۲۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۳۹۵۸۸
مسؤول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه آزاد ارومیه:

روحانیت همواره در خط مقدم جبهه پایداری و مقاومت است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه آزاد ارومیه گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس و در نبرد نابرابر با دشمن مجهز به انواع اسلحه و امکانات نظامی، اساسی‌ترین و برجسته‌ترین عامل استقامت و موفقیت‌های بزرگ و شگفت‌آور رزمندگان، نیروی ایمان و ارزش‌های معنوی بود و روحانیت بدون شک در ایجاد این فضا و بستر در خط مقدم جبهه پایداری و مقاومت بود.
روحانيت و دفاع مقدس
حجت الاسلام محمد مختارزاده، مسؤول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه آزاد ارومیه در بیان اهمیت و نقش روحانیت در پیشبرد اهداف دفاع مقدس گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس و در نبرد نابرابر با دشمن مجهز به انواع اسلحه و امکانات نظامی، اساسی‌ترین و برجسته‌ترین عامل استقامت و موفقیت‌های بزرگ و شگفت‌آور رزمندگان، نیروی ایمان و ارزش‌های معنوی بود و روحانیت بدون شک در ایجاد این فضا و بستر در خط مقدم جبهه پایداری و مقاومت بود.

وی با بیان اینکه نقش روحانیت مبارز در سالهای جنگ کمتر از نقش فرماندهان نظامی نبود و در برخی موارد بیشتر هم بود، افزود: جنگ تمام عیاری که در شهریور سال 1359 علیه جمهوری اسلامی ایجاد شد جنگی برای زمین یا منابع زیر زمینی یا معادن و مانند آن نبود، بلکه جنگ با ایدئولوژی بود که انقلاب اسلامی برای بشریت به ارمغان آورد و روحانیون به عنوان رهبران اصلی، این ایدئولوژی را در تمام صحنه های جنگ با حضوری فعال و بی بدیل از خود نشان داد و شاهد این مدعا نیز خیل شهیدانی است که از این قشر در سالهای دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی شده است.

حجت الاسلام مختارزاده در ادامه درباره نقش اندیشه‌ها و عملکرد رهبری در پیروزی در جنگ تصریح کرد: بدون شک پیروزی مقتدرانه زمانی نصیب ملتی می‌شود که از رهبری مقتدر و آگاه و مدبر برخوردار باشد تا با شناسایی به موقع فرصت‌ها و رفع کمبودها جامعه و ملت خود را به سرمنزل مقصود راهنمایی کند.

این روحانی رزمنده ادامه داد: شرکت در جنگ‌های نامنظم، نقش آفرینی در عملیات‌های بزرگ کلاسیک، حضور فعال در طراحی و فرماندهی عملیات‌ها، تلاش مستمر در رفع مشکلات رزمی و پشتیبانی جبهه ها و مقابله با سیاست‌های خائنانه بنی صدر در اداره جنگ، جلوه هایی از نقش رهبر معظم انقلاب در حماسه دفاع مقدس است؛ ایشان با تبیین ابعاد سیاسی جنگ تحمیلی و رساندن پیام این حماسه مقدس از راه سخنرانی در مجامع بین المللی و نیز تقویت مشارکت مردم در جنگ از راه ایراد خطبه در نماز جمعه و سخنرانی، نقش بی بدیلی در سال های جنگ ایفا کردند.

وی با بیان اینکه آنچه موجب حضور اقشار مختلف مردم از جمله روحانیت در جبهه‌های حق علیه باطل شد انگیزه الهی و برخواسته از باورها و ارزش های اصیل دینی و اعتقادی بود، افزود: جهاد در آن برهه از انقلاب اسلامی به گونه‌ای نبود که گروهی خود را از ورود به آن مستثنی کنند.
 
پایبندی به اصل ولایت فقیه ویژگی بارز روحانیت مبارز
عضو هئیت علمی پژوهشکده علوم قرآنی، پایبندی به اصل ولایت فقیه را ویژگی بارز روحانیت مبارز عنوان و خاطرنشان کرد: روحانیان متعهد و ایمان مدار، همواره در سخت ترین شرایط، از اسلام و میهن اسلامی خود دفاع کرده و حماسه های جاوید آفریده اند.

حجت الاسلام مختارزاده تصریح کرد: نقش روحانیون پیرو خط ولایت در طول هشت سال دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست.

این روحانی جانباز شیمیائی یادآور شد: حفظ و پاسداری از ارزش ها و فرهنگ دفاع مقدس، رسالت امروز مدافعان حریم دین و اعتقادات یعنی روحانیت است و اگر این وظیفه تحقق یابد، آیندگان در مورد روحانیت، قضاوتی همچون زینب کبری(س) خواهند داشت.

وی ادامه داد: برخی از روحانیان با تقدس خاصی بر خاک جبهه ها قدم می‌گذاشتند و این خود ناشی از تفکر خاص فرهنگی حاکم بر فضای معنوی دفاع مقدس بود.

مسؤول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه آزاد ارومیه با اشاره به حضور بزرگانی از جمله مرحوم آیت اللّه میرزا جوادآقا تهرانی، آیت الله بهاءالدینی و آیت‌الله مشکینی در جبهه های جنگ در کنار جوانان گفت: انگیزه حضور چنین عالمان برجسته‌ای در آن شرایط انگیزه‌های مادی نبود این افراد با حضور خود در کنار نسل جوان با بیان آیات و روایات قرآنی، شور و شعور دینی را در فضای جبهه ها زنده نگاه می‌داشتند.

وی ادامه داد: بدون شک، یکی از عوامل مهم این پایداری، حضور و فعالیت با نشاط و شورانگیز روحانیان جوان در جبهه ها بود، در پرتو تلاش مداوم آنان، دفاع مقدس، سرشار از روحیه و قدرت روانی و استقامت بود و رزمندگان ما توانستند با درک این موضوع در برابر دشمنان تا دندان مسلح و حمایت شده از سوی استکبار غرب و شرق و ابرقدرتهای آن موقع دوام آورده و یک ذره از خاک ایران اسلامی را به دست دشمن تجاوزگر ندهند.
 
شور انقلابی جبهه برگرفته از عقلانیت دینی بود
حجت الاسلام مختارزاده خاطرنشان کرد: صرف به کارگیری عنصر احساس در ایجاد روحیه و فرهنگ ایثار و شهادت، ناشی از عدم آگاهی شبهه افکنان به شرایط و تحولات جاری در متن و بطن سالهای دفاع مقدس است.
وی اظهار داشت: داشتن شور انقلابی بدون برخورداری از شعور و عقلانیت دینی نمی‌تواند افراد را در برابر دشمن تا دندان مسلح حفظ و صیانت کند.

این روحانی جانباز خاطرنشان کرد: شور برخواسته از عقلانیت مبتنی بر تعقل و تفکر است که می تواند خالق حماسه هایی ماندگار همچون کربلای حسینی باشد و با ابزارهای مادی و صرف تکیه بر احساسات که دوام و ماندگاری چندانی ندارد نمی توان به هدف‌های والای ارزشی همچون جانبازی، ایثار و ازجان گذشتگی رسید.

حجت الاسلام مختارزاده با اشاره به اینکه هنوز جنگ تمام نشده است فقط چهره آن عوض شده است، افزود: دشمن همان دشمن است جنگ همان جنگ، اما آنچه تغییر کرده شیوه های تهاجم و همچنین ابزارهای این تسلط و سیطره است.

وی یادآور شد: روحانیان و مبلغان دینی اگر در زمان جنگ و دفاع مقدس لباس رزم برتن کردند و دوشادوش تمام مردم از ارزش ها و مفاهیم بلند دینی و اسلامی دفاع کردند امروز باید لباس فرهنگی بپوشند و نسل‌های انقلاب را در برابر تهاجمات بی‌رویه فرهنگ پوچ‌گرا و موهوم غربی تجهیز کنند.

مسؤول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه آزاد ارومیه علم و مجهز شدن به علوم و فنون روز را یکی از ابزارهای موفقیت در جبهه های فرهنگی عنوان کرد و افزود: علم بدون بصیرت و آگاهی در این عرصه آسیب زا خواهد بود و زمینه را برای ورود انواع خرافه و انحراف به درون مفاهیم و مضامین برجسته ارزشی، دینی و همچنین ملی و میهنی فراهم می‌سازد.
این مولف کتب دینی اظهار داشت: شناخت دشمن و اتخاذ سیاست های راهبردی و عملی و آگاهی بخشی از زوایای پیچیده و ابعاد مختلف تهاجم فرهنگی از جمله امور مهمی است که جامعه روحانیت باید در کنار سایر مسؤولان به انجام آن اهتمام جدی داشته باشند.

حجت الاسلام مختارزاده با بیان اینکه دشمن بعثی عراق ناجوانمردانه ترین جنگ را در عملیاتهای خیبر و کربلای 4 و 5 با استفاده از گازهای شیمیائی به نمایش گذاشت، گفت: شدیدترین آتش دشمن در این عملیاتها بر سر رزمندگان اسلام فرو ریخته شد.
گفتنی است، حجت الاسلام مختارزاده، جانباز شیمیایی است که سابقه 53 ماه حضور در جبهه های جنگ را دارد و هم اکنون نیز دست از مبارزه برنداشته و با فعالیتهای فرهنگی و دینی خود می‌کوشد تا با آگاهی بخشی به مردم، رزمنده جبهه فرهنگی باشد./919/د102/ن
ارسال نظرات