودم متعهد بودم در قبالش و مأموریتم را به پایان رساندم.

طلبه شهید محمد طاهر فتحی نیا سال1341 در شهرستان گتوند به دنیا آمد، دوران دبستان و راهنمایی را با موفقیت چشم گیری سپری نمود، وی در فواص حضور در جبهه های جنگ در سال1361 با لباس سبز پاسداریش راهی حوزه علمیه قم شد و در آستانه عملیات والفجر مقدماتی به گردان پیوست و سرانجام به صورت پراکنده تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه شوشتر تداوم بخشید.

شهید فتحی نیا، سپس سال 1363 در لشکر 7 حضرت ولیعصر(عج) در عملیات بدر ترکش خصم بر کتف راستش نشست و منطقه شرق دجله معراجگاه اوست.

 نامه ای از زندان
پس از تقدیم عرض سلام معروض می دارد که من فعالاً در زندان شهربانی دزفول به سر می برم، این رنج ها و این ناراحتی ها و این مشقات که گویا مرا برای اینها آفریده اند و سراسر زندگیم را فرا گرفته اند، تقریباً برای همه ولی به نسبت های مختلف وجود دارد. اصولاً همین حوادث و وقایع هستند که سرمایه تاریخ را تشکیل می دهند.

گرچه تاریخ این غلام پیر دربار کسری ها و قیصرها کمتر به سراغ کوخ ها و کوخ نشین ها می آید، ولی سهمیه من از این بلا همیشه بیشتر بوده و هست و خواهد بود.

در این اینجا من فرصت را از دست نداده ام و مشغول نوشتن دو کتاب هستم: اول « حسین وارث آدم » و دوم « راه خداشناسی »...

حجت الاسلام شهید عبدالحسین سبحانی، سال1321 در شهرستان دزفول متولد شد، دروس حوزوی خود را مدرسه علمیه آیت الله معزی به پایان رساند و بر همین اساس به مطالعه پرداخت.

او پس از مبارزات چندین ساله خود با رژیم پهلوی سرانجام در اثر انواع شکنجه های ساواک در 22 مهرماه سال 1351 شمسی در زندان به شهادت رسید.

 فرازی از آخرین نامه شهید قنوتی به پدر بزرگوارش
باری اگر در پشتیبانی امکان های لازم فراهم شود، امید آن که توفیق هر چه زودتر بهره ما گردد و بحمدالله دشمن را فرسوده و تانک های آن را سرنگون می کنیم. در حالی که صدام ملعون از هر طرف کمک می گیرد، شیردلان و قهرمانان جمهوری اسلامی جز از خدا و امام زمان(عج) و شجاعت نائب الامام خمینی از جایی نصرت ندارند و حتماً الفتح لامل القبله – هم اکنون دلیران اسلام کشته می دهند و با خون خود اسلام عزیز را سیراب می کنند و خصم مردود را در هم می کوبند و باید دانست اگر خدای ناخواسته پیشروی نماییم، إن شاء الله هر چه زودتر پرچم توحید بر کاخ کرملین، کاخ سفید و الیزه بالا خواهد رفت و صدای دل انگیز الله اکبر همه را شاد خواهد نمود. آفرین بر حماسه آفرینان راه آزادی، در زیر پوشش قرآن و رهبری امامان هدایت وار زندگی.

محمد حسن شریف قنوتی در سوم تیرماه سال1313 در شهر آبادان دیده به جهان گشود. او پس از نه ماه توانست زیر نظر استاد خود قرآن را ختم نماید. وی پس از گذراندن دوره ابتدایی به دلیل علاقه وافرش به علوم مذهبی وارد حوزه علمیه « آبادان » شد.

پس از آغاز جنگ تحمیلی شهید قنوتی با حضوری عاشقانه و فعال در دو جبهه پشتیبانی و خط مقدم، اوج اعتقادات دینی و التزامات عملی خود را نشان داد. او به جمع مقاومان 45 روزه خرمشهر پیوست همه چیز برای عروجی با شکوه فراهم شده بود و او به دست شقی ترین افراد دشمن بعثی به شهادت رسید و در مظلومیتی عظیم به سوی منتهای عظمت هستی پیش رفت و نام مقدس آن شهید والامقام در تاریخ 24 مهرماه 1359 به عنوان نخستین روحانی شهید دفاع مقدس به ثبت رسید. زینت بخش شهدای جنگ تحمیلی به ویژه خرمشهر قهرمان است.

چند سخنی در رابطه با انسان و انسانیت انسان
انسان می تواند اشرف و افضل همه مخلوقات باشد و می توان اضل و دون همه مخلوقات یعنی پست تر از یک چهار پا حیوان باشد، چون که بالقوه توانایی هر دو را دارد و این به واسطه وجود اراده و قدرت انتخاب و تصمیم گیری اوست که خداوند به انسان عنایت فرموده است.

تو ای انسان اگر نتوانستی غرائز و عواطف خود را کنترل کنی آنرا تعدیل کنی و از افراط و تفریط در آن نتوانستی پرهیز کنی آن وقت باید فاتحه ات را خواند چون که از درندگان درنده تر،از پستان دون تر، از حیوانات عقب تر و از همه چیز عقب مانده تر و لنگ تری و در پلکان تکامل از پله اول نمی توانی بالا روی و از سکوی پرواز، سقوط ابدی خواهی کرد.

پس سعی کن قدر و ارزش خودت را بدانی چون که اگر ندانی هلاک خواهی شد، ای انسان هر اندازه که گناه باری، امید به بخشش داشته باش، زیرا نا امیدی خود گناهی بزرگ تر است و چه شیرین است گریه های گناه کاری که در دل شب در آن تاریکی که همه به خواب رفته اند و اشک از دیدگان او جاری می شود.

اعتراف های انسان گناه کار که شب از همه خطاها و اشتباهات و گناهان توبه می کند، ای انسان سعی کن در هر شامگاه و هنگام خواب کارنامه روزانه خود را بررسی کنی تا چه حد مطیع هوای نفس. ( إن نفس لأماره بسوء ) و خود آنگه که بدان رسیدی و شب چنین عمل کردی مزه اش بیشتر زیر دندانت می رود. ( أن شاء الله )

روحانی رضا شاهدی سال 1342 در یک خانواده مذهبی در شهرستان بهبهان دیده به جهان گشود. او دوره تابستانی را با موفقیت گذراند و سرانجام در سال 1361 در عملیات رمضان در منطقه کوشک به همرزمان شهیدش پیوست و آخرین زمزمه هایش تلاوتی از آیات قرآن کریم بود.

برگرفته از کتاب گوهرهای شب چراغ./919/د102/ن

ارسال نظرات